Læsetid: 2 min.

Uddannelse åbner døre

’Nu har jeg lært, at vi har samme rettigheder som andre grupper,’ siger deltager i projekt, der kan blive offer for den danske regerings besparelser
25. januar 2002

GUATEMALA – Den tidlige morgentåge er knap nok lettet over landsbyen Panimatzalam i det guatemalanske højland, da 15-årige Sonia Morales skrår ind over gårdspladsen med en bunke brændeknuder på hovedet. Efter at have tændt op i komfuret går hun straks i gang med at klappe små majspandekager, som er fast element i mayaindianernes traditionelle køkken.
Skønt Sonia Morales og de øvrige mayaer i Guatemala udgør over halvdelen af befolkningen, er de en stærkt undertrykt befolkningsgruppe, der for det store flertals vedkommende lever et miserabelt liv med sult, høj børnedødelighed, manglende uddannelse og overlevelse gennem slavearbejde på den rige overklasses godser. Guatemalas ca. seks millioner indianere er stort set uden rettigheder som folk, som kvinder, som mennesker og som arbejdere.
Om eftermiddagen går Sonia Morales imidlertid i skole, hvor hun som noget ret enestående for indianske børn modtager undervisning på sit eget sprog kaqchikel. Projektet, der drives af den lokale organisation Fundación Kaqchikel, blev etableret i 1998 med midler fra Operation Dagsværk og Ibis, men finansieres i dag hovedsageligt af Danida via Ibis.
»Som en del af undervisningen har vi lært om kvindernes rettigheder. Normalt tillader forældrene ikke de mayaindianske piger at gå mere end et par år i skole. På et tidspunkt ville min far også tage mig ud af skolen, men da jeg insisterede på mine rettigheder til ikke at blive behandlet anderledes, fordi jeg er pige, fik jeg alligevel lov at læse videre,« fortæller Sonia.
Hun er nu ved at forberede et videregående studium som hjemmesygeplejerske og har også fået mere tro på, at hendes indianske baggrund dur til noget.
»Brugen af vores sprog og klædedragt har længe været diskrimineret, men nu har jeg lært, at vi som mayaindianere har samme rettigheder som andre grupper i samfundet,« fortæller Sonia.
»At lære vores eget sprog hjælper os til at tro, vi er noget værd. Først når vi tror på det, kan vi begynde at kræve mere respekt for vores kultur og mere indflydelse i samfundet.«
Tosprogs-undervisningen, som Sonia Morales og tusinder andre unge mayaindianere har fået glæde af, er et af flere Ibis-støttede projekter i Centralamerika, der er i fare for at blive lukket ned som følge af de bebudede nedskæringer i den danske bistandshjælp. Ud over at bringe håb på fremtidens himmel for unge indianere som Morales, kunne projektets erfaringer også komme til at spille en vigtig rolle i udformningen af en uddannelsesreform, som Guatemalas regering med fredsaftalerne i 1996 har forpligtet sig til at gennemføre, men som har trukket i langdrag i årevis. Her vil Fundación Kaqchikel sammen med tilsvarende organisationer kunne bidrage til at lægge pres på regeringen, for at den skal respektere det indianske folks rettigheder til bl.a. modersmålsundervisning.

*Ole Loumann er informationsmedarbejder for Ibis

FAKTA
Udenfor
*Mayaindianerne udgør 60 procent af befolkningen, men i landets grundskoler er kun 33 procent mayaer.
*69 procent af kvinderne på landet, hvor de fleste mayaer bor, er analfabeter.
*Kun en ud af ti piger gennemfører seks års skolegang. I Danmark er det stort set alle piger.
Kilde: Ibis. www.ibis.dk
Forlydender om bistands-besparelser: http://fakta.
information.dk/u-land

SERIE - Dem vi ikke har råd til
Regeringen vil spare på u-landsbistanden for at gøre noget ved ventelisterne på sygehusene. Den omfordeling kan ramme mange fattige mennesker. Information sætter ansigter på mulige ofre for Danmarks besparelser.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her