Læsetid: 3 min.

HS-leder: Det er sygeplejerskernes eget ansvar

Flere sygeplejersker bakker nu op om deres kollegers anklager om, at HS snød sig til et kvalitetsstempel. En centerleder i HS afviser kritik
16. maj 2002

I sidste uge anklagede sygeplejersker Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS) for at have proppet et formålsløst prestigeprojekt ned over hovedet på dem. De anklagede HS for at snyde sig til den kvalitetseksammen som HS bestod i marts måned i år ved f.eks. at gøre ekstra rent og ved ikke at informere personalet godt nok om nye procedurer, men i stedet bede dem henvise til proceduremapper, som personalet aldrig havde læst.
Dengang lød svaret fra ledelsen, at projektet måske ikke var nået langt nok ud til alle, men at det ikke var et generelt billede som de kunne nikke genkendende til. Men flere sygeplejersker bakker i dag op om deres kollegaer.
Og Kirsten Lee, der er centerleder på Finsenscentret på Rigshospitalet Kirsten Lee er da heller ikke bange for at indrømme, at der blev gjort ekstra rent i forbindelse med kontrollen.
»Det er rigtigt, at der er afdelingsledere, der har gået meget op i nullermænd, og at det skulle se ordentligt ud, men det er også godt nok. Det er ikke antallet af nullermænd, man bliver målt på ved en akkreditering,« siger hun.

Medarbejdere involveret
Til gengæld forstår hun ikke de sygeplejersker, der ikke føler sig godt nok informeret om den såkaldte akkreditering og de nye procedurer.
Hun fortæller, at der er blevet holdt mange møder for hele personalet, og hun mener i det hele taget, at der er blevet gjort utrolig meget for at involvere medarbejderne i projektet.
Alligevel er der mange HS-sygeplejersker, der gentager kollegernes anklager. Ligesom der er sygeplejersker, der ligefrem finder projektet, der skal sikre større kvalitet over for patienterne, ligegyldigt.
»Jeg synes, at det var latterligt og spild af penge i forhold til, at vi mangler apparatur til måling af iltindholdet hos patienterne, så jeg sørgede for ikke at være på arbejde de dage, hvor de kom,« siger en anonym HS-sygeplejerske og fortsætter:
Med hensyn til de procecuremapper, der er blevet udarbejdet op til akkrediteringsbesøget siger hun:
»Jeg har aldrig kigget i proceduremappen. Den er virkelig tyk, og vi har aldrig fået at vide, at vi kunne tage os en time til at læse i den. Vi fik at vide, at det der var markeret med rødt, var det, vi skulle kunne på fingerspidserne.«
Den slags sygeplejersker har Kirsten Lee hverken forståelse eller respekt for.
»Vi forventer, at personalet har sat sig ind i tingene. Det er en forpligtelse man har som medarbejder, at man sætter sig ind i procedurerne. Det er den enkelte sygeplejerskes ansvar at holde sig informeret. Hvis man ikke vil passe sit arbejde, så kan man ikke bruges,« siger hun.

Snot for sig
De sygeplejersker, Information har talt med, er især frustrerede, fordi de ikke har ment, at det var de rigtige og mest relevante ting, som HS blev målt på.
Tidligere HS-sygeplejerske Eva Lausted, fra infektionsmedicinsk afdeling på Rigshospitalet, der hører under Kirsten Lees domæne fortæller, at sygeplejerskerne på hendes afdeling var så frustrerede i hverdagen, at de gerne ville have udtrykt deres over for de amerikanske konsulenter.
»Vi ville f.eks gerne fortælle, at en del af vores udstyr var forældet, og at vi virkelig trængte til noget nyt, blandt andet kan man ikke høre apparaternes alarmer ude på gangen,« siger Eva Lausted.
»Men ledelsen sagde, at det ikke havde noget med det at gøre, så det kunne ikke svare sig. I stedet ville det være godt, at vi udtrykte vores stolthed ved netop at være på Rigshospitalet.«
Det billede kan Kirsten Lee også bekræfte. Hun mener, at man skal »skille skidt fra snot«. Og at det, akkrediteringen gik ud på, udelukkende var at måle, i hvor høj grad HS levede op til de udarbejdede standarder. De øvrige problemer skal løses i hverdagen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her