Læsetid: 4 min.

Tvind er også hårdt praktisk weekendarbejde

Hårdt, praktisk arbejde er en central del af Tvinds tilbud til socialt belastede unge – er det målrettet pædagogik eller billig arbejdskraft?
7. maj 2002

Kært barn har mange navne, når Tvinds sociale opholdssteder formulerer sig om nødvendigheden af det hårde fysiske arbejde, som hundredevis af socialt belastede børn og unge bruger meget af deres tid på, mens de er på opholdsstederne.
For det første skal børn og unge på opholdsstederne lære at lave mad eller lære at vaske deres eget tøj tøj, lige som de skal lære personlig hygiejne og f. eks. lægge budget og holde styr på lommepengene.
Men for det andet har det i årevis har været en fast tradition, at alle på Tvind – elever på skolerne, de anbragte børn og unge samt ikke mindst medlemmer af Tvinds Lærergruppe – fast bruger hver fjerde weekend året rundt på at bygge og vedligeholde Tvinds mange skolekomplekser og ejendomme.
Og da alle Tvinds 34 opholdssteder på nær ét lejer sig ind i bygninger, som er ejet af Tvind-fondene Fælleseje eller Estate, og da alle opholdsstederne også betaler høje huslejer for at anvende de faciliteter, som eleverne selv har været med til at bygge, får Tvindkoncernen altså glæde af elevernes hårde arbejde to gange:
Først som gratis arbejde, siden som lejeindtægter.

Forskønnelser
I de ansøgninger, som Tvind har udarbejdet for at få godkendt deres opholdssteder landet over, er der ofte anvendt meget lidt konkrete formuleringer, når det handler om dette arbejde:
Et opholdssted skriver f.eks. om de »mange praktiske gøremål«, eleverne en gang om måneden sættes til både i huset og haven. Et andet opholdssted bruger formuleringen »hus og hjem weekender«, mens de unge på et tredje opholdssted bliver sat til at »lave forskønnelser på opholdsstedet«.
Andre standardformuleringer er også »projektweekender«, »praktisk arbejde« eller »hjemmeweekend«, hvor de anbragte unge »giver huset og haven en skalle«.
At en ’skalle’ om måneden er fast rutine året rundt, fremgår af en ansøgning til Fyns Amt: »En weekend om måneden er der fast ‘byggeweekend’, hvor elever og lærere er fælles om at sætte nye håndværkstiltag i værk eller vedligeholde det gamle.«

Under dansk standard
I ansøgningen fra et botilbud på Den Rejsende Højskole i Juelsminde kommer man lidt nærmere på, hvad der kan gemme sig bag de mange, som det formuleres, »hyggelige og produktive weekender, hvor man er sammen om helt praktiske aktiviteter«.
»Her er deltagere og medarbejdere sammen om at holde stedet ved lige, også sammen med højskoledeltagerne. Der arbejdes med tømmeropgaver, malerarbejde, havearbejde, og nogle er i køkkenet for at lave mad til alle.«
At behovet for at ‘give den en skalle’ kan være stort i
Juelsminde, fremgår af en tilsynsrapport, som Vejle amt har udarbejdet, efter amtet i juli 2001 besigtigede de fysiske forhold i det store Tvind-kompleks på Kystvejen 15:
Køkkenet karakteriseres som »absolut utidssvarende«, »vinduerne er i en særdeles dårlig forfatning«, mens en sportshal »mangler fundamentale installationer som bad, toilet og omkældningsrum.«
Amtet mener generelt efter besigtigelsen, at »bygningerne er nedslidte og under rimelig dansk standard anno 2001«, hvorfor »døre, vindueskarme og termoruder skal udskiftes/renoveres.«
At Tvind regner med den økonomiske gevinst af det ubetalte arbejde, ses et andet sted i landet, på en af Tvinds småskoler, Carene Star i Rødding.
Her er der tale om, at de »vedligeholdelsesopgaver«, som de anbragte børn og unge sættes til, modregnes i den husleje, som betales til Tvind-fonden Fælleseje. Af regnskabet fremgår det ikke umiddelbart, hvad værdien heraf gøres op til.
I ansøgningen fra opholdsstedet Mars i Viborg amt kan man erfare, at »de unge skal trænes i at yde meget.« På Mars skal de unge således »fodre dyrene, muge ud«, de skal »arbejde med at gøre jorden klar, så og passe grøntsagerne«, de skal »ordne håndtaget på en dør, »reparere cyklen« og »få plæneklipperen til at køre«.
»Alt sammen konkrete opgaver for de unge. De kan ses og konsekvenserne mærkes, hvis arbejdet ikke udføres,« lyder den pædagogiske konklusion.
At det ikke kun er voksne, der er omfattet af Tvind-pædagogikken, fremgår af godkendelsen af opholdsstedet Golfstrømmen i Vestsjællands Amt. Opholdsstedet tilbyder otte pladser for 5-10-årige børn, og de skal en fast eftermiddag om ugen udføre »hus og hjem aktiviteter«, som f. eks. »vaske vinduer, vaske tøj, luge grøntsagerne osv.«

Billig arbejdskraft
Og som på alle andre Tvind-institutioner skal børnene også deltage i den faste månedlige »projektweekend, hvor vi arbejder sammen om at lave vedligeholdelse og forbedringer i forhold til føde, klæde, hus og hjem.«
To pædagoger, som indtil sidste måned var ansat af Tvind i Ulfborg, fortæller, at der til ’byggeweekenderne’ ofte kan være op til 800 lærere og elever i arbejde ad gangen. Der arbejdes hårdt og nås store resultater. På Tvind i Ulfborg blev f. eks. udgravningen til en svømmehal overstået på en weekend. En 500 meter lang pergola blev også nået på en weekend.
Dertil kommer, at alle former for reparationer af udstyr udføres af eleverne: vaskemaskiner, biler osv. Pædagog John Appelt Thomsen har eksempelvis aldrig set en håndværker i Ulfsborg.
»Hvis tilværelsen på en Tvind-skole ikke går ud på ret meget andet end at male og reparere gamle bygninger, så er det ikke i orden,« mener han.
Pædagog Hanne Holst supplerer: »Det kan være udmærket at lære at slå søm i og den slags. Men så længe det ikke er struktureret og afpasset den enkelte unge, så kan det slet ike skjules. Så er og bliver det bare billig arbejdskraft.«

Læs flere artikler om Tvind på tema.information.dk/tvind og se oversigten over Tvinds opholdssteder på
fakta.information.dk/tvind

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her