Læsetid: 1 min.

Spørgsmålenes aften

Ditte Gråbøl er scoret. Men hvad så?
11. marts 2002

Teater
Hvad sker der, når en forestillings skuespillere virker betydeligt mere begavede end stykkets dramatiker?
Det kan opleves på Nørrebros Teater, hvis Middag med Venner bliver en løjerlig bekræftelse på, at Ditte Gråbøl kan alt, hvis hun får lov til at gå den skæve line ud. At Tammi Øst er blevet tidens fornuftigste skuespiller. At Niels Olsen har yderligere evner som forstående ægtemand. Og at Thomas Mørk trives i rollen som den udstødte. Den besynderlige premiere på Nørrebros Teater blev spørgsmålenes aften.
For hvad har Per Pallesen set i dette prisbelønende, amerikanske stykke?
Hvorfor ønsker et økonomisk trængt teater med folkelig profil netop at vælte publikum i latterkrampe over en forudsigelig skilsmissehistorie?
Eller er det faktisk et ’folkeligt’ hit at vise dramatik, der både er overfladisk, overklassenemt, menneskedumt og klichéagtigt på samme tid? Og hvorfor egentlig lave tomgangs-tv på teater?
Hvorfor er forestillingens debuterende instruktør og dens garvede scenograf ikke blevet enige om parforholdets charme forud for premieren? Og hvorfor har teatret valgt at spille Donald Marguiles, når det nok ville have været sjovere at se noget Astrid Saalbach eller Nikoline Werdelin eller Bo hr. Hansen?
Eller sværest: Hvordan får Nørrebros Teater den placering i det københavnske teaterbillede, som peger fremad?

*’Middag med Venner’ af Donald Marguiles. Mundret oversættelse og overtydelig instruktion: Adam Price. Udsalgstøj og køkkenæstetik: Steffen Aarfing. Tidskikset lyddesign: Morten Oxholm. Belærende lysdesign: Mailis Elvstrøm. Nørrebros Teater. Til 20. apr.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her