Læsetid: 3 min.

Fremtidsnostalgi

Boards of Canada er forelskede i fremtiden, men de er det ud fra et nostalgisk perspektiv
28. februar 2002

Ny cd
Der er intet revolutionerende over den skotske electronica-duo Boards of Canada. Så er det sagt. Men fornyelse er – hvis nogen skulle være i tvivl – heller ikke et mindstekrav inden for den elektroniske musik. Måske hersker ideen om fortsat pionervirsomhed stadig i mange elektronikbegejstrede miljøer, men få af disse kan bryste sig af innovation i længere tid ad gangen.
D’herrer Marcus Eion og Michael Sandison opererer således på deres nye, andet album, Geogaddi, et sted mellem den tidlige udgave af synthveteranen Jean-Michel Jarre, Brian Eno i sine ambiente dage og den nutidige mikroskopisk detaljerede pionerduo Autechre.
Et sted mellem old school-romantiske klange og harmonier, atmosfæremættede klangrum og en moderne leg med syntetiske eller elektronisk opklippede lyde nede på et detaljeret og oppe på et sofistikeret niveau. Boards of Canada virker m.a.o. både i fordybelsens åbenbaring af detaljer og i den mere distræte lytnings forførende stereoperspektiv, og så taler deres electronica mere til følelserne end til intellektet.

Intelligent techno
Ganske vist ligger duoen i en slags forlængelse af den genrebetegnelse, som deres pladeselskab WARP – We Are Reasonable People – var med til at fostre med udgivelsen af deres epokale antologi Artificial Intelligence fra 1992. »Intelligent techno« kom musik, der talte til lytte- frem for dansemuskulatur, herefter til at hedde, og flagskibene var Orbital, Autechre og Aphex Twin.
Termen vakte dengang berettiget vrede, fordi det implicit var en undervurdering af den langt mere fysisk orienterede, mindre komplekse, men lige så sofistikerede techno, som voksede fra Detroit, USA. Men termen giver mening i den forstand, at det er elektronisk musik, der appellerer mere til sofafordybelse end til dansemotorik.
Som det sig hør og bør for enhver hip genre, så oppustedes også intelligent techno med stadig mere varm luft: Musikken forstenede i overvejende gold kompleksitet – en degenerering at ligne med progrockens – og WARP måtte se sig om efter andre former for elektronisk praksis i flere forskellige retninger.

Velbehagelighed
Men Boards of Canadas musik ligger rent faktisk i forlængelse af intelligent techno med duoens store lyttepotentiale og detaljerigdom, samtidig med at Eion og Sandison også stikker i en velkommen, mere følelsesbetonet retning. Synthesizerne er brede lydpensler, og der males langsomt, melankolsk og med store romantiske, melodiøse såvel som mennesketomt modernistiske strøg; i analogt lune klangfarver, i glødende harmonier, der overvælder lytteren. Alt imens fint snittede lag af bulede loops, hvirvlende melodifigurer og knitrende mikrorytmer længere nede i lydbilledet prikker i trommehinden. Monotonien og velbehageligheden lurer rundt omkring på aluminiumsskiven (eller den tredobbelte vinylplade), men Geogaddi får også atomerne til at vibrere varmere i luften med sine dronende klangflader.
I Boards of Canadas altmodische klange ligger en længsel efter fremtiden, som den så ud tilbage i 60’erne og 70’erne – dengang den var hygiejnisk og velordnet.
Fremtiden er ikke, hvad den har været, og Geogaddi er den nostalgiske lyd af hvidskurede Stanley Kubrick-rumskibe, der glider under lydløse motorveje i skyerne. Lyden af elektroniske døre, der glider op og åbenbarer ellipseformede panoramavinduer ud til Mælkevejen. Altså lyden af en længsel efter noget, som aldrig har været.
Men albummet er også tveægget, og Geogaddis mere ildevarslende øjeblikke ekkoer fremmedgørelse og menneskeligt fravær: Hårdt klingende klangrum med intet andet end tungt åndende, ensomme maskiner, skælvende spøgelsesharmonier med mere forsonlige melodier forsvindende ud og ind af lydbilledet, ja, selv, en bid fra en pornofilm bliver brugt som kontrast til humanitet. Alt sammen selvfølgelig denne anmelders oplevelse og fortolkning – glem aldrig det.
Geogaddi er et atmosfæremættet alternativ til de abstrakte, mikroskopisk snedkererede og værdineutrale kompositioner, der strømmer fra en generation udstyret med samme Mac Powerbooks og samme hippe musiksoftware – med alt hvad det indebærer af originaler og eftersnakkere.

*Boards of Canada: Geogaddi (WARP/VME)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her