Læsetid: 2 min.

Uhygge-skruen strammes

’The Others’ er en vellykket Nicole Kidman-gyser i spansk anretning
31. maj 2002

(2. sektion)

Ny film
Lyde kan være fuldt ud så skræmmende som syner – ja mere, fordi de sætter fantasien i bevægelse på en mere skræk-aktiverende måde.
Det viser den spansk-amerikanske gyser The Others, der bruger lyde på en usædvanligt effektfuld måde. Den fortæller en gammel skummelt hus-historie, hvor vi skal få gåsehud over de mystiske ting, der sker, når ånder og spøgelser tilsyneladende huserer i et andet værelse eller bag gardinet.
Og den unge spanske instruktør Alejandro Amenábar gør derfor – nærliggende, men sjældent så godt udnyttet – brug af den moderne fremvisningsteknik, der sender lyde i hovedet på os langt uden for billedrammen. Vi er sammen med personerne i billedet, men uden for dette fortæller lydene om uforklarlige, rystende ting.
The Others kunne være blevet et kønsløst internationalt sammenkog – spansk auteur, australsk stjerne, engelske birollemedvirkende, amerikanske medproducenter. Men Amenábar sætter sig igennem med en klar spansk prægning af historie, motiver og visuel tekstur – lige fra det Buñuelske broderi, Nicole Kidman syr på i starten, og til den generelle atmosfære af religiøst betinget fortrængning.

Henry James-inspiration
For nu at blive ved påvirkningerne så er der selvfølgelig også en hel del Henry James og Skruen strammes i fortællingen om den skræmte kvinde i det alt for store, ensomt beliggende hus på øen Jersey, alene med sine to børn, som synes i kontakt med overnaturlige kræfter – og overladt til to lettere urovækkende tjenestefolk, der måske er ude på at overtage magten i huset.
Men Nicole Kidmans portræt af den truede Grace, hvis mand er draget til kamp i Anden Verdenskrig og ikke vendt hjem, kan sagtens stå på egne ben. En dybt neurotisk kvinde, der bruger religiøse vaneforestillinger, autoritære opdragelsesprincipper og klassebevidst små-tyranni som utilstrækkeligt sikkerhedsnet i sin ekstreme isolation, jaget af spøgelser fra alle sider. Er hendes datter besat af en ond ånd? Hvem er den genfærds-parodi på en ægtemand, hun får hjem fra fronten? Hvad vil de to ældre tjenestefolk egentlig i hendes hus?

Grace Kelly-heltinde
Sammenlignet med amerikanske teenage-gyserfilm er The Others, der er blevet en verdenssucces, bemærkelsesværdig subtil i virkemidlerne. Den lever først og fremmest på sin gennemtrængende, isnende uhygge-atmosfære – og på meget stærkt spil i alle roller.
Nicole Kidman ser pragtfuldt lady-like og Grace Kelly-agtig ud som den plagede Grace (!), men nøjes så sandelig ikke med det. Hendes enerverende spillestil appellerer ikke til nem medfølelse. Hun er et offer, der i høj grad sætter fælder for sig selv. Og de to børn, Alakina Mann som den djævelsk logisk tænkende Anne og James Bentley som den spøgelsesblege, fortabte Nicholas, er så gode, at det er en uhyggevirkning i sig selv. Mens Fionnula Flanagan som hushjælpen tager sin arbejdsgivers hysteri med en velgørende snert af ironi.
Til slut slår filmen den radikale plot-kolbøtte, der er ved at komme på mode. Intet skal røbes her, andet end man tvinges til at revidere alt, hvad man har set, uden at det egentlig gør så meget til eller fra.

*The Others. Instruktion, manuskript og musik: Alejandro Amenábar. Spansk-amerikansk (Dagmar, Grand, Palladium, Palads og CinemaxX)

*Interview med Alejandro Amenábar side 10-11

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her