Læsetid: 3 min.

Big Brother er død

Tv-show med ukendte unge redder det spanske musikmarked, så verdensstjerner vil sole sig i genskinnet
14. februar 2002

Operation Triumf
PALMA – En lørdag for tre uger siden åbnede rockens bedstefar, Mick Jagger, døren til sin suite på hotel Carlton i Cannes for to unge spaniere, Gisela og David. Det var ikke de unge, der havde brug for at møde Jagger. Det var ham, der havde brug for at møde dem.
Han skal markedsføre sin nye cd, Goddess in the doorway, men hvis den skal sælges på det store spanske marked, så har han brug for glansen fra Gisela og David. Det virker som verden vendt på hovedet. Men de to unge har været med i det spanske tv-show, Operación Triunfo, et hypermoderne eventyr om grimme ællinger forvandlet til flyvende svaner.
Spaniens svar på DR2 – La 2 – blændede den 22. oktober op for det nye show, hvor 16 da ukendte unge i 90 dage skulle kappes om at blive udpeget som Spaniens kandidat til det europæiske Melodi Grand Prix den 25. maj i Tallin. Mange tvivlede på, at konceptet udtænkt af Storebrors storhjerne, produktionsselskabet Endemol fra Holland, var en succes in spe.
Operation Triumf er på en måde en variant over Robinson eller Big Brother, men der er ingen kameraer i bade- og soveværelser, der kan pirre folkets nysgerrighed. Det er en tv-overvåget popstjernefabrik, som skal virkeliggøre håndplukkede unges drøm om at triumfere i livet. De spanske tv-seere har set de unge få intensiv træning i at bruge stemmen, at synge, at danse og at performe, så de kan eftergøre kunststykket fra Aqua og andre popfluer. Undervejs er de dårligste stemt ud, men lærerne, kammeraterne og indtelefonerende seere har kunnet reddet deres foretrukne fra at blive ekskluderet. Borgmestre har oprettet kampagnebudgetter og stillet gratis telefoner til rådighed for borgere, der ville stemme på deres bysbørn i tv-operationen.

Overalt har Operation
Triumf været på folks læber. Folket taler om de nybagte tv-stjerner, som den stærkt overvægtige og nervøse Rosa fra en fattig familie i Granada, der har smidt over 20 kg i akademiet, og som har en stemme ud over det sædvanlige. Og da en anden triumfmager, David Bisbal, blev sendt til et storcenter i Almeria for at præsentere en af operationens cd’er, ventede 6.000 skrigende fans på ham. I mandags blev Rosa og Bisbal sammen med en ung version af Julio Iglesias, kaldet David Bustamente, udpeget af seerne til at deltage i finalen om at komme til Tallin.

Public service-succes
De private stationer Antena 3 og Telecinco er kastet ud i seerkrise, fordi Operación Triunfo har trukket omkring halvdelen af seerne i prime time over til La 2. Mandag aften, hvor de tre finalister skulle findes via seerafstemninger, zappede over 60 procent af tv-seerne ind på Operación Triunfo. Programmet er nået op over 10 mio. seere på de gode aftener, så selv de klassiske superopgør i den spanske liga mellem Real Madrid og Barcelona har virket små. Og Canal Satelites betalings-tv har genudsendt 15 timer i døgnet fra akademiet.
De unges cd’er har sparket liv i det spanske musikmarked, der, trods international krise, har øget salget med fem procent. I øjeblikket indtager Operacíón Triunfo de tre øverste pladser på listen over bedstsælgende album i Spanien, og 10 ud af de 20 første pladser er operationens. Et af de unges album har solgt en million eksemplarer. Stik den, Christian Brøns!
Ikke kun Mick Jagger har suget sig ind på de unge. Også Sting og Paul McCartney har ladet sig se sammen med triumfatorerne.
Det spanske public service- tv vil score over 100 millioner kroner på showet. Og det kunne være blevet til endnu mere, hvis man også havde sikret sig salgsrettighederne for de unges sange. Det gjorde de ikke. Et katalansk garageselskab påtog sig opgaven i håb om at sælge måske
5-6.000 albums til samlere ...
De professionelle musikeres forening (AMPE) er dog ikke tunet ind på tv’s nye popfabrik. Formanden, José Luis Nieto, siger, at de unge »overhovedet ikke får en musikalsk uddannelse; det handler bare om sælge.
Man viser dem kun, hvordan de skal spille for galleriet, og hvad de skal gøre for at sælge et produkt for de multinationale selskaber.«
AMPE har sendt en protestskrivelse til Musikkens Akademi. De etablerede musikere er nemlig sure.
Meget sure.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu