Læsetid: 2 min.

Bogkort

1. februar 2002

(2. sektion)

*Det er svært at komme forbi postmodernismen: Hvis man erklærer den død, lyder det som en postmodernistisk parole. Og så lever den jo alligevel. Postmodernismen. Så det seneste nummer af K&K også kendt som Kultur og Klasse eller mellem venner Kritik og Kulturanalyse hedder »Efter postmodernismen«. Og som der står i den ledende artikel: »I de sidste år har meget, som før forekom postmodernistisk ændret karakter til slet og ret at se modernistisk ud.«
Der er i K&K 93 bidrag om ready-made og avantgarde, omkring Haiku, og Ib Johansen har skrevet om Per Højholts hovedværk om ører: Auricola. Anne Jerslev har præsteret et bidrag om realismeformer, Jacob Bøggild om to meget lidt postmodernistiske moderne klassikere: Kafka og Kierkegaard.

*Gunhild Agger og Jens F. Jensen har redigeret en antologi, hvor forfatterne har danske navne, hvorimod artiklerne er skrevet på engelsk. Det drejer sig om en af vores bedste venner fra det sene industrisamfund, som er fulgt med ind videnssamfundet: Fjernsynet.
Bogen hedder The Aesthetics of Television.

*Anne-Louise Bosmans, som tilbage under den socialdemokratiske regering imponerede bl.a. Pia Juul med nogle fine tekster i Den Blå Port, er i det seneste nummer af det svensk-danske tidsskrift Babel repræsenteret med små tekster af den type, nogle ville bestemme som kortprosa. De er gode. Den allerkorteste er meget kort: »Med tiden vil der komme rettelser.« Og med tiden kan det være, Anne- Louise Bosmans debuterer med en hel bog.

*Den irske litteraturkritiker Terry Eagleton har under titlen The Gatekeeper udgivet en erindringsbog. Eagleton har tidligere lanceret det for en irsk forfatter ikke voldsomt polemiske synspunkt, at meget af den filosofi, som betyder noget, er anti-filosofi. Så nu har Eagleton gjort historien om sit liv til en anti-selvbiografi: »Det at skrive«, skriver Eagleton, »en anti-selvbiografi er ikke det samme som at skrive en selvbiografi, en forbløffende udbredt praksis, men at skrive den på en måde, så man overlister genrens iboende ubeskedenhed og liderlighed ved at modarbejde sin egen trang til at vise sig frem og læserens begær efter at trænge ind i det private liv.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her