Læsetid: 3 min.

It’s Showtime!

Fire energiske balletter giver smæk for skillingen på Det kongelige Teater – en enkelt af dem har endda kunstnerisk gennemslagskraft
6. marts 2002

Ballet
Der er umådelig megen energi i Den Kongelige Ballets seneste aften, sammenstykket af fire koreografiske kraftværker, men det er det første programpunkt, der har den overbevisende kunstneriske kvalitet. Alexei Ratmanskys univers er pikant og helt unikt, fængslende fra første sekund og ganske uforståeligt. Det er ballet, oplevet efter, at man har fået en mundfuld af svampen fra Alice i Eventyrland.
Som koreograf har Ratmansky den store charme, at han skaber roller til sine dansere, der skjuler deres svagheder og pointerer deres stærke sider.
Det er inciterende at se Tina Højlunds sofistikerede præcision og Tatiana Ratmanskas sprøde charme, Silja Schandorffs distancerende kølighed og Niels Balles vrisne kappekast. De særprægede kostumer, der sender en hilsen til den russiske futurisme og til Kandinskijs gule klang er en lise blandt så meget scenografisk sukkergodt i disse dages balletrepertoire.

Russisk
Når man har indlemmet den russiske danser Andrey Batalov i det danske ensemble måtte det være for at lade ham brillere i bravourrepertoiret – hvor han oprindeligt demonstrerede sine evner i kulturbyåret som ’gylden gud’.
Nu har han så langt om længe fået lejlighed til at høre publikum pifte og stampe med fødderne, når han folder sig ud i Le Corsaire. Det er dårlig smag for alle pengene, cirkusmusik af Riccardo Drigo, svajryggede slavepositurer og skrækkelige kitschkostumer af Mikael Melbye og en flammetatovering på den noget vinterblege russerkrop. Skulle man ikke have sendt Batalov i solariet, før han fremstod med nøgen bringe? Men han snurrede og sprang og udførte alle mulige og umulige ekvilibristiske numre, sådan som han skal det i denne frække kraftprøve.
I modsætning til den slappe islandske Tornerose, der for tiden er på programmet, har Korsaren nydt godt af en ægte Kirov-russisk instruktør, Yuri Fateev, der har givet Caroline Cavallo en holdning som en primadonna og en dramatisk frasering, der dækker over det manglende ballerina-overskud. Det ser nu i det mindste ud, som om den underlødige koreografi lykkes. Ingen har nogensinde bragt Korsaren på den rigtige side af grænsen mellem kunst og show – hverken Nurejev eller Farouk Ruzimatov eller andre russiske krukker: Enten overgiver man sig, eller også skal man lade være med at købe billetter til forestillingen, hvis ens puritanske sjæl vånder sig ved de orientalske Byron-orgier. Man må under alle omstændigheder håbe, at man i fremtiden vil lade flere kompetente russere trimme Den Kongelige Ballet, når man sætter Petipa-balletterne på repertoiret.

Ny Rushton
Programmets egentlige nyhed var Tim Rushtons Béla (som i Bartók), der ikke kom til sin ret i det hårdtpumpede firkløver. Francesco Nappas halvnøgne hovedfigur havde for stærke mindelser om Batalovs slave. Det var ganske uretfærdigt, men at vise fire balletter, der alle kører på et højt tempo, med kraftfuld musik og energiske, svedige mandstorsoer en masse på en aften er for meget af det gode.
Tim Rushton, der ellers kan have en hypnotiserende ro i sine kompositioner, stod sig dårligt denne aften, der endte med at være for meget abstrakt kropsudstilling. Det ville have klædt forestillingen mere, hvis man som et hvilepunkt havde vist Rushton’s vidunderlige Nomade.
Den eneste opmuntring i Peter Martins’ afsluttende syntetiske, koreografiske båndsløjfe Fearful Symmetries var Kristoffer Sakurais smukke fremtræden. Fra at være yderst lovende og stilren i mindre roller fremstår han nu med en velgørende sceneautoritet: Lad os endelig se meget mere til ham, han pynter gevaldigt!

*Balletaften 4. marts, Det Kongelige Teater: Four Moves. Alexei Ratmanskyj: Turandots Drøm. Le Corsaire pas de trois. Tim Rushton: Béla. Peter Martins: Fearful Symmetries. Vises med en anden besætning i hovedrollerne 13. marts

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu