Læsetid: 3 min.

Blandt dem med kuglepen

Et årti eller to tilbage levede kunsten og erhvervslivet som hund og kat. Nu er de som nyforlovede
1. juni 2002

Man var dårligt kommet inden for døren, førend man fik hængt en medalje om halsen. Det var bare et navneskilt, men udformet, så man straks fik en fornemmelse af at have vundet ved olympiaden.
Her skulle man ikke komme i sine gamle Jesus-sandaler og bare tæer. Man var dumpet ned i den velklædte verden med varemærkede business-folk og rappe sekretærer. Pengestærke byggematadorer, investorer, virksomhedsrådgivere, arkitekter og advokater, der var kommet til København for at deltage i Nordeuropas største træf for byggeindustrien, som efter tre dage sluttede i går.
Der var mennesker for til sammen 1.000 mia. kr. (Heri ikke medregnet Deres Udsendtes 47 kr.)
Når det kostede 7.000 kr. (samme pris som en Farum-vin) at komme ind, var det ikke ublu, men fordi man kun ville have »dem med kuglepen ind«. Altså dem, hvis underskrift kan flytte penge. NEPIX hedder messen. En messe i Cannes var gennem mange år enerådende. Den hedder MIPIN.

I bryggerens ånd
Vort ærinde var ikke at undersøge tilstandene i byggebranchen – men forholdet mellem kunsten og erhvervslivet. De to parter er blevet som nyforlovede. Et årti eller to tilbage levede de som hund og kat.
Mellem de mange stande i messehallen sås adskillige kunstværker. Således var den traditionelle talerstol afløst af en skulpturel trone, en billedkunstners værk.
Entreprenører som Axel Juhl-Jørgensen og Kay Wilhelmsen er blevet afløst af en ny generation, som mere naturligt tænker kunst med i nybyggeriet.
Det bekræfter Carsten Lehrskov, en af konferencens arrangører.
»Den generation, der var progressiv og måske venstreorienteret i teenagealderen, er den, der styrer i dag, og for den er ikke kun byggeriet, men livsindholdet, både det sociale og kunstneriske, noget væsentligt. Den vil ikke bare bygge kasser, og der er en, ja, en gammel Carlsbergsk ånd over den.«
Lehrskov tænker ikke på ølflaskerne, men på brygger Jacobsens interesse for kunst, som resulterede i Glyptoteket og Ny Carlsbergfondet.
– Men frygter bygherrerne ikke, hvad kunstnerne kan finde på?
»Det er klart, at man nok ikke ville blive så glad for nogle gamle grise, der bliver kogt. Derfor er det også et nøglepunkt, at kunstnerne integreres fra starten.«

Medarbejderne sang
Lars-Ole Hedegaard er cand. merc. Han har et konsulentfirma, Art Attack, der formidler mangeartede kontakter mellem kunstnere og erhvervsvirksomheder.
Således har teaterfolk som Berit Kvorning, Gerz Feigenberg og Ole Lemmeke givet erhvervsfolk lektioner. Medarbejdere hos MT Højgård har indsunget en plade under ledelse af Musica Ficta-dirigenten Bo Holten.
På Nykredit har medarbejdere (på en flyttedag) formet voksskulpturer med billedhuggeren Joachim Bang, osv.
»Det, jeg lever af, er at sætte abstraktioner på dagligdagen ved hjælp af kunsten,« siger Hedegaard, der deltog med en stand på messen og sammen med Billedhuggersamfundet har forsynet den med skulpturerne.
»Det gælder om at finde de rigtige kunstnere til de rigtige virksomheder,« siger han og påpeger, at nye afskrivningsregler har gjort dem mere interesserede.

Gult chok
Kasper Holten er en af de kunstnere, der har haft glæde af et samarbejde med et bogtrykkeri i Viborg, der skulle have ny facade.
»Det, der foregik inde i huset, skulle kunne ses uden på,« siger han. »Det var skægt at udføre, og jeg ser i princippet ingen forskel på det og på at udføre en bunden opgave for f.eks. en kurator i Noikolaj Kirke.«
Også Ørestaden har en stand, hvis repræsentanter ikke uden stolthed fremviser projektioner med påbegyndte ’tårne’ af kunstnerne Hein Heinsen og Bjørn Nørgaard. Tårnene skal udgøre en akse sammen med et tredje, som Per Kirkeby skal tegne.
Det forlyder, at den europæiske kunstner denne gang ikke vil benytte røde mursten, som han plejer, men gule. Et æstetisk chok for Kirkeby-fans.
Ørestads-folkene fortæller, at medicinalfirmaet Ferring vil flytte ind i Ørestaden – og medbringe to originale Rodin-skulpturer!
Med på udstillingen var også en model af det af Bjørn Nørgaard udformede Bispebjerg Bakke, hvor en kunstner har fået mulighed for at bestemme udseendet af en hel boligbebyggelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu