Læsetid: 4 min.

Film i tv

7. juni 2002

(2. sektion)

*Anthony Dod Mantle, dansk mesterfotograf med engelsk baggrund, blev verdenskendt i filmkredse som den dristige fotograf af dogme-filmen Festen. Mantles frigjorte videokamera skabte en pulserende, uforudsigelig reportagestil, som han med stor konsekvens viderefører i instruktøren Danny Boyles og forfatteren Jim Cart
wrights nye tv-drama om en selvbedragerisk støvsuger-sælger i den engelske provins. Tykke Timothy Spall yder en kraftpræstation som den moralsk blakkede, sjæleligt forråede sælger Tommy Rag, der med sit ekspres-snakketøj lever og ånder for at afsætte sin støvsuger til gud og hvermand, især dem, der ikke har særlig brug for den. Og Mantles kamera skaber med sine ekstreme vinkler og nærgående nærbilleder en særpræget form for social-ekspressionisme, der giver hans billeder den samme ubarmhjertige intimitet som i Festen. Her er en dansk fotograf, der umiskendeligt skaber sin helt egen stil og billedrytme – en original billedskaber af internationalt format. At det er svensk tv, der først præsenterer denne film af Trainspottings instruktør, er ikke tilfældigt, idet de to svensk public service-stationer generelt har et filmrepertoire af højere kvalitet end de danske. Og filmen er da også som helhed lidt af et særsyn som et eksempel på en instruktør, der vender tilbage til ’rødderne’ efter et glitret Hollywood-eventyr. Danny Boyle fik en del kritik for det kulørte Leonardo DiCaprio-drama The Beach, tog konsekvensen og er med Vacuum Completely Nude in Paradise og Hussy (som Mantle også har fotograferet) vendt tilbage til de små budgetter og de britiske outsider-miljøer.
Vaccuum Completely Nude in Paradise. Sverige 1, fredag kl. 21.00-22.20

*Mickey Rourke placerede sig i 1980’erne som en af dette tiårs få virkelige Hollywood-individualister og karismatiske antihelte, men tabte skuespil-gejsten i 1990’erne, hvor han i fire år satsede på at være professionel bokser! Nu ligger karrieren i ruiner, og han medvirker mest i obskure B- og C-film, når han da ikke dukker op i bittesmå gæsteroller i mere fremtrædende film (transvestit med grønne negle og push-up brystholder i fængselsdramaet Animal Factory, sorgramt far i Jack Nicholson-filmen Løftet, hvor han i øvrigt er glimrende). I 1987 havde Rourke en karakteristisk hovedrolle i Alan Parkers Djævlen i hjertet som en lurvet newyorker-privatdetektiv, Harry Angel, der sættes på en mystisk opgave i New Orleans. En rigmand (med det lige så sigende navn, Louis Cyphre) sætter Harry til at opspore en forsvundet sanger, der færdedes i voodoo-kredse. Men alt er mere speget, end det ser ud til – Angel er offer for et ondt komplot, og Louis Cyphre, spillet med fiffig munterhed af Robert De Niro, er svær at skelne fra djævlen selv. Med fedtet hår, skægstubbe og sved i hele ansigtet er Rourke meget overbevisende som en vildført mand i opløsning, men ellers smøres der på ægte Parker-vis tykt på i den overkonstruerede historie. Visse afsnit, både i New York og New Orleans, har dog stærk atmosfære, og man bemærker med glæde Toots Sweet Bands delikate prøver på New Orleans-jazz. Charlotte Rampling og Lisa Bonet ses i biroller.
Angel Heart/ Djævlen i hjertet. TV 2, søndag 20.55-22.50

*Tom Hanks er dén moderne stjerne, der smukkest viderefører arven fra Hollywoods store gamle komedie-navne (Cary Grant, James Stewart, Charles Boyer etc.). Det gør ham særligt velegnet som helten i denne Nora Ephron-komedie fra 1993, hvor han spiller en yngre, sorgramt enkemand, der på afstand forelsker sig i Meg Ryans flagrende journalist. Filmen er nemlig en skamløs pastiche på de gamle Hollywood-komedier – f.eks. Leo McCareys Han og hun, som den direkte efterligner. I Ephrons film bor han i det fotogene Seattle, hun i Baltimore – afstanden er stor, men det gør bare de romantiske muligheder endnu mere pirrende. Nora Ephron, der også er kendt for manuskriptet til Da Harry mødte Sally, smører Hollywood-nostalgien tykt på, men det er en kvik og livlig film og ikke mindst godt spillet af en nøgtern Hanks, der desuden viser, at han også kan efterligne Cary Grant for sjov. Sven Nyman står for det lækre foto, og i biroller ses gode kræfter som Bill Pullman og Rosie O’Donnell.
Sleepless in Seattle/Søvnløs i Seattle. TV 3, søndag kl. 21.00-23.00

*Søren Fauli gav senest lyd fra sig her i foråret med den platte Polle Fiction, men i 1999 lavede han et lille pletskud af hverdags-satire, den 54 minutter lange novellefilm Antenneforeningen, skrevet med Bo Hr. Hansen. Fauli spiller selv den velmenende antennemontør Per, der påtager sig sig at skaffe og montere en fællesantenne, bekostet af den nyoprettede antenneforening i den opgang, hvor han bor. I starten er Per populær blandt foreningens medlemmer, men snart får han rollen som det lokale ’magtmenneske’ i en opgang, hvor fællesskabsfølelsen kan forsvinde som dug for mistænkeliggørelsens og aggressionernes onde sol. Stilistisk lægger Fauli sin satire et sårbart sted mellem super-realisme og tegneserie-forenkling – det kunne været blevet letkøbt misantropisk. Men opgangens typer har et umiskendeligt præg af sandhed, fra Kjeld Nørgaards øllede socialdemokrat over Trine Michelsens selvbedrageriske pornomodel til William Kisums lederbeundrende fremskridtsmand. Det er dog Trine Runges rethaveriske unge enlige mor, som er filmens komiske fuldtræffer – en veritabel hejre af glubsk selvretfærdighed. Filmen kan ses som en drilagtig revision af tv-serien Huset på Christianshavn (som personerne meget passende kommenterer). Og som sådan er den skæg, mens den fremtræder lidt mere tyndbenet som en fabel om uskyldens vilkår i normal-Danmarks hverdagsvanvid af ensomhed og stækket fællessskabstrang.
Antenneforeningen. DR1, søndag kl. 21.50-22.40

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her