Læsetid: 3 min.

Det skal bygges

Arkitektkonkurrence endte med 332 tabere og én vinder, alligevel var der smil over hele linjen
30. maj 2002

Skuespilhus
Arkitekt Boje Lundgaard var ikke umiddelbart indstillet på at forstå, da departementschef Karoline Prien Kjeldsen for en uges tid siden ringede fra Kulturministeriet.
»Du gasser, du gasser!,« var reaktionen, men nu ved vi, at den var god nok: Boje Lundgaard & Lene Tranberg APS har distanceret 332 andre tegnestuer i konkurrencen om at tegne et nyt skuespilhus til Det Kongelige Teater, det blev i går offentliggjort i Den Sorte Diamants Dronningesal.
»Vi var lidt skeptiske, for vi har både erfaring med andenpræmier og med førstepræmier, som aldrig blev til noget,« forklarede Boje Lundgaard og pegede derefter på kulturministeren.
»Men Brian, der sidder der, han siger, det skal bygges.«
Og det skal det så. Om fem-seks år skal det stå færdigt på Kvæsthusbroen. Det er her, Norgesfærgen for tiden lægger til kaj, og det er skråt over for det nye operahus på Holmen. Forståeligt var glæden tydelig hos de vindende arkitekter, hos kulturministeren og hos det kongeliges skuespilchef, Klaus Hoffmeyer:
»Jeg ville jo være et skarn, hvis jeg ikke var glad,« smilede sidstnævnte, da de officielle taler var overstået.
»Jeg er især glad for, at det er Boje Lundgaard, for han er en mand, der lytter. Men han er ikke bare en leverpostejsdemokrat, han er en ildsjæl. Og ikke sådan en, der brænder så meget, at man ikke kan komme ind på livet af ham,« sagde Klaus Hoffmeyer, der som medlem af dommerkomiteen selv havde været med til at udpege vinderen.
Boje Lundgaard havde også engang været medlem af en dommerkomite, fortalte han, det var dengang, man besluttede, at Sverre Fehn skulle bygge sin ’teaterfugl’ til Stærekassen, men der gik politik i skidtet, og det blev aldrig til noget.
»Det,« underdrev Boje Lundgaard, »er jeg sådan set meget glad for i dag.«
I alt syv forslag havde gjort sig fortjent til at blive belønnet med en buket blomster, en flaske Cuvée Diamant champagne og en check på mellem 100.000 og en million kroner. Den japanske arkitekt Noriaki Okabe løb med andenpladsen, men resten stod der Danmark på.

En sekvens af forløb
I dagens anledning havde Kulturministeriet fremstillet en lille videoanimation af vinderprojektet, som blev forevist de tilstedeværende. Her kunne man blandt andet bide mærke i, hvordan ankomsten til skuespilhuset vil blive en ganske særlig affære:
»Ankomsten til teatret vil være et forløb af voksende antydninger om, at der venter en oplevelse,« forklarede den behagelige speakerstemme, mens man blev ført rundt om den firkantede bygning.
»Man ser først nogle lys, så nogle mennesker, det er en sekvens af forløb,« uddybede Boje Lundgaard lidt senere om mødet med foyeren i det hus, som »umiddelbart er meget roligt, men med åbninger, sprækker og bevægelser. Altså roen og eventyret på samme tid,« som han sagde.
Hans partner in crime, arkitekt Lene Tranberg, kunne lidt senere oplyse, at det har taget tre en halv måned at udarbejde projektet. De havde arbejdet meget med proportionerne, huset måtte for eksempel ikke rage op over de omkringliggende karreer, for det gjaldt om ikke at »suge energien ud af byen«.
»Hvad kan det give byen,« havde man i stedet tænkt, da projektet tog form.
»Det er et spørgsmål om, hvordan man kan pakke tingene ind, komprimere de funktioner, som er nødvendige,« uddybede Lene Tranberg. En arbejdsteknik, tegnestuen tidligere har haft succes med, når der skulle tegnes kraftværker. Lene Tranberg lignede en, der godt kunne tilslutte sig kulturministerens ord om, at »det har været værd at vente på, og det bliver værd at vente på«.
Det Kongelige Teater har ventet i over 100 år og kan nok også vente lidt endnu, så det var forståeligt, at dagen var smil på smil på smil. Det lå allerede langt væk, at dagen en time tidligere var blevet indledt med et lille skuespil, hvis sidste replik lød; »Om et øjeblik er det hele væk, og vi står midt i ingenting.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her