Læsetid: 3 min.

Billeder af fremtiden

Dansk Komponistforening har taget konsekvensen af kunstens internationalisering og arrangeret en biennale, der er præget af ny opdagelyst og mod til at lukke verden ind
7. februar 2002

Biennale 2002
Kunsten har længe stillet krav om at blive tydet. Dens ansættelsesforhold til religiøse og verdslige institutioner eller i det gode, sande og skønnes tjeneste er forlængst ophørt, og dermed dens forpligtelse til at bekræfte nogen eller noget. Moderne kunst er og bliver en kriminel handling, som Cage ofte understregede, fordi den ikke retter sig efter regler, ikke sine egne, og slet ikke reglerne for god opførsel.
Sådan er det også med musikken i Komponistbiennale 2002, der begynder i morgen. Det er i virkeligheden et udstillingsvindue, hvor kvantitet og ’brogethed’ bliver et plusord. Et stort udbud af især dansk musik er det muligt at opleve inden for et kort tidsrum. Det giver mulighed for at lodde den nuværende toneart inden for ny kompositionsmusik i Danmark. Festivalens kunstneriske leder, Wayne Siegel, har ikke en ambition om at sætte kunstens regelløse frihed i system, men han vil gerne frisætte den som en vifte af muligheder:
»Science fiction-forfattere siden Jules Verne har brugt fremtiden til at bearbejde, fortolke og udvide nutiden og fortiden uden at skulle være bundet af det mulige og det virkelige. Det var min tanke at lade en hel masse danske komponister give hver sit bud på fremtiden,« siger Wayne Siegel.

Vejen til alverden
Der er sket noget, siden de danske komponister opfandt Komponistbiennalen i 1992. Der skulle gå 10 år, inden det blev nødvendigt at lukke udenlandske navne ind i varmen. Både udenlandske komponister og udøvere har fundet vej til dette års Komponistbiennale, der begynder i morgen med et åbningsarrangement i Den Sorte Diamant. Hurra for dén åbning mod verden.
Det er ikke, fordi man er hundrede og ti procent sikker på, at komponisterne nu ser ud over egen næsetip af egen fri vilje. De er blevet stærkt tilskyndet af venlige, men bestemte røster, der igen og igen har påpeget, at Danmark og ny dansk musik er på vej ind i et lukket kredsløb, hvor venner spiller venner, og hvor publikum for længst er stået af. Som igen betyder, at pengene bliver færre, hvilket i en historisk situation som den nuværende, hvor rindalismen har overvintret og igen er blevet stueren, betyder at politikere med ét kækt greb kan bortskaffe vitale dele af den statssubventionerede kunst uden at det vækker opstandelse i toneangivende kredse, for slet ikke at sige hos befolkningen, som er bedøvende ligeglade.
Måske en ny åbenhed, som den Komponistforeningen giver musikalsk mæle i Biennalen, kan vende den kedelige udvikling, der har gjort dansk musikliv til et tilbageskuende foretagende. Fremtidsbilleder – det lovende ord er temaet for Komponistbiennale 2002 – sender et positivt signal. Fremtiden i Siegels ånd handler om ny teknologi, som skaber muligheder, udfordringer, forventninger og bekymringer hos komponister. Med Siegels formulering:
»Hvad mon fremtiden vil byde os? Interaktiv musik, hvor lytteren har medindflydelse på musikværkets udformning? Musik komponeret ved brug af kunstig intelligens ud fra komponistens æstetiske idealer?«
Vi står i en situation, hvor nye musikformer vil opstå, efterhånden som teknologien udvikler sig med ’wearable computers’, armbåndur med indbygget lydafspiller, solbriller med digitallyd. Kan man vende ryggen til udviklingen og stå fast som tro væbner for en forsvindende kunstnerisk dybde og åndelighed, eller vil nysgerrighed og fascination lokke komponisterne til at bruge de nye muligheder?
Wayne Siegel stiller disse spørgsmål og han håber, at der kommer nogle svar i løbet af den næste uges tid.
De kan selv være med og vurdere musikken fra i morgen og frem til den 17. februar. Det sker i Danmarks Radio, på Louisiana, i Planetariet, Den Anden Opera og mange andre steder. Der er koncerter, seminarer, workshops og foredrag. Se programmet på www.komponistbiennale.dk - det kan godt gå hen og blive spændende.

*Dansk Komponistbiennale 2002. Kunstnerisk leder: Wayne Siegel. Fra 8.-17. feb. i København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her