Læsetid: 4 min.

Film i tv

17. maj 2002

(2. sektion)

*Hamsun-filmen fra 1996 domineres af Max von Sydows overvældende præstation som ældgamle, men åndsfriske norske forfatter, der kom i strid modvind på grund af sine nazistiske sympatier under Anden Verdenskrig. Et menneskeligt rørende portræt af en forvildet åndsaristokrat, konsekvent patriot og benhård idealist – dumstædig i sin kamp for en sag, hvis infame rækkevidde han ikke fatter fra sin isolerede udsigtspost på det norske landsted. Sydow, der i starten var projektets primus motor, gør måske Hamsun en tand mere sympatisk, end han var i virkeligheden – fysisk svækket i sin høje alderdom, men stadig handlende efter sit motto: »Mod er bedre end lykke.« Men figuren sentimentaliseres ikke og får også lov at stå skræmmende frem som et eksempel på alderdoms-afsporing. Jan Troell har i det hele taget instrueret med langt større følsomhed end normalt, når det drejer sig om denne type fællesnordiske storfilm. Ghita Nørby ses som Hamsuns ligeledes nazistiske kone, Marie, og derudover er rollebesætningen mest norsk. Per Olov Enquist har skrevet manuskriptet, inspireret af Thorkild Hansens store omdiskuterede dokumentariske trebindsværk, Processen mod Hamsun fra 1978.
Hamsun. Sverige 2, lørdag kl. 21.15-23.30

*Den prototypiske gotiske gyser, den første slasher-film – Psycho fra 1960 har sat sig grumme spor i filmhistorien. Det var her, Hitchcock brugte 45 sekunder på at vise Janet Leigh blive stukket ned i brusekabinen – en scene, der består af 90 separate optagelser stykket sammen i samarbejde med credit-specialisten Saul Bass. Så man filmen som en ubefæstet 17-årig, gav den én det ultimative biografchok, for hvordan kunne Hitchcock dræbe sin kvindelige stjerne så tidligt inde i filmen? It simply wasn’t done – altså dengang, men det var netop overraskelsesmomentet, Hitchcock satsede på. Psycho var filmen, der gav Anthony Perkins hans livs rolle som den drengede motelejer med moderkomplekset, Norman Bates – en figur, han ikke kunne slippe og vendte tilbage til i hele tre stadig mere mislykkede fortsættelser. Det er også filmen, hvor Bernard Herrmanns pulserende, symfoniske underlægningsmusik forener sig med de suggestive, men saglige sort-hvide billeder og skaber noir-stemninger som aldrig før eller siden hos Hitchcock – f.eks. i afsnittet, hvor Janet Leigh en sen nattetime ankommer til Bates’ motel.
Psycho. TV 3, lørdag kl. 22.00-00.05

*Penélope Cruz, talentfuld spansk skønhed, er lige fyldt 28 år, men har allerede medvirket i omkring 30 film på begge sider af Atlanten. Nu bedst kendt for sit partneskab med Tom Cruise både foran og bag kameraet på Vanilla Sky var hun allerede et navn i Spanien i 1992, da hun medvirkede i sin tredje film,
Oscarvinderen Belle Epoque. Her er hun en af de fire forførende søstre, der betager en desertør under borgerkrigen i 1931. Filmen fandt ikke nåde for vores hjemlige importører, men beskrives som en meget indtagende erotisk komedie, fuld af munter sydlandsk sensualisme. Altså ikke nødvendigvis, hvad vi har mest sans for under vore nordlige himmelstrøg. Fernando Trueba har instrueret, og Fernando Fernan Gomez spiller den charmerende far til de fire dejlige søstre.
Belle Epoque. TV2, lørdag kl. 01.45-03.35

*Olsen-bande-film nummer syv fra 1975 rummer miraklet: Et kup, der helt og fuldt er lykkedes. På Mallorca nyder Egon, Benny, Kjeld, Børge og ikke mindst Yvonne livet som nyslåede millionærer. Men millionerne gør ikke banden rigtig glade. Egon er påholdende med lommepengene, for man skal jo ikke skilte med den nye rigdom, og Yvonne slår sig på flasken. Så da pengene snuppes af ’Bøffen’, er det egentlig ikke nogen tragedie. Livet skal kæmpes videre, og det er vejen ad hvilken, der giver det hele mening. Hjemme i Danmark må Egon en tur i Vridsløses tænkeboks, før han – tilbage i gammel form – kan udtænke to planer, der skal ende med at skaffe pengene tilbage. Hvilket så fører til et omtumlet møde med DSB’s uforudsigelige jernbanenet. Erik Balling og Henning Bahs har tydeligvis nydt at lege med tog i denne Olsen-bande-film, hvor Helge Kjæruff-Schmidt og Paul Hagen ses i sjove præstationer som nidkære, men ikke altid lige heldige DSB-kontrollanter.
Olsen-banden på sporet. TV2, søndag kl. 20.00-21.50

*Jørgen Reenberg på film – det var et voveligt foretagende, dengang i 1951, da skuespilleren endnu var ung og hvalpet. Mest populær blev han som Fodboldpræsten – den boldsparkende teolog, der sørger for, at Danmark banker Sverige i fodbold. Filmen er en god gedigen gang camp og kitsch med stor indbygget tidsatmosfære af mindre flatterende art. Reenberg spiller det unge fodboldhåb Søren Holm, der scorer Danmarks sejrsmål, men ikke sigter mod en karriere som professionel fodboldspiller. Nej, Søren Holm studerer teologi for at blive præst, og det er alvor! Snart er han at finde i Harslevs præstegård med sin nyslåede kone, Inger, spillet af den kernesunde Grethe Thordahl. Der er nok at gøre for dem begge. Lokale ballademagere skal dysses ned, og det sker bedst på fodboldbanen, hvor Reenberg er frisk med de friske. Og vildfarne kvinder skal bringes på ret vej, lige sagen for præstefruen Thordahl. Filmen byder på fed moralisme og selvgodhed i lettere religiøs, uspiselig
anretning, men Ib Schønberg har en god rolle som en forretningsmand, der ruineres af sine forkælede børns overforbrug og derpå klarer
sig fint som hyggepianist.
Og der er underholdende gensyn med navne som Erika Voigt, Buster Larsen, Tove Maës, Preben Neergård, Johannes Meyer, Louis Miehe-Renard, Inger Stender (der ser pragtfuld ud) og Hannah Bjarnhof. Det er den dyg-
tige filmhåndværker Alice O’Fredericks, som har instrueret efter en roman af Jens Locher.
Fodboldpræsten. DR 1, mandag kl. 21.20-23.00

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu