Læsetid: 3 min.

Tid til Corner

En udstilling som udfordrer sig selv ved at invitere udenlandske gæster
5. januar 2002

Udstilling
Der er ro og orden på Corner; de fleste af gruppens kunstnere har hver deres sal, ophængningen er frejdig, og maleglæden lever. Det er en udstilling, hvor mange vil kunne finde værker de kan lide. Og der er virkelig gode overraskelser som f.eks. Morten Skovmands store italienske landskaber, som bliver pragtfuldere jo mere han befrier sig i forholder til motivet, og der er Anne Marie Mejlholm, som på mellemdækket viser grafik gennem 30 år.
Det er herligt at se så stort et udvalg af hendes karakteristiske kunst. Der er passion i den måde, hvorpå hun oplever og Afrikas dyr og Egyptens guder; hendes farvelagte træsnit med deres silhuetter og mange planer ligner ikke nogen andens.
Det gør Poul Anker Bechs psykologiske landskaber og vægtløse mennesker heller ikke, og de er smukt malede. Men hvad skal man stille op med svenskeren Anders Åberg? Han er et fænomen. Hans håndbyggede 1:1 rekonstruerede arkitektur i hjembygden i Nordsverige er en seværdighed på linje med Lars Vilks »Nimis« på Kullen – og ligeså vanvittig. De er begge galninge med et budskab. På Corner er det en globus og kopier af en ortodoks kirke på en russisk tank og et folkets hus.
De danske gæster omfatter Pontus Kjerrmann med et hvidt »Tempel til livet«, maleren Inge Reusch og keramikeren Bente Sjøttgaard samt Leif Madsen. Den sidstnævnte maler en skovbund af anemoner med en præcision og pertentlighed, som overeksponerer virkeligheden og bliver til magisk realisme. Koblet sammen med det nye medlem af Corner, Tomas Kluges old master manér og Ulrik Møllers lyriske skumringsbilleder tegner der sig en interessant tendens.
Andre nye i gruppen er Maja Lise Engelhardt, som dog ikke udstiller, samt Tom Krøjer og norske Oddvar Torsheim, som er mere illustrator end maler.

Vid og bid
Men årets coup er samarbejdet med fire medlemmer af den såkaldte Londonskole. Det begyndte med en invitation til Leon Kossoff i 1998, flere andre fulgte efter, og nu er det lykkedes at forene Frank Auerbach, Lucian
Freud og R.B Kitaj på Charlottenborg. School of London er ikke en sammenslutning, men en betegnelse, som er heftet på en gruppe af efterkrigstidens markante malere, hvoraf den mest kendte var Francis Bacon. De er lidt ældre end gennemsnittet i Corner, og med solide rødderne i 30’ernes kunst.
Kunstnerne præsenterer dels ældre, dels nye arbejder; de har selv valgt værkerne og de er overvejende grafiske.
Få kan som Lucian Freud bevæge og forme med korte parallelstreger, som i forskellig retning arbejder sig ned i papiret og graver formen frem i lyset. Et portræt af en fed kvinde med en tatovering på arm er et menneskeligt dokument i slægt med Erik Hoppes portræt af moderen. Også Freuds eget hårdtprøvede menneskeansigt er et psykologisk og teknisk mesterværk, ligesom hans helt forunderlige radering af en have ved vintertid.
Det er også portrættet, som er i centrum hos Auerbach. Med stærke, knækkende streger fastholder han sin models karakter i flertydige tolkninger ved henholdsvis lettere og dybere ætsede linjer, ligesom han i sit maleri med strøgenes anarki skiftevis fremhæver og slører.
Leon Kossoff, der som maler vælter sig ekspressionistisk i dystre, fede farver, viser raderinger inspireret af gamle mestre, hvor han fremhæver bevægelsen og saboterer plasticiteten. Modsat de andre han Kitaj stærk tilknytning til amerikansk pop og hele atmosfæren i 70’erne, hvad hans gamle collager og erotiske malerier demonstrerer.
Alle kunstnerne har vid og bid. De ser verden og sig selv i øjnene og erkende menneskelivets tragiske omkostninger, som hverken grønt græs, blå himmel eller flammende solnedgange kan ændre. Derved bliver de en udfordring til Corner-folkene, som de er flest, og det er al ære værd, at gruppen har bedt om den.

*Corner 2002. Charlottenborg, Kongens Nytorv. Daglig 10-17. Til 20. jan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu