Læsetid: 5 min.

Helleland svarer igen

Vi er embedsmænd der er ansat til til enhver tid at udføre regeringens politik, siger museumsdirektør Allis Helleland om fyringerne på Statens Museum for Kunst
21. marts 2002

Replik
De fyrer folk i disse dage på Statens Museum for Kunst. Ledelsen varslede mandag nedlæggelsen af 21 ud af 135 fuldtidsstillinger med fyringer af 16 ansatte som det direkte resultat.
Det har allerede mødt hård kritik fra kunsthistorikere og museumsfolk. Fyringerne afspejler en nedprioritering af det, der er museets væsentligste opgaver, nemlig indsamling og forskning. Desuden er det en fortsættelse af museets populære linie, idet besparelserne går hårdest ud over samlingerne for kobberstik og afstøbning – de dele af udstillingen med mindst publikumsappel – har kritikken lydt. Information konfronterede museumsdirektør Allis Helleland med kritikken.
»Vi har jo været tvunget til at spare 10 procent af vores samlede budget på 80 mio. kr. Det kan vi ikke lave om på – det gælder hele statsområdet, og da vi allerede har effektiviseret meget i de foregående år, er vi tvunget til at fyre medarbejdere. Vi har valgt at spare hele vejen rundt frem for at vælge ét område fra. Derudover har vi været meget bevidst om ikke kun at fyre menige medarbejdere, men også chefer,« siger Allis Helleland, der har været museets direktør siden 1994.
Sparerunden betyder bl.a. nedlæggelse af to chefstillinger, nemlig afdelingslederne for Kobberstiksamlingen, der lægges under Malerisamlingen og Den Kongelige Afstøbningssamling, der mister hele sit faglige personale.

’Vi kan ikke trylle’
Navnlig førstnævnte har vagt opsigt, idet Allis Helleland for mindre end et år siden måtte tage et forslag af bordet om at lægge Kobberstiksamlingen og Malerisamlingen ind under den samme chef efter klager fra museets 10 kunstfaglige museumsinspektører.
– Besparelserne på samlingerne for kobberstik og afstøbninger har givet anledning til kritik af, at museet nedprioriterer de dele af samlingen med mindst publikumsappel.
»Det er en skrøne. I stedet for at nedlægge stillingen som afdelingsleder af kobberstiksamlingen, der har stået ubesat i et stykke tid, kunne vi have valgt en model, hvor vi fyrede en af afdelingens tre forskere. Men vi har vurderet, at det var bedre med tre forskere i Kobberstiksamlingen under en ny fælles chef end at køre videre med én chef til at lede blot to forskere.«
– Men det kunne vel se ud som om, at du nu får mulighed for at føre sidste års plan ud i livet under dække af nedskæringerne?
»Sådan kan man da godt opfatte det, hvis man vil. Men de her besparelser har vi jo ikke selv valgt, og vi kan ikke trylle med tallene. Det er vigtigere, at der bliver forsket i samlingerne, end at der er en person, der får fuld løn på 500.000 kr. for at lede to mennesker.«
– Hvad siger du til kritikken af, at der spares på museets to væsentligste opgaver: indsamling og forskning?
»Vi har forsøgt at spare lige meget over det hele. Tværtimod skåner vi forskningen med forholdsvis færre fyringer end både formidlings-, konservator-, afdelingsleder- og håndværkerstillingerne. Og både Malerisamlingen og Kobberstiksamlingen har nøjagtig det samme antal forskere som før sparerunden, dvs. at museets kerneområder – guldalder, ældre europæisk kunst, modernisme, den franske samling og samtidskunsten – har præcis den samme bemanding som hidtil.«
– Du refererer i pressemeddelsen til fyringerne som ’nødvendige besparelser’ – hvorfor har du slet ikke protesteret over eller bare kritiseret, nedskæringerne?
»Nu skal man huske på, at vi er en statsinstitution. Og vi kan ikke protestere mod vores eget departement og minister – det er en del af os selv. Vi er ikke frie forfattere, der bare kan protestere – vi er embedsmænd og er ansat til til enhver tid at udføre den siddende regerings politik. Vi kan jo ikke protestere imod valgresultatet.«
– Vil fyringerne ændre ved museets profil fremover?
»Den ændres der ikke ved – det bliver helt det samme som hidtil. Vi styrer fortsat efter vores resultatkontrakt, dog måske på lidt lavere blus. Men som publikum skulle du helst ikke komme til at mærke det.«
– Betyder det mere a la den nuværende blomsterudstilling, hvor den faste samling garneres med noget andet, der måske har et anderledes eller bredere appel?
»Vi har længe haft planer for, hvordan vi kan aktivere vores faste samlinger, for det er dem, der er husets særkende. Derfor har vi for de kommende år planlagt en række dialog-udstillinger svarende til den nuværende af Tage Andersen samtidig med, at vi laver vores store forskningsbaserede udstillinger, ekstra omvisninger, har ’månedens kunstværk’, fokusudstillinger og gratis guide til samlingerne – det fortsætter vi selvfølgelig med.«

Kan ikke bruge kritikken
I forbindelse med Informations dækning af Tage Andersens Blomsterudstilling ønskede Allis Helleland ikke at tale med avisen. Vi benyttede derfor lejligheden til at få en kommentar fra museumsdirektøren.
– Hvad mener du om kritikken af blomsterudstillingen fra kunstnere og kunsteksperter?
»Det har jeg ikke taget med ret meget af. Man har jo lov til at have den holdning, men jeg kan ikke tage mig af det.«
– Noget af kritikken gik på, at man med blomsterdekorationerne signalere, at kunstværkerne ikke er tilstrækkelig interessante i sig selv.
»Hvis jeg blev ansat til at skrive min mening om Information, så ville I også få en hel masse ting at vide, som var min holdning. I ville sikkert ikke være enige i min kritik, og I er sikkert ikke enige med mig i den måde, jeg kører museet på. Sådan er det – det kan man ikke lave om på.«
– Men kritikken er jo blevet fremført af folk fra kunstverdenen, ligesom enkelte har været positive.
»Personer der udtaler sig om noget, som de ikke har set, det kan man ikke bruge til ret meget. Jeg kender de mennesker og betragter nogle af dem som mine venner, men har sådan set ikke nogen kommentarer til det,« slutter Allis Helleland.

FAKTA
Museumsfyring
*Museet skal spare seks til 10 mio. kr. frem til 2005 ud af et budget på 80 mio. kr.
*21 stillinger nedlægges, herunder to ud af museets ni forskerstillinger og den ene af tre konservatorstillinger. Andre fem ansatte går ned i timetal
*Afstøbningssamlingen lægges ind under Malerisamlingen, mens Den Kongelige Afstøbningssamling mister sit faglige personale og får kortet åbningstiden til én dag per uge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her