Læsetid: 5 min.

Microsoft-syndromet

Britisk virksomhed forsøger at stoppe Microsofts køb af danske Navision, men de har ikke en ret god sag. Danmarks it-branche har til gengæld udsigt til at profitere på Microsofts satsning
31. maj 2002

Nogen må gå imod Microsoft,« sagde chefen for den britiske it-gruppe Sage Group Paul Stobbart, forleden efter et møde med den danske konkurrencestyrelse. Stobbarts mission er at forhindre softwaregiganten Microsoft i at overtage den danske it-virksomhed Navision for 11 mia. kroner.
Men hvorfor rejste briten til København for at klage, når Sage Group slet ikke er til stede på det danske marked, og hvorfor har Microsoft og den mægtige Bill Gates slået kløerne i danske Navision? Mange vil måske finde det mærkeligt. Men det har sin forklaring.
Navision fra Vedbæk har i de seneste år udviklet sig til at blive en af frontløberne i Danmarks ambitioner om at blive en førende it-nation, og selskabet har med sine it-baserede forretningsløsninger til små og mellemstore virksomheder skabt imponerende resultater. Navision har præsteret tocifrede vækstrater, og efterspørgslen har været stor efter en software, som kan giver et effekt og løbende overblik over bogføringen, regnskaberne, lagerbeholdningen og kontakterne til kunderne. Navision har med produkter kaldet Axapta, Attain, XAL og C5 opbygget en kundekreds på 136.000 virksomheder i hele verden – med broderparten i Europa.

Sage Group er en af Navisions konkurrenter på dette specialmarked målrettet til små og mellemstore virksomheder. De førende aktører for it-forretningsløsninger og ressourceplanlægning er dog det stærke tyske selskab SAP, der sidder på knap 40 procent af det europæiske marked, og amerikanske Oracle.
Microsoft sidder på 85 procent af det globale softwaremarked takket være sit Windows styresystem og sine Office-pakker. Men der har stadig været nichemarkeder, som dem Navision, SAP og Oracle har opdyrket. Microsoft har længe stillet sig tilfreds med, at f.eks. SAP har brugt dets Windows platform, men nu ser det ud til at være slut.
Microsoft har indledt et langsigtet angreb på dette nichemarked, der kan få vidtrækkende konsekvenser. For halvandet år siden købte Microsoft amerikanske Great Plains Software, der står stærkt i USA, og overtagelsen af Navision, der står stærkest i Europa, bringer giganten tættere på at realisere ambitionerne. Med Great Plains og Navision under samme tag kan Microsoft Business Solutions for alvor sætte turbo på den nye platform for business-applikationer kaldet .Net – og indlede et frontalangreb på SAP og Oracle, så at sige fra neden. Microsoft har et pengebjerg på over 32 milliarder dollar i cool cash, så det er ikke pengene, der bliver et problem.

Femkløveret bag Navision – Jesper Balser, Preben Damgaard, Erik Damgaard, Peter Bang og Torben Wind, der alle kan skrive it-milliardærer på visitkortet efter overtagelsen – bliver fremover direktører i Microsofts globale imperium. Straks efter nyheden slap ud i starten af maj, var der bekymrede danskere, som bl.a. formanden for Ingeniørforeningen, Per Ole Front, der klagede over, at atter engang er en succesrig dansk virksomhed blevet overtaget af en udenlandsk gigant. Som f.eks. da chipfabrikanten Giga blev købt af Intel.
Men spørgsmålet er, om det gør noget på lidt længere sigt? Små danske selskaber vil næppe overleve på egne ben, hvis ikke de i det mindste indgår partnerskaber med udenlandske aktører. I nogle tilfælde er det ikke engang nok, som Navisions ledelse ser ud til at have erkendt. Enten skulle de have satset virkeligt mange penge på at vokse sig store nok – og det indebærer altid en risiko – eller også skulle de søge den sikrere løsning, at få en global gigant til at tage hele risikoen. De valgte den sidste løsning, som set ud fra deres private interesser er den mindst risikable... og det er nok også meget dansk.
På den anden side ser der dog ud til at være et positivt potentiale til at sikre fortsat dansk it-udvikling.
En del af aftalen er nemlig, at Navisions hovedkvarter i Vedbæk bliver det europæiske produktudviklingscenter i Microsoft Business Solutions. Og som direktør i it-brancheforeningen Jakob Lyngsø påpegede for et par uger siden i Børsens Nyhedsmagasin, så kan Microsoft-opkøbet få en positiv effekt: »Det giver os en unik chance for at skabe et udviklingsområde med en global strategi,« sagde han.
I et nichemarked, hvor konkurrencen skærpes overalt, kan det være en fordel at blive et integreret led i Microsofts bredere platform og få deres kapitalmagt i ryggen. Det dansk lokaliserede produktudviklingscenter i Vedbæk kan blive et lokomotiv, der trækker softwareudviklere og andre symbolkonsulenter til fra hele verden. Men det forudsætter, at den globale Microsoft-strategi på markedet for forretningsløsninger bliver en succes og ikke løber imod en mur af organisatoriske problemer med at få Navisions og Great Plains til at svinge sammen.
Hvis man skal dømme ud fra Microsofts historiske erfaringer med at rykke ind på nye markeder, så vil det blive en succes.
Og det er netop det, der bekymrer den gode Paul Stobbart fra den britiske Sage Group. Hans selskab risikerer at blive en af taberne i de kommende års skærpede konkurrence, for de har næppe muskler nok til at tage kampen op med giganten Microsoft.
Hans indvending mod opkøbet kan ved en umiddelbar betragtning virke sympatisk, fordi der på det globale softwaremarked er en tendens til, at Microsoft udvikler sig til et monopollignende selskab. Og mangler der konkurrence, så vil det i sidste ende gå ud over forbrugerne, der må imødese højere priser.

Men Paul Stobbart har i den konkrete sag ikke de bedste kort på hånden, og det virker unægtelig mere som et udslag af det omsiggribende Microsoft-syndrom – Gates skal stoppes for enhver pris – som også en anden koncern, Sun Microsystems, har været grebet af. Og syndromet har den umiddelbare konsekvens, at man i stedet for at investere alle kræfter i at slå Microsoft på sit kernemarked – det har Adobe Acrobat bevist er muligt – så råber man op, lige så snart Microsoft gør antrit til at udvikle sine produkter.

Det er højest tvivlsomt, at den danske konkurrencestyrelse vil gribe ind i den aktuelle sag. Navision har kun en omsætning på rundt regnet 1, 5 mia. kroner på dette nichemarked, og det er et godt stykke under konkurrencereglernes grænseværdi. Microsoft-opkøbet er svært at stoppe, som Jyske Bank skrev forleden uden omsvøb.
Spørgsmålet er så, om Paul Stobbart med sin klage kan få Europa-Kommissionen til at kigge på sagen. I bedste fald kan han håbe på, at Kommissionen forbyder Microsoft at dumpe prisen på Navisions og Great Plains produkter fremover, når virksomheder køber pakkeløsninger. Spørgsmålet er bare, om ikke det er lidt teoretisk, for kernen i Microsofts strategi er at forvandle specialprodukterne til en samlet business løsning i den nye platform .Net.
Det er den, og ikke opkøbet af danske Navision, som bør interessere konkurrencemyndighederne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu