Læsetid: 4 min.

Eventyr, der ender galt

Preben Major Sørensen har atter åbnet lugerne til det underste land, vi nødigt vil vedkende os
13. juni 2002

Ny bog
Læsioner er undertitlen på Preben Major Sørensens nye, store samling kortprosa, Øksens tid. Han er fra tidligere bøger god til titler med lignende barske signaler, bl.a. Skræmmebilleder, Mishandlinger, Faldgruber, for ikke at tale om Personlige grunde og afgrunde.
Og nu igen slår han benene væk under den læser, der ikke er tilstrækkeligt advaret, og som han i øvrigt nærer en hel del skepsis over for, ikke mindst anmelderne, så meget, at han i en vedhængt apologi for sit forfatterskab titulerer dem ’allerkæreste læsere’.
Afgrunde er der mange af her i bogens otte komponerede afsnit med så forskelligt præg, at det egentlig er flere bøger. Måske skulle man have begyndt læsningen bagfra, hvor man møder en halv snes kortere eller længere noveller, ligefremt fortællende stykker af delvis selvbiografisk karakter, så langt man nu tør tro ham, for nok optræder han f.eks. som forfatteren til de tidlige kendte værker, men snart drejer handlingen ham ind i sære og fornedrende udskejelser i tabuemner som pædofili, grov kynisme, erotisk bedrag, hvortil kommer historier om beskidte clearingmord, detaljeret analyse af kræftsygdom og en lang Parisrejse i ungdommen på flugt fra seksuelt ansvar. Her hvor Majoren er fremme ved det trods alt mere hverdagsagtige og anvender en form for normalrealisme, truer en vis banalitet dog hans raffineret bevidste prosa, der ellers bærer ham oppe i artisteriets luftlag over de hede dampe fra sindets grufulde underverden.

Ordhaven
Tager vi nu rejsen bagfra, havner vi derefter i midtens afdeling V hos de særlige ’læsioner’, hvor syntaksen er ramt og den punktumløse prosalyrik tager over. Det er nu smukt og forførende i antydet mytologiske miljøer, bl.a. en paradisisk ordhave, hvor logikkens regler er ophævet, og arketypiske fantasier trænger sig på, faldet, frugten, den hellige gral i mærkelig dialektiske bevægelser, hvor tankens modsætninger hele tiden søger sig sanselige udtryk. Her fornemmes en svær kamp mellem ondskab og godhed, med den stadige spejling af vrangsiden af det hele. Plus er ikke tænkelig uden minus. Og Preben Major Sørensen har som digter tydeligvis valgt side.
Derved kommer han i selskab med et frygtindgydende kompagni af digtere, der med skrækromantisk inspiration har skaffet sig kendskab til dæmonernes virkefelter og deres infiltration af den normale anstændighed. De opererer i drømmenes verden som hos E.T.A. Hoffmann og Novalis, hos Poe, Nerval og Baudelaire samt den grumme Lautréamont med hans Maldorors Sange. Og til selskabet kan man roligt regne Céline og hans hadefulde fobier. I skriften udlever de deres værste mareridt.
Og der sker hos danskeren ikke mindst i de første dele af Øksens tid, hvor de onde skæbner i korte fabler, beretninger og drømmesekvenser føres igennem til den bitre ende »eftersom alle ruter, alle veje, forlængst var fastlagt og alle de skæbnebaner hvorad vi foer og omkom med vore hovedhår flyvende efter os i overmodets kåde vind eller strittende stift i vejret af den reneste rædsel forlængst konstrueret og på forhånd fastlagt.«
At det er forfatteren selv, der har bestemt det, véd vi nok, men vi er under hans sorte herredømme, så længe det står på, hvorefter det står enhver frit at besinde sig. Men drømmens virkelighed er ikke at bortskaffe.

Digterpine
Forfatteren har nok af mareridt at bearbejde og forlænge i vågen, vellystig digterpine. Af decideret drømmeinspireret prosa i nutiden husker jeg især Maria Giacobbes 20 år gamle fortællinger, Den blinde fra Smyrna, hvor rejsen gennem spøgelsesagtige miljøer er en vej til frigørelse, men til forskel herfra er Preben Major tilbøjelig til at uddybe og forlænge mareridtet gennem rækker af metamorfoser, som gør det hele værre. Det er en lang række jeg-identifikationer bl.a. med gamle udlevede særlinge, der med misantropisk energi iagttager deres egen indespærring, opløsning, knusning, oplevelser af samlejer, hvor indvoldene bryder sortnende frem, amputationer, unævnelige torturscener, blandt andet som masochistisk nydelse, men stadig i forvandlingernes muligheder, dog stadig til det værre, jo værre, jo bedre. Miljøerne er brogede, hjemligt københavnske i sporvogne og tog, sydlandske, orientalske eller non-eksistente, blandet op med kendte kunstneriske, litterære miljøer. Lutter eventyr, der ender galt.
Der er overalt megen fortæring. Opædelse. Hjernemasse, som dyrene kaster sig over. Dyr er der i mængde. Afsnit III er et helt bestiarium med mulige og realiserede læsioner. Det foregår overalt fra gulvet til loftet, og hvad der er udenom, fra undergrunden til himlen, bl.a. med en konfrontation af Jesus og Shiva og en vis insisteren på den sidste, som har den for Majør Sørensen særlige egenskab at være gud for både skabelsen og ødelægelsen. Det er denne uopløselige sammenhæng, han insisterer på.
»Jeg har besluttet mig til at gennemføre en skånselsløs og yderligtgående kritik af fænomenverdenen og undgår således heller ikke selv at få ørerne i maskinen. Det har jeg for øvrigt intet imod. Vi skal alle samme vej: hakkelsens. Og jo før jo bedre.«
Sådan siger en af stemmerne i Preben Major Sørensens mærkeligt sammenhængende, men alligevel polyfone forfatterskab med dets koketteri af erklæringer, forfatterkommentarer, forlorne selvskildringer, hysteriske implikationer, magiske manipulationer, provokatoriske haderklæringer og andre simulerede afklædninger.
Øksens tid er således en broget maskerade, en lidt slingrende omnibus på en rute over bevidsthedens faldlemme, akkompagneret af den fremragende maler og tegner Peter Martensen, der med sine gråtonede figurer i gådefulde situationer skaber den nødvendige fremmedhed og kropslige modifikation af den mulige virkelighed.

*Preben Major Sørensen: Øksens tid. Læsioner. Illustreret af Peter Martensen. 264 s. 375 kr. Gyldendal. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu