Læsetid: 3 min.

Tredje fase af metroen har svært ved at komme på skinner

Efter marathonmøde på næsten seks timer kunne Københavns amtsråd kun blive enige om at være uenige om metroens tredje fase til Kastrup
7. marts 2002

Metroens tredje fase ud til Københavns Lufthavn i Kastrup hænger i en stadig tyndere tråd.
Det er situationen efter, at økonomiudvalget i Københavns Amtsråd i går brugte adskillige timer på at diskutere »det videre forløb med etablering af Østamagerbanen,« som der stod i dagsordenen. Men de 11 udvalgsmedlemmer traf ingen konkret beslutning – bortset fra at aftale et nyt møde tirsdag morgen, inden hele amtsrådet skal diskutere sagen samme aften.
Efter udvalgsmødet har amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen (S) kortfattet meddelt, at »det er vigtigt for mig, at vi nu bevarer roen og giver os tid til en grundig drøftelse af synspunkterne.«
Det er især Venstres medlemmer af amtsrådet, som vender tommelfingeren nedad til det førerløse metroprojekt, mens socialdemokraterne og de konservative støttet af Dansk Folkeparti er mere positive.
Baggrunden for Venstres kritiske holdning er ifølge partiets amtsrådsmedlem Bent Larsen frygten for en voldsom overskridelse af budgetterne samt ikke mindst planerne om, at metroen skal køre på en seks-syv meter høj vold hen over det flade Amager mod Kastrup.

Amagers Berlinmur
Udsigten til at bo i skyggen af denne såkaldte ’Berlin-mur’ har i de sidste måneder fået mange amagerkanere til at protestere mod metroens ’tredje ben’. I forvejen har en enig kommunalbestyrelse i Tårnby kommune meddelt, at med mindre hele metrostrækningen graves ned, er kommunen overhovedet ikke interesseret. En sådan nedgravning af hele strækningen fra Lergravsparken og frem til lufthavnen vil dog koste cirka tre mia. kr. oven i de 1,1 milliard, som den tredje fase foreløbig vurderes at løbe op i.
»Den slags har da gjort indtryk,« siger Bent Larsen og tilføjer: »Så skulle da pokker bruge 1,1 milliard kroner, hvis de lokale beboere slet ikke er interesserede.«
– S og K har tilsammen flertal i amtsrådet, så hvorfor bruger de ikke det?
»De ønsker ikke at bære projektet igennem alene. Så kommer de jo til at stå med ansvaret for en beslutning, som de dybest set heller ikke ønsker,« siger Bent Larsen.
Det konservative amtsrådsmedlem Lars Kabel bekræfter, at Østamagerbanen »ikke har stået øverst på hans ønskeseddel,« som han siger. Men han advarer mod, at hvis amtsrådspolitikerne nu enkeltvis »hopper af toget inden endestationen«, så kan der komme en regning på en halv milliard kroner, der skal betales. Så meget er der ifølge ham foreløbigt brugt på projektering og option på metrotog til Østamagerbanen.
»Ørestadsselskabet har jo allerede taget lidt fat på det tredje ben, og hvis de nu vil have deres udgifter erstattet, så kan vi komme til at betale,« siger Lars Kabel, der også frygter, at andre trafikale pakkeløsninger som f. eks. en udbygning af ringmotorvejen kan trækkes med, hvis metroen på Amager falder.
Det er Ørestadsselskabet, dvs. Københavns kommune og Trafikministeriet, og Københavns Amt, der skal beslutte, om Østamagerbanen skal anlægges.
For to uger uge siden mødtes trafikminister Flemming Hansen (K) med Københavns overborgmester, Jens Kramer Mikkelsen (S), og amtsborgmester, Vibeke Storm Rasmussen.
De tre ejere blev bl.a. enige om at bruge ekstra 400 millioner kroner til at overtage de huse, der ligger tættest på den kommende ’Berlin-mur’. Samtidig indskærpede de, at senest i løbet af marts skal eventuelle projektændringer være skitseret. Men sådan ser det altså ikke ud til at gå.
»For mig at se er der ingen tvivl om, at man slet ikke har ønsket at tage eventuelle indsigelser højtideligt. Den pakkeløsning har været pakket for længe siden,« siger Tårnbys borgmester, Henrik Zimino (S), der derfor hilser det velkomment, at amtet nu vil bruge mere tid, før det beslutter sig.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu