Læsetid: 3 min.

DR vil brede sig

Et nyt medieforlig truer – og hos Danmarks Radio har piben fået en anden lyd
27. april 2002

Der er røre i den danske tv-verden. Det kommende medieforlig ser ud til at ville omdanne TV2 til et statsejet aktieselskab, selv om seerne er relativt godt tilfredse med den nuværende dobbeltstruktur, hvor både DR og TV2 er licensmodtagere. En undersøgelse i Mandag Morgen viser, at 66 procent af de adspurgte mener, at det er »vigtigt med to offentlige kanaler, TV 2 og DR,« hvis man vel at mærke kalder dem et »værn mod de udenlandske kanaler«. Spørger man bare, om TV2 skal privatiseres, er 47 procent imod og 40 procent for.
»I årene der kommer vil de uafhængige produktionsselskaber dø ud. Mediemarkedets spillere er for store til at man kan overleve, hvis man kun producerer indhold og ikke spiller nogen rolle i resten af medieværdikæden,« siger Danmarks Radios generaldirektør, Christian Nissen.
I det kommende medieforlig skal Danmarks Radio formodentlig tvinges til at lægge en større del af programproduktionen ud til eksterne producenter. Hele 25 procent, har producentforeningen foreslået. Det har fået generaldirektøren til at råbe vagt i gevær. Efter cirka ti års udmeldinger om DR’s »omdanning fra supertanker til fiskerbåde« og et langt og smertefuldt opgør med det institutionelle efterslæb, heriblandt de ældre og fastansatte medarbejdere, skifter Danmarks Radio nu signal. Stort er igen blevet godt.

Mediebilledet
Torsdag inviterede ledelsen til »Public Service Seminar« i Tv-Byens gamle Radiorådssal, hvor Radiorådets politikere i svundne tider traf alle væsentlige beslutninger om mediebilledets udseende. I dag er det dagbladenes mediejournalister, der er inviteret, og mediebilledets mangfoldighed, der er emnet.
Således kan radiodirektør Leif Lønsmann annoncere sendinger på alt fra DAB og digital til FM, AM og internet ud fra parolen om radio »fra alle revner og sprækker«, og generaldirektør Nissen varsle initiativer i alle led af det, han kalder mediernes værdikæde. Denne kæde strækker sig groft sagt fra indholdsproduktionen i den ende over distributionsledene i den centrale midte til forbrugerne.
Når DR for eksempel har overvejet at lave sit eget teleselskab (blandt andet for at administrere SMS-kommunikationen med ungdomsprogrammet Boogies seere, der hver dag sender 7.-8.000 beskeder ind til glæde for TDC) og den 2. maj annoncerer et strategisk samarbejde med en række internationale IT-virksomheder, er det blot et par af en række initiativer, der skal sikre indflydelse på et marked, hvor mange store spillere kæmper om magten. Et eksempel er det digitale tv, som man ikke kan se uden at være kunde hos enten TDC, Viasat eller Canal Digital. Disse tre (privat og udenlandsk ejede) virksomheder er gate-keepers, som dels kontrollerer deres ’gate’, dels bruger deres centrale position til at tilkæmpe sig magt i begge ender af værdikæden: I kampen om ejerskab over forbrugerne, og i kampen om kontrollen over indhold: talent og rettigheder. Det kendteste eksempel på den udvikling er gate-keeperen America Onlines køb af indholdsproducenten Time-Warner, som sikrede dem kontrollen over et kæmpe bibliotek af rettigheder.

Supertanker igen
Når Danmarks Radio gerne vil være store, er det for ikke at miste denne kontrol. Kun store virksomheder med mulighed for angreb på alle flanker vil kunne gøre deres magt gældende i det mediebillede, der tegner sig. Og så er stort også økonomisk. Christian Nissen: »Der er en mytisk tro på, at der kommer bedre udsendelser ud af at lægge produktionen ud. Det gør der ikke. DR kan producere billigere programmer end de uafhængige selskaber, og derfor vinder vi ofte de udbud, vi selv lægger ud. De uafhængige selskaber vinder i dag mellem syv og ti procent, men vi udbyder langt mere.«
I øjeblikket ser det ud til, at medieforliget vil kræve 15 procent ekstern produktion. Men Nissen vil ikke tvinges. Han vil have TV2 privatiseret – eller også vil han have, at myndighederne sætter nok penge af til at drive to statslige TV-stationer – og han vil have en finger med i spillet der, hvor tingene afgøres. Det kræver store og stærke redaktionelle og strategiske miljøer med mange fastansatte, og det kræver samtidige angreb på mange flanker. Det ser ud til, at
DR vil være en supertanker igen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu