Læsetid: 2 min.

KLIP

17. maj 2002

(2. sektion)

*Dansk film fik ikke nogen spillefilm med i Cannes-festivalens officielle visnings-serier, men det betyder ikke, at potentielt interesserede (og sådanne findes garanteret!) ikke kan komme til at se danske film i Cannes. På markedet, det vil sige i tilstødende biografer, vises nemlig fem film, hvoraf tre er splinternye og endnu ikke har haft Danmarkspremiere: Susanne Biers Dogme-film Elsker dig for evigt, Morten Køhlerts Ulvepigen Tinke og Lasse Spang Olsens Gamle mænd i nye biler. Derudover kommer to film, der allerede har haft succes herhjemme, Jesper W. Nielsens
Okay og Hella Joofs En kort en lang. Et lille udvalg, må man nok sige, for hvor er succeser som Klatretøsen, Små ulykker og Min søsters børn?

*Johnny Depp fik i 1999 æren af at vise sin debutfilm som instruktør, The Brave, i konkurrencen i Cannes. Selv om Depp her spiller sammen med ingen ringere end Marlon Brando, er filmen blevet anset for så ringe, at den aldrig er nået ud i biograferne. Det er et eksempel blandt lidt for mange på, at festivalens udvælgelse af film til konkurrencen om Guldpalmen mildest talt kan virke vilkårlig. Hvilket også giver sig udtryk, når man kasserer: Film som Strictly Ballroom, Trainspotting og Tiger på spring, drage i skjul blev f. eks. ikke fundet værdige til konkurrencen. I The Guardian gør den amerikanske kritiker Kenneth Turan desuden opmærksom på, at den næststørste medie-industri i verden, den tyske, så godt som altid får den kolde skulder, mens festivalen begunstiger små lande som Danmark, Belgien og Mali.

*Filmselskabet Zentropa har badet sig i succes de seneste år. Selskabets navnkundige og uforudsigelige direktør, Peter
Aalbæk Jensen, betragter det måske derfor nærmest som et sundhedstegn, at selskabet stadig kan stå for en fiasko af de virkelig gedigne. Ifølge Filminstituttets opgivelser har kun 109 betalende tilskuere fundet vej til Dariusz Steiness’ debutfilm Charley Butterfly, så ingen kan vel bebrejde biograferne, at de har taget filmen af plakaten. Aalbæk kan trøste sig med, at 109 dog er mere end de 69, der så hans første forsøg udi producentfaget, Perfect World fra 1990. Men dog mindre end en anden legendarisk fiasko i dansk film, Claus Plougs Opbrud, der blev set af hele 160.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her