Læsetid: 4 min.

Film i tv

19. april 2002

(2. sektion)

*Paul Schrader er stadig mest kendt for sit manuskript til Martin Scorseses Taxi Driver, men han har i over 20 år været en af de amerikanske instruktører, der arbejder mest personligt og uforsonligt med sine meget dystre temaer: uløselige familiekonflikter, dødsbesættelse og fremmedgørelse. Der gives heller ikke ved dørene i Affliction, der i 1998 var lidt af et comeback for Schrader, som selv havde været ved at gå i samme psykiske opløsning som sine personer.
Nick Nolte blev Oscar-nomineret for sin præstation som en lilleby-strømer, der undersøger et drab, begået under en lokal jagt. Og det bliver til et portræt af stille, men desperate eksistenser i den vinterkolde New Hampshire-by.
James Coburn fik en birolle-Oscar for sin præstation som Noltes brutale far, og desuden medvirker så gode navne som Sissy Spacek, Willem Dafoe og Mary Beth Hurt. Filmen bygger på en roman af Russell Banks.
Affliction/Den jagede. TV2, fredag 22.00-23.55

*Peter Weir ramte både centralt og bredt med dette drama om en litteraturlærer, der inspirerer sine elever til at danne en klub, hvor eleverne læser digte op for hinanden. Den fik i 1989 en fortjent Oscar for bedste originalmanuskript (ved Tom Schulman). Robin Williams har en glansrolle som læreren John Keating, der starter sin gerning på den traditionsrige drengeskole Welton Academy i året 1959. Skolen er stiv og konservativ, men Keating blæser på konventionerne og lærer sine unge, modtagelige elever at møde livet og litteraturen med alle sanser åbne.
’Grib dagen!’ (Carpe diem) er hans valgsprog, og han gør hver dag til en fest og ikke så lidt af en åbenbaring for sine elever. Vital og uforudsigelig evner han – på tværs af al pedanteri – at åbne drengenes øjne for kunst og poesi. Og syv af eleverne inspireres til at danne Døde Poeters Klub, en hemmelig forening, som Keating ledede, da han selv i sin tid gik på Welton Academy. Men skolens autoritære ledere og de mere konservative af drengenes forældre misbilliger Keatings undervisningsform, og det fører til fatale konflikter. Blandt elevernes ses Ethan Hawke som den hæmmede Todd, som opdager en poetisk åre, og Robert Sean Leonard ses som Neil, der undertrykkes af sin læge-far, men gør oprør.
Manuskriptet forfatter, Tom Schulman, har siden bl.a. skrevet Bill Murray-farcen Hva' med Bob, Skat, børnene er skrumpet, Medicine Man med Sean Connery og senest Eddie Murphy-komedien Holy Man (1998). Han har fortalt, at Keatings figur bygger på minder om en elsket skolelærer samt inspirerende undervisning af Broadway-instruktøren Harold Clurman.
Dead Poets Society/Døde poeters klub. TV3+, lørdag kl. 21.00-23.25

*Cameron Diaz er aldrig sukkersød som den vidunderlige Mary – blondinen, som nørden Ted (Ben Stiller) var lige ved at få en date med til skoleballet. Og som han 13 år efter ikke kan få ud af hovedet. Nu skal hun findes. Ethvert mandkøn, der kommer i kontakt med hende, må nødvendigvis falde pladask for denne blanding af sødme, leende venlighed og filantropisk sindelag. Men hvordan bedåre en sådan dejlighed?
Det lyder som en plat ungdomsfarce og er det egentlig også, men brødrene Farrelly, der står for instruktion og manuskript, har en befriende skør, bizart ynglende humor, der forsoner med meget – som når de lader en såre jævn gadehjørne-troubadour kvæde titelsangen og føre os videre i handlingen.
Farrelly-brødrene ved i denne inspirerede film, hvor langt man kan gå for vidt, de frygter ikke den såkaldt dårlige smag, og de kan toppe en joke og skabe en kædereaktion af latter. Som i en herlig scene, hvor Matt Dillons detektiv prøver at geoplive en besvimet skødehund. Matt Dillon har i det hele taget sit eget spil gående som en opdager, der aflytter Mary og dermed får vigtige tips til at indynde sig. Han leverer en skæg parodi på et lettere lurvet charme-bøv, som ikke er helt så kynisk, som han lader. Også Lee Evans må ty til bedrag for at komme ind på livet af den skønne: Han udgiver sig for krøbling med britisk accent for ikke at vække mistanke om slette hensigter!
Men da Ted endelig når frem til Mary, vinder han hende ved at være sig selv og oven i købet vise en slags selverkendelse: Er både han og de andre ikke mindst lige så forelskede i de følelser, hun vækker, som i hende selv? Er de ikke kun ofre for en alt for velkendt romantisk kortslutning? Filmen, der blev en kæmpe-succes, er altså ikke dum – og fik i år en slags fortsættelse med Farrelly-brødrenes Shallow Hal – endnu en historie om en ung amerikaners klumpedumpe-forhold til pigerne.
There’s Something about Mary/Vild med Mary. TV2, søndag 20.55-22.55

*Steven Spielberg udvidede i 1987 sit register med denne filmatisering af J.G. Ballards selvbiografiske roman om den 11-årige engelske Jim, der må klare sig på egen hånd, da japanerne i 1942 invaderer Shanghai. Evakueringen af byen udløser nogle af de mest bjergtagende sekvenser, Spielberg til dato har optaget – en mesterlig udmaling af krigens malstrøms-kaos og uhyggelige nedbrydning af vante rammer.
Jim er en forkælet fyr fra et rigt hjem, der opløses ved invasionen, men med hjælp fra et par amerikanske overlevere lærer han at holde sig oven vande, delvis med ufine midler. Han ender i en fangelejr, hvor han oplever både brutalitet og heroisk ekstase. Ganske afklaret er filmen ikke, men især dens første halvel står som noget af det mest visuelt markante og sært poetiske, Spielberg har præsteret. Og Christian Bale, der senere spillede massemorderen i American Psycho, er fremragende som Jim.
Empire of the Sun/ Solens rige. DR 2, onsdag kl. 19.35-22.00

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu