Læsetid: 2 min.

Suppe og poesi

Marie Brolin-Tani anvender Tomas Tranströmers digte med ynde i en danseforestilling for sit gode, nye kompagni, skånes dans teater i Malmö
24. januar 2002

Ny dans
Efter næsten 18 år som dansker har koreografen Marie Brolin-Tani forladt Århus, hvor hun har en stor del af æren for, at dansen lever et godt liv, velfunderet i arbejdet med de yngste aldersklasser. Nu er det Malmö, der kan glæde sig over hendes appetit på de store passioner og den gode scenografi.
Hun har valgt at sætte sin nyeste forestilling på scenen ved frokosttid, i en slags dansecafé, hvor man får en stærk og nærende suppe så orangegul som Monets nedgående sol. Danserne byder velkommen til gæsterne, og rummet fyldes af verdens mest tillidsvækkende dialekt, skånsk. Det fungerer fint som en modvægt mod den tunge alvor, der sædvanligvis afkræves dansescenens publikum.

Drømmemusik
Forestillingen Hemligheter på vägen er nu en kammermusikalsk sammenkædning af poesi og musik, fra Bolero og Summertime til Piazzolla og Tomas Tranströmer sat i toner af ensemblets dygtige blæser Sofie Hellborg.
Med udgangspunkt i Tranströmers svævende, ømme digte træder de mange forskellige temperamenter blandt danserne i karakter og omgås varsomt med hinanden.
Et af de gennemgående temaer i de udvalgte digte er drømmens verden, og danserne bevæger sig i flere afsnit med lukkede øjne i en blid trance. Dansesproget er flydende, båret af musikkens venlige og raffinerede bevægelser. Enkelte steder tilsættes et stærkere krydderi med bjældetramp (sexede Belinda Nusser og charmerende Melody Putu) og spansk fodarbejde (knivskarpe Carlos de la Fé), men Brolin-Tani og hendes dansere gør forelskelsen til forestillingens hovedtema. Tranströmer fabulerer i Drömseminarium om de personer, der findes i fire milliarder menneskers drømme: »de drömda människorna är fler än vi. Men de tar ingen plats...«

Nationaliteter
På alverdens dansescener lever nationerne ubesværet side om side – et eksperimentarium for en verdensorden, der virkelig er ny og ikke blot en frase, der dækker en global kolonialisering. Derfor reciteres Tranströmers digte både på svensk og på spansk,
islandsk, polsk og fransk af danserne, der har et forbavsende godt greb om poesien. Det er sjældent, man oplever det – i Danmark er digt og dans ofte dårlige samarbejdspartnere. Men nu er svenskerne da også begavede med et sprog, der sublimt egner sig til recitation og bibelord.
Midt i forestillingen serverer danserne kaffen, under fremførelsen af et herligt Tranströmer-digt med titlen »Espresso«:
»Det liknar dropparna av svart djupsinne/ som ibland fängas upp av själen.«
Det er en velskabt og intelligent café-dansant, Marie Brolin-Tani opvarter med i Malmö – velegnet for danskere, der vil en dag på prøveeksil fra misèren.
Skånes dans teaters næste forestilling bliver Röd & Rapsodi’ med den lovende undertitel Sjostakovitj möter Hugo Alfven... en dobbeltdækker-aften koreograferet af talentet Örjan Andersson. Premiere 5. april.

*Hemligheter på vägen. Koreografi Marie Brolin-Tani og danserne. Musik: Ravel, Sofie Hellborg, Piazzola, Gershwin m.fl. Skånes dans teater, Verkstan, Malmö Musikteater. Opføres kl. 12.00 den 24. 29. 30. 31. jan. og 1. feb. www.skanesdansteater.se

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her