Læsetid: 2 min.

Documenta XI - historie

31. maj 2002


(2. sektion)

*1955 Manden bag: Arnold Bode, kunstmaler og akademiprofessor, arrangerede den første Documenta som et ekstra tilbud til gæsterne på et ikke mindre fashionabelt arrangement: Den Føderale Havemesse. Tysk presse var mere en begejstret over ’den første internationale kunstudstilling siden 1927’.

*1959 Allerede i 1959 blev Documenta betragtet som en institution. Udstillingens omfang var vokset til ikke mindre end 1770 kunstværker – og kataloget måtte udkomme i tre bind.

*1964 Med den tredje Documenta var det amerikanernes tur til at blive begejstret: Time betegnede begivenheden som ’årtiets vigtigste europæiske kunstudstilling’. Arrangørerne introducerede konceptet ’De 100 dages museum’ – samme form som i dag.

*1968 Blot 13 år gammel og alligevel en institution, de unge måtte gøre oprør mod. Ét ord gik igen i avisernes reportager: Kaos. Men kunstnere som Andy Warhol, Claes Oldenburg og Joseph Beuys tiltrak 220.000 gæster.

*1972 Documenta V bliver betragtet som en milepæl. Ikke blot udpegede man for første gang én kunstnerisk leder – man valgte ligeledes at organisere udstillingen tematisk: ’Virkeligheden betvivlet – nutidens maleriske verdner’ blev det første tema.

*1977 Og så var der ballade igen: Årets kunstneriske leder valgte at udstille østtysk socialrealisme og det var mere end en række vestlige kunstnere kunne leve med. George Baselitz m.fl. hentede deres billede og trak sig fra udstillingen.

*1982 Den syvende Documenta lagde afstand til udstillingens turbulente eksistens i 60’erne og 70’erne. Ingen snærende teorier eller temaer, men vægt på tradition og kunsten helt for sig selv. Pressen mente nok det var lidt kedeligt.

*1987 Det er ikke nemt at vide, hvad der er kunst. Det var sådan Frankfurter Allgemeines reporter sammenfattede sin oplevelse af Documenta 8, der havde fokus på video- og installationskunst og forholdet mellem kunst, arkitektur og design.

*1992 Den kunstneriske leder Jan Hoet valgte at sætte fokus på de kunstneriske strømninger i begyndelsen af 90’erne. Han ønskede ikke at skabe et koncept, men at vise hvad han betragtede som det bedste af det bedste i samtiden. Det blev belønnet med et rekord stort besøgstal.

*1997 Franske Catherine David blev i 1997 Documentas første kvindelige leder. Under overskriften ‘at kigge tilbage på fremtiden’ skabte David en slags metaudstilling, der tematiserede Documentas egen historie.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her