Læsetid: 3 min.

Den allersidste nadver

Østre Gasværks opsætning af ’Jesus Christ Superstar’ sætter intet på spil
26. februar 2002

Teater
Da Jesus Christ Superstar i sin tid – det vil sige i 1971 – havde premiere, demonstrerede religiøse grupper uden for teatrene. Der var ingen, der demonstrerede uden for Østre Gasværk Teater, da forestillingen havde dansk repremiere i lørdags, for det eneste, der kan få folk op af stolene i dag, er, hvis der sker noget med dyr – fra hundehvalpe til guldfisk. Og hvad skulle man i øvrigt demonstrere mod i tilfældet Jesus Christ Superstar, andet end den totale mangel på nytænkning i Gasværkets opsætning? Tim Rice og Andrew Lloyd Webbers historie om Jesu sidste dage på jord er med nutidens øjne usædvanligt loyal mod det bibelske forlæg, og hvor det engang var provokerende at give en psykologisk forklaring på Judas’ forrædderi, er det i dag normen at læse hele Det Nye Testamente – og alt andet, der rummer noget, vi ikke umiddelbart kan forstå – med psykobriller på.
En mystisk, lidenskabelig tilgang til Jesu lidelseshistorie ville være langt mere interessant, men den spejder man forgæves efter i forestillingen, hvor Jesus (svensk-amerikanske Rennie Mirro) på trods af en sikker sangstemme fremstår som en tam fætter. Han skal være sagtmodig, javist, men ifølge overleveringen også karismatisk, og Rennie Mirros velplejede uskyld kan slet ikke hamle op med hverken Judas (den evige dæmon, Jimmy Jørgensen) eller Pontius Pilatus (en intenst velspillende Morten Staugaard), når det kommer til udstråling. I det hele taget lader opsætningen de gode i stikken ved unuanceret at lade dem være lig med de svage – også Maria Magdalena er i Sonja Richters skikkelse for spæd og kraftesløs til at virke som en troværdig, dramatisk hovedperson.

Relevansen er røget
Heller ikke i udtrykket kan selv den mest bornerte type finde noget at lade sig forarge over, for Østre Gasværks opsætning sætter ikke noget som helst på spil. Teksten er ikke opdateret, ejheller oversat til dansk, og lydbilledet er tro mod det musikalske forlæg, rock’n’roll.
Det eneste, der fortæller os, at verden har udviklet sig i de sidste 30 år er den visuelle iscenesættelse. Den er til gengæld rigtig designer-lækker – og det er i denne sammenhæng en kompliment. Vi slipper ikke for den sædvanlige trappescenografi, som åbenbart er løsningen for musicals og Melodi Grand Prix, men fred med det, for Camilla Bjørnvads trappe er en gulbrun kæmpe, som giver den helt rigtige ørkensandatmosfære og matcher gasbeholderens højloftede rum. Jesus og hans disciple indtager den sidste nadver i et stilrent, minimalistisk interiør, der ikke lader Paris’ hippeste restauranter noget tilbage at ønske, og modedesignerne Baum und Pferdgardens kostumer spiller på det mellemøstlige med kjortler til mændene og mere romantiske, bohemede bluser og nederdele til pigerne i gruppen omkring Jesus. De mere kitschede indfald får afløb i musicalens mere surreelle sidehistorier, f.eks. i en veloplagt varieté-pastiche, hvor Kong Herodes i skjorte med kalvekrøs forlyster sig i et skumbad med sexede, lakklædte bonnies. Det er scenografien, der redder forestillingens visuelle kraft hjem, og gør den til det sanselige, spektakulære show, en musical skal være.
Det er underligt, at Lars Kaalund, som i de seneste år har demonstreret, at han ikke kan holde nallerne fra de virkelige klassikere fra Don Juan til Romeo og Julie, kan lade være med at bearbejde en sag som Jesus Christ Superstar, hvor tonen er så umiskendeligt 70’er-agtig. For hvor vil han hen med denne musical, der i denne ureflekterede opsætning på trods af den visuelle opdatering bliver et nostalgisk show? Der er masser af udfording i at tage åndelige, religiøse temaer op i dag, men når man gør det med en godt 30 år gammel tekst, kan det ikke undre, at relevansen er røget på pension.

*Jesus Christ Superstar. Tekst: Tim Rice. Musik: Andrew Lloyd Webber. Instruktion: Lars Kaalund. Scenografi: Camilla Bjørnvad. Kostumedesign: Baum und Pherdgarden. Kapelmester: Jan Radesjö. Koreografi: Trinidad Bermudez. Østre Gasværk Teater

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her