Læsetid: 1 min.

KLIP

31. maj 2002

(2. sektion)

*Orson Welles er det store navn på Cinematekets juni-program. En imponerende serie på hele 17 film giver en enestående chance for at sætte sig ind Welles’ instruktørvirke. Her er det hele – fra mesterværker som Citizen Kane, Familien Amberson og Politiets blinde øje over fremragende forsøg som Othello og Processen til mere tvivlsomme, blomstrende billed-barokke Welles-ekstravagancer som Kvinden fra Shanghai og Mr. Arkadin. Og man kommer ind i Welles’ værksted, både i dokumentarfilm om Othello og Processen og et særarrangement, hvor den tyske ekspert Stefan Drössler viser nogle af de mest interessante af de mange ufuldendte Welles-film. Også instruktørens lidet kendte tv-film præsenteres. Flot ser det ud – lad så være, at programteksten overdriver Welles’ bidrag til Den tredje mand.

*Kati Outinen, der vandt dette års Cannes-pris som bedste kvindelige skuespiller i finnen Aki Kaurismäkis Manden uden fortid, blev af organet for den højeste tv-oplysning, DR’s tv-avis, dømt »ukendt for et dansk publikum«. Lidt overraskende for den, der har nydt den særprægede Outinens spil i hele fire Kaurismäki-film vist i danske biografer. Deriblandt Pigen fra tændstikfabrikken, hvor Outinen spiller den altdominerende hovedrolle som den tavse, naive Iris, en af tilværelsens meget stille eksistenser, indtil hun...
»Jeg tror ikke, man i en fart vil glemme Kati Outinens Iris, hendes indestængte smerte, der forvandler sig til farlig ild i blikket, da opgørets øjeblik endelig kommer,« skrev rubrikbestyreren i sin tid og glæder sig til, at Manden uden fortid får danmarkspremiere til efteråret.

*David Adam hedder den 26-årige instruktør af en vaskeægte undergrunds-spillefilm, som på søndag kan ses på tv-stationen Kanal København. Lyde i natten har Adam (med en baggrund på Vesterbro Lokal-tv) skrevet, instrueret og produceret for det beskedne beløb af 10.000 kr. Han har lavet filmen i opposition til, hvad han kalder »det sammenspiste filmmiljø« og har både brugt professionelle skuespillere og amatører. Udstyret er lånt af bl. a. Filmskolen, DR og produktionsselskabet Zentropa.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her