Læsetid: 2 min.

Kunst i hvermandseje

En sober, varm og kærlig bog er udkommet om billedhuggeren Hanne Varmings populære kunst
23. april 2002

Ny bog
Det gør godt at møde en kunstner, som stille, men med stor indre sikkerhed har fulgt den bane, som er hende naturlig. Hun har gjort det, hun synes bestemt til, gennem hele sin karriere uden at lade sig forføre af tendenser og teorier, og det er der kommet stærk og selvstændig kunst ud af.
På Kunstakademiet var hun først elev af Gottfred Eickhoff og derefter af Mogens Bøggild og debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1963. Men hendes store forbillede var og er Astrid Noachs kunst.
Hanne Varmings metode er spontanitet. Hendes opmærksomhed fanges, og hurtigt nedfælder hun på en lap papir det særlige ved et individ, det, som hun fornemmer som karakteristisk, og som hun eventuelt kan fæstne i ler.

Modeller og metode
Den smukt tilrettelagte bog har til formål at samle trådene efter den udstilling på Sophienholm, hvormed Hanne Varmings 60-års fødselsdag fejredes i 1999, og samtidig at være ledsagetekst til dette års vandreudstilling af Hanne Varming Modeller, som 15. marts åbnede på Fåborg Museum. Hun præsenteres og hyldes af kunsthistorikere, venner og kolleger og af en række af sine modeller, der fornemt portrætterede ses side om side med deres lignelser i bronze. Vi får indblik i, hvad det er, som har fængslet billedhuggeren ved de enkelte individer. Det kan være noget ved holdningen (Suzanne Ludvigsen), hovedformen (Viggo Rivad), fosterstillingen hos den nyfødte (Matias) og hos den gamle (Amalie), styrken og letheden (Nicole Henius) eller musikkens personifika-
tion (Mstislav Rostropovich).

Additiv teknik
Varmings arbejdsmetode er additiv. Med små klumper af ler bygger hun sine figurer op – indefra og ud. Hun må føle den organiske sammenhæng gennem sin egen krop for at opnå en tilfredsstillende form i harmoni med synsoplevelsen af motivet. Og hun er udpræget visuel. Den medmenneskelige omsorg, som er karakteristisk for hendes tolkning, er formelt usentimental, men anekdotiske aspekter anslås af rekvisitterne eller titler såsom ’Hyldemor’ og ’Konen med æggene’.
Hendes bedste arbejder besidder en naturlig og udtryksfuld værdighed, en ar-kaisk stram enkelhed bygget på respekten for de basale rumlige figurer: pyramide, cylinder og kubus. Men hun har aldrig prøvet at arbejde non-figurativt.

*Billedhuggeren Hanne Varming. Redigeret af Peter Olesen og fotograferet af
Henrik Bjerregrav. 152 s. Pris: 250 kr. Thanning og Appel

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her