Læsetid: 2 min.

Vibrerende musikkasse

Danmarks Radios nye koncertsal bliver med spektakulære facader et internationalt tilløbsstykke
21. marts 2002

Arkitektur
Danmarks Radios nye og lidt triste hovedsæde i Ørestaden får et opsigtsvækkende musikhus. Vinderen af arkitektkonkurrencen blev offentliggjort i går, og det er den franske arkitekt Jean Nouvel der skal projektere bygningen. Han har tidligere bygget opera i Lyon og kulturhus i Luzern, og fremhævede ved offentliggørelsen i DR’s nuværende koncertsal, at den nye på Vestamager skal have de samme kvaliteter som den gamle i Rosenørns Alle. Som en vis hjemlighed i den nybyggede bydel.

Facadeshow
Men det mest opsigtsvækkende ved den nye firkantede musikbygning, er den facadeskærm, der omslutter foyer’erne og selve koncertsalens uregelmæssige volumen. En mellemting mellem glas og gardin, som udadtil vibrerer af skiftende billeder og kulører, som et digitalt lysshow afpasset efter døgnets og dagslysets skiften.
Jean Nouvel har tidligere overrasket med foranderlige facader, først og fremmest som ramme om Det Arabiske Institut ved Seinen i Paris, hvor vinduesfelterne som store irisblænder af blank metal åbner og lukker sig efter sollysets styrke. I Ørestaden vil den nye bygning blive et kærkomment vartegn efter at Rigsarkivet er skrinlagt. DR’s nye musikhus er stort og på højde med Rundetårn, og lige så firkantet som resten af det nye mediekompleks, men med den opsigtsvækkende ydre fremtræden, som også internationalt vil markere en ny epoke af elektronisk arkitektur.

Glat og knortet
Jean Nouvel opfatter glasfacader som en ulegemlig hinde mellem ude og inde. Det er lettere at forestille sig end at gennemføre. I Berlin har han stået for opførelsen af stormagasinet Lafayette, som med sin elegant krummede yderside gør panoramaruderne til et ubrudt glasbånd.
Stormagasinets panoptikon-indre er mindre overbevisende, men interiørskitserne til det nye musikhus i Ørestaden tyder godt. Bygningen kan blive et overdådigt og voluminøst drivhus om musikrummets knortede yderside.

Kasseskræk
Arkitektkonkurrencen udspillede sig mellem syv tegnestuer – heraf flere udenlandske. Så Nouvels vinderprojekt blev af dommerkomiteen foretrukket frem for Rafael Moneos fra Spanien og Snöhettas fra Norge.
Snöhetta havde tegnet et skrånende tag i famile med deres egen opera i Oslo og bibilioteket i Alexandria. Og Moneo lod musiksalene stikke op over taget som æggekuber.
Henning Larsens Tegnestue har i sit projekt lagt vægt på et skulpturelt ydre, ligesom 3 x Nielsen, Århusarkitekterne og Schmidt, Hammer & Lassen i deres.
Alle af samme frygt for kassearkitektur, som var kulturministerielt skræk-mantra i Jytte Hildens regeringstid. Den frygt drev de tyske arkitekter Benisch & Partners skæve projekt frem som grundlag for det Rigsarkiv, der nu er skrottet.

Driftskroner
Og så blev det altså udenlandske Jean Nouvels afmålte men sprælske glas-eller-hvad-det-nu-er-kasse, der løb med opførelsesretten.
Over en million kroner har hvert af skitseprojekterne kostet. Herefter bliver det store spørgsmål, om vinderudkastet får lov at overleve med de spektakulære kvaliteter, både når byggebudgettet skal holdes, og når driftsmidlerne findes til at holde lysshowet igang.
Det skal lykkes. Ellers ender det med endnu en blot og bar madkasse på flad mark i Ørestaden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her