Læsetid 2.3742857142857 min.

Nordbrandt føler sig manipuleret af DF

Forfatteren Henrik Nordbrandt tager skarpt afstand fra ufrivillig rolle i en artikel i Dansk Folkepartis blad
7. marts 2002

I det seneste nummer af tidsskriftet Dansk Folkeblad, udgivet i cirka 13.000 eksemplarer af Dansk Folkeparti, finder man en tosiders artikel om Islam. ’Tre danske digtere fra tre tidsaldre enige om Islam’, lyder overskriften. De tre danske digtere er Henrik Nordbrandt, Karen Blixen og Ludvig Holberg. Fælles for dem er, at de i hver deres tid har skrevet om Islam i stærkt kritiske vendinger. Og det bliver de citeret for i artiklen – helt korrekt og præcist.
Alligevel tager Nordbrandt »absolut afstand« fra artiklen efter at have læst den, fordi det, han citeres for, er taget ud af en sammenhæng; artiklens otte direkte Nordbrandt-citater er hentet fra mindst fire forskellige avistekster og -interview fra de forløbne fire år.
»Det er ubehageligt. Den måde, de har klippet det sammen på, er gjort ret dygtigt,« konstaterer Nordbrandt.

Hellige køer
Henrik Nordbrandt har siden begyndelsen af 90’erne skrevet kritisk om Islam, og ved flere lejligheder har han sammenlignet Islam med nazisme. F.eks. i et indlæg i Jyllands-Posten i april 1998, hvor han skrev følgende:
»Det er muligvis ikke god tone at sammenligne en af de store verdensreligioner med nazismen, men ligheden mellem de to fænomener er for iøjnefaldende til, at man kan forsvare at ignorere den i den gode tones, eller for den sags skyld tolerancens navn. Deres metoder til at vinde magt og de psykologiske mekanismer, der er deres drivkraft, er uhyggeligt identiske.« Præcis dette citat indgår i artiklen i Dansk Folkeblad.
Nordbrandt står ved sine synspunkter. Til Information siger han: »Jeg tog fat i den sag på et tidspunkt, hvor det var politisk ukorrekt, det var nærmest en hellig ko. Jeg synes stadigvæk, at Islam er en ulykke, men jeg går jo ikke ind for Dansk Folkepartis politik med, at man ikke skal lukke muslimer ind i landet – det er det rene pjat«.
Det er artiklens tone, Nordbrandt ikke kan lide; antydningerne af at Europa skal holde Islam stangen samt generaliseringen af Islam som ét fedt. Der mangler nuancer.
»Jeg må moderere på den måde, at der er mange slægter inden for Islam, som er ganske udmærkede. bl.a. i Tyrkiet (hvor Nordbrandt har boet i en årrække, red.), og som er meget, meget tolerante, og hvis særlige måde at praktisere Islam på, jeg synes er meget sympatisk,« siger han.
En af de ting, han ikke kan affinde sig med i Dansk Folkeblads udlægning af hans syn på Islam, er en kort passage – en sammenfatning, foretaget af artiklens forfatter. Der står: »Derfor tror Henrik Nordbrandt ikke på et samliv mellem kristne og muhamedanere.«
Men det har Nordbrandt (der ikke selv benytter udtrykket ’muhamedanere’) aldrig ytret.
»Jeg har netop sagt, at det, jeg tror på, er dialog, dialog og atter dialog. Derfor synes jeg også, at det er godt, at der er en hel del muslimer i Danmark og i Vesteuropa, for nu kommer der en helt ny dialog i gang – og en helt ny form for Islam, for Islam har været gået i stå siden 1300-tallet,« siger Henrik Nordbrandt og påpeger, at hans holdning skyldes et historisk og filosofisk syn.
»Det har sådan set ikke så meget at gøre med de indvandrere, som gerne vil ind i Danmark og have det nogenlunde fornuftigt. Man skal lukke så mange ind, som man kan, og så i øvrigt snakke med dem,« siger han.

Tyndhudet
Dansk Folkeblads ansvarshavende chefredaktør er Dansk Folkepartis pressechef, Søren Espersen. Da Information forelægger ham Nordbrandts indsigelser, siger Espersen, at han er glad for, at Nordbrandt er korrekt citeret, og at det er almindelig journalistisk praksis, at man fremhæver det, man ønsker at vise.
»Henrik Nordbrandt er utroligt tyndhudet, når han siger, at hans citater er citeret korrekt, og så kan han ikke lide tonen. Hold da kæft – hvad vi (Dansk Folkeparti, red.) ikke har fået af toner i tidens løb i avisartikler og bøger. Men det kan vi da godt tage uden at være så tyndhudede,« siger Espersen og nævner, at Information også har sin vinkel på tingene.
»Hvis vi skal ind og analysere jeres artikler, så kan jeg godt finde hundredvis af eksempler, hvor det vender sig i mig. Men det sidder jeg da ikke og ringer om og konfronterer jer med. Og så må I også være tykhudede i den her forbindelse. Sådan er det.«
»Det, man har sagt, har man sagt. Og så kan det ikke nytte noget, at man begynder at bortforklare, hvad man eventuelt har ment med det, man sagde,« siger Søren Espersen.
Fra Nordbrandts synsvinkel ser det ud, som om Dansk Folkeparti prøver at få sit syn legitimeret ved at hægte nogle kendte forfattere på, og det vil han »nødig være med til«. Men han har skrevet om Islam, fordi han syntes, at han burde gøre det.
»Folk blev slået ihjel omkring mig, og jeg fik selv trusler. Derfor måtte jeg tage fat om nælden. Det, jeg kunne frygte, var, hvis man troede, at jeg var imod muslimer som sådan, for det er jeg ikke. Jeg har massevis af venner, som er muslimer. Det er de fanatiske muslimer, jeg ikke kan lide,« siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu