Læsetid: 3 min.

Fredshymner og billedrock

Svenske Petter Hellsing broderer fortællinger, Mads Ranch Kornum desinformerer bevidst, mens Lars Bent Petersen afsøger arkitektoniske manipulationer i Overgaden
16. februar 2002

Udstilling
I Kulturministeriets Udstillingsbygning Overgaden har man i lighed med mange større udstillingssteder valgt at føre kolde og varme udstillinger – samtidig. De mere kendte kunstnere skal tiltrække publikum, der således også konfronteres med helt nye og uforudsete kunstoplevelser, skabt af det ikke-etablerede kunstvækstlag. Det er et frugtbart mix.
For tiden er konceptkunstneren Lars Bent Petersen (f. 1964) veteranen, og som sådan har han installeret sig i underetagens store, søjlebårne udstillingsareal, der er inddelt i to rum. Her afsøger han i tre etaper den arkitektoniske forms betydning for den politiske ideologi og omvendt. Man ser i en fotoserie Ronald Reagans barndomshjem i Illinois, som i dag fungerer som museum – alt er rekonstrueret, intet er originalt. Der er snore foran møblerne, så publikum må holde behørig afstand til disse quasi-relikvier, der holder alle middelklassens værdier i hævd. Det er en iscenesættelse af den amerikanske drøm, så alle kan være med.
Fra Berlin vises fotos af Le Corbusiers store højhus Unité d’Habitation. Ikke noget rart sted for menneskekroppe at opholde sig i, ser det ud til. Der er ikke megen social samhørighedsfølelse her. Det er tænkt, ’stor’ arkitektur, det er størmlinet, modernistisk æstetik, der ender som kold og menneskefjendsk ramme om et levet pseudoliv. Udstillingens mest vellykkede værk – de to nævnte forekommer lidt fortænkte og uden indre sammenhæng – er opbygget som et hjørne af et parcelhus’ indre med parketgulv, vinduer og et foto, ophængt uden for huset af en kvindelig muslimsk flygtning, iklædt tørklæde. Pointen er, at hun både er indenfor og udenfor. Hun optræder i en 50’er-arkitektonisk kontekst. Lars Bent Petersen rammer i sit raffinerede værk xenofobien i parcelhusene ind, og udpeger det sted, hvor småborgeren ængstes ved det fremmede. Tanken om, at muslimerne usurperer de danske værdier og samtidig holder deres egne i hævd, hvorved de marginaliserer os, flertallet, er her sat effektivt i scene.

Broderier
Den svenske kunstner Petter Hellsing (f. 1958) har med en helt anden og mere visuelt larmende metode i en årrække arbejdet med beboelsesmiljøer og flygtningetematik. »I en skov en hytte lå« er en barndomssang, som de fleste husker, men samtidig også en allegori over nissen, der hjælper haren, som søger ly for jægeren. Hellsing har i et par år boet i det sociale byggeri Flemingsberg uden for Stockholm, og i sin komplekse og gennemarbejdede installation undersøger han i keramiske skulpturer af harer (der dog forekommer lidt påklistrede og lovlig pædagogiske), i arkitekturmodeller, broderede møbler og tekstiler samt i fotos, hvordan de mange forskellige kulturer integreres i det svenske samfund. Det sker bl.a. ved at mime kitsch og anvende det på en ganske anden måde. Han ’maler’ med nål og tråd og bygger bro til gamle, næsten uddøde kunsthåndværk.
Hellsing tillader folkekulturer at overleve i et moderne højhusmiljø og skaber derved et unikt billedsprog. Broderierne transformeres til et internationalt, visuelt sprog, en fortættet, billedbåren fortælling. De små fortællinger udspringer hyppigt af tæt på kroppen-oplevelser fra det Hellsingske Flemingsberg. Hellsing lader poesi og solidaritet med de fremmede gå hånd i hånd.

Mindmap
Mads Ranch Kornum (f. 1965) går (endnu) mere radikalt til værks i sin kæmpe installation af collager, tegninger og tekstfragmenter. Det fremtræder som en visuel rodebutik, bevidst trashed og tilsyneladende kaotisk, overblikket er forsvundet. Udtrykket er i tråd med en æstetik, vi bl.a. kender fra Mike Kelley og hans amerikanske konsorter. De hundredevis af papirer i allehånde farver er hængt på vægge eller lagt på gulvet, og tilsammen danner de et kalejdoskop, et kort over det informationsflow, der i informationsalderen er ved at tage vejret fra os.
Der er en vis tegnmæssig usikkerhed, når man skal afkode de uoverskuelige informationer, der er uhyre sammensatte og med et utal af skiftende synsvinkler. Man er næsten orienteringsløs i dette til dels også approprierede værk, der holdes sammen af et stærkt, hvidgulligt lys, og hvor væggene bliver til den ramme, som holder det sammen. Her møder vi det orienteringsløse subjekt, der udelukkende består af hurtige ’indskrivninger’, og som for længst har mistet sin kerne. Det er det, det drejer sig om i dette stykke visuelle overkill.
Alt i alt nogle signalkraftige eksempler på konceptkunst fra 00’erne, der ud fra tre forskellige æstetiske indfaldsvinkler tematiserer den fremmedhed, der i stigende grad griber om sig i tiden efter de store fortællingers sammenbrud, hvor subjektet, troen og håbet synes at vige for en generel kulturpessimisme. Kulturradikal eller ej.

*Lars Bent Petersen: Historical Landmarks: Basic Liberalism and Retrospective Utopia. Mads Ranch Kornum: Shift Happens. Petter Hellsing: I en skov en hytte lå. Overgaden. Overgaden neden Vandet 17, Kbh. Ti.-sø. 12-17. Til 17. feb.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu