Læsetid: 3 min.

Kast en redningskrans

Spillende dirigent i nærkamp med stoffet og de medvirkende: Haydns ’Stabat mater’ i rigtige omgivelser med forkerte medvirkende
9. april 2002

Koncert
Til opførelsen af Haydns Stabat mater havde RadioUnderholdningsOrkestret valgt Det Kgl. Biblioteks Sorte Diamant. Et godt valg, for rummet er ideelt til den slanke barokmusik. Man hører godt i den sal, hvilket er en fordel, når musikken er god og spilles godt, decideret det modsatte, når musikken er dårligt fremført. Især det sidste fik vi at høre i Diamanten med det nævnte orkester, Vokalgruppen Ars Nova, samt en solokvartet – det hele under dirigenten og cembalisten Lars Ulrik Mortensens ledelse.
Lars Ulrik Mortensen er langt om længe blevet anerkendt i sit eget land. Han debuterede som dirigent af Holger Danske på Det Kongelige Teater sidste år, og snart vil musikeren være efterspurgt både som musiker og dirigent. Han har længe haft potentiale til noget stort, faktisk i flere årtier. Hvis dansk kulturlivs centrale beslutningstagere havde noget mellem ørerne, gjorde de Mortensen til chef for Concerto Copenhagen, med midler til at føre ensemblet frem i verden som førende inden for den tidlige musik. Dette vel at mærke lige så ambitiøst, som da Boulez bankede IRCAM og Ensemble Intercontemporain op i Paris med den ny musik i fokus. Men vi gør ikke noget tilsvarende i Danmark, satser seriøst og helhjertet, når der fødes et stort talent som Mortensen. Hvad vi gør behøver ikke uddybes i det nuværende politiske klima, det kan bedst beskrives som afvikling af alt det, der skal bygges videre på. De ansvarlige vil blive nævnt med navns nævnelse i de kommende musikhistorier, som skrives i dette land.

Hvad betyder påske?
Med sig til at realisere Haydns sjældent opførte Stabat mater havde Mortensen et sædvanligvis godt syngende kor, en halvslatten solokvartet, kun momentvis heldigt oplyst af basbarytonen Johannes Mannovs malmfulde røst. Damerne i koret sang, som om de ikke vidste, at teksten handlede om død og pinsel på korset. Mortensen gyngede frem og tilbage på bænken og formede hver enkelt frase med hele kroppen involveret i forehavendet. Alligevel lignede bemeldte damer et søndagsskolekor, der om lidt efter pligtsang skal hjem til mor og have krebinetter med blomkål og tyk sovs. Se dog på manden bag klaviaturet, se hans fint ciselerede aftegninger og formgivning af hver eneste motiv og frase! Se hans øjne, hans mund, hans kvindeligt-musikalske kropsbevægelser, der er lige ved at tendere det krukkede. Det burde være umuligt at lade være med at følge ham til punkt og prikke!
Orkesterspillet var bestemt heller ikke uden pletter. Strygere uden ild i øjnene, der er så trætte af at spille musikalsk babymos på Ledreborg og andre steder, at deres violiner er blevet til hagesmække, der hænger ned på maven, hvorfra instrumentet så trakteres med en bueføring, der ville få en førsteårsstuderende på Juilliard til at slå sig på lårene af grin.
Indimellem lyspunkter, som i Flammis orci ne succendar-satsen, hvor Haydn har komponeret idiotsikkert: Musikerne er nødt til at ud på kanten af stolen og følge opmærksomt med. Også her med Mannov som et heldigt bekendtskab. Hvad de andre solister skulle være godt for står hen i det uvisse. Selv en Lars Ulrik Mortensen kan ikke gøre en spinkel-guttural stemme til smukt-klingende sang, der gennemtrænger rummet med uimodståelig intensitet. Mortensen har fortjent bedre arbejdsredskaber til at forme musikken med, subsidiært at give de slet ikke så dårlige musikere et gevaldigt spark bagi, mere prøvetid, mindre musikalsk barnemad, flere krav, fornyet prøvespil.

*Haydns ’Stabat mater’ i Det Kgl. Biblioteks Sorte Diamant, lørdag kl. 15. RadioUnderholdningsOrkestret, Vokalgruppen Ars Nova, Anne Mette Balling (sopran), Tuva Semmingsen (mezzo), Mathias Zachariassen (tenor), Johannes Mannov (basbaryton). Dir. Lars Ulrik Mortensen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu