Læsetid: 2 min.

Det kongelige skuespilhus er landet

Så endte det hele lykkeligt. Det Kongelige Teater får omsider sit skuespilhus – det er tegnet af danske arkitekter og det lever helt op til teatrets egne forventninger
30. maj 2002

Det blev den danske tegnestue Boje Lundgaard & Lene Tranberg APS, som i går løb med sejren i disciplinen tegn-et-kongeligt-skuespilhus.
Det er ikke første gang, der dystes i denne disciplin, senest vandt arkitekt Sverre
Fehn med sin ’Teaterfugl’, men denne gang ser det ud til, at vinderforslaget faktisk skal føres ud i livet.
Dommerkomiteen bestående af teaterfolk, politikere, arkitekter og en enkelt ingeniør havde haft nok at vælge imellem, 333 forslag i alt. Heraf blev de 289 optaget til bedømmelse, og i går blev de syv bedste offentliggjort og præmieret i Den Sorte Diamant.
»Jeg er imponeret over den enighed, der har været i dommerkomiteen,« sagde dennes formand, kulturminister Brian Mikkelsen.
»Der har været rigtig mange flotte og spændende forslag, alligevel tror jeg godt, man kan sige, at vinderforslaget fra starten skilte sig ud,« røbede han og fastslog, at vinderne lever op til alle tekniske og økonomiske krav.
De syv bedste forslag blev præsenteret af arkitekt Sven Felding, ligeledes medlem af dommerkomiteen, som roste vinderprojektet for dets »helt specielle udstråling«.
»Det er et forbløffende enkelt forslag med meget stor rumlig variation,« hed det blandt andet. »Sammenfattende er det et forslag af meget stor poetisk skønhed.«

Sydlig succes
Andenpladsen gik til japanske Noriaki Okabe, men så var det også slut med det udenlandske islæt – resten af de præmierede projekter var danske. Det fremgik desuden klart af dommerkomiteens udtalelser, at indpasningen af skuespilhuset på den utaknemmeligt formede Kvæsthusbro havde været af største betydning.
Et skuespilhus placeret i den nordlige ende, havde man efterhånden indset, var simpelthen ikke nogen god ide, for det ville bryde med aksen gennem Marmorkirken, Amalienborg og den kommende opera på Holmen. Derfor stod de sydlige forslag sig bedst, og det fremgik da også af dommernes afgørelse.
»Vi har vidst med os selv, at det nok kun kunne ligge på den sydlige del af Kvæsthusbroen,« sagde en storsmilende Boje Lundgaard fra talerstolen og tilføjede, at det her drejede sig om »den vel nok mest interessante opgave i vor tid i vor by,« samt at det var »fantastisk at skulle bygge et hjertekammer, hvor det magiske møde mellem kunsten og publikum skal finde sted.«
Den vindende tegnestue blev gjort bekendt med afgørelsen for en uges tid siden, og det havde sandelig ikke været nemt at holde tæt med det, kunne Boje Nygaard fortælle.

Ikke færdigt
Det Kongelige Teaters skuespilchef, Klaus Hoffmeyer, var også en glad mand, men han understregede, at man jo langt fra var færdige endnu.
»Nu skal vi til at samarbejde, især om de syv-otte meter mellem publikum og scenen,« sagde han med henvisning til det ’møde’, der finder sted mellem publikum og skuespillere, og som han i årevis har efterlyst bedre vilkår for.
Skuespilhuset vil stå færdigt om fem-seks år, så indtil videre må man nøjes med at betragte billeder og modeller.
De 289 bedømte forslag kan fra i morgen og frem til den 16. juni besigtiges i Christian den Fjerdes Bryghus ved Frederiksholms Kanal.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu