Læsetid: 2 min.

Flere biler end tog over Storebælt

Storebæltsbroen har ændret øst-vest- trafikken i Danmark: Bilerne vandt – jernbanen tabte
19. juni 2002

Jernbanen er blevet taber i forhold til bilerne efter åbningen af Storebæltsbroens vejdel for fire år siden. Det gælder for passagerer og især for gods, viser en dugfrisk undersøgelse af Storebæltsbroens trafikale effekter, som det statslige broselskab Sund & Bælt har offentliggjort.
I 1996, før broens togdel blev indviet, rejste i alt 10,9 mio. rejsende over Storebælt. Heraf tog 6,3 mio. bilen, mens 4,6 mio. var med toget.
Fem år senere var antallet af rejsende mere end fordoblet til i alt 21,8 mio. Men i 2001 kørte 14,7 mio. i bil, mens ’kun’ 7,1 mio. rejste med toget.
Selv om antallet af togpassagerer altså er steget med 65 procent, er togets andel af øst-vest passagerertrafikken faldet: Før broens åbning svarede antallet af togrejsende til totredjedele af biltrafikken – i 2001 er det reduceret til under halvdelen.
Inden for godstransport er billedet entydigt: Lastbiltrafikken er mere end fordoblet, mens mængden af banegods er faldet efter broens åbning.
»Væksten i godstransport har således ligget på lastbilerne,« konkluderer Sund & Bælt-rapporten. Selskabet har beregnet, at den bedre infrastruktur – især den kortere rejsetid – har skabt ikke færre end 366.000 nye årlige lastbilture mellem Øst- og Vestdanmark. Især de store lastbiler, dvs. mere end 10 meter, har haft fremgang. Antallet af store lastbiler på Storebælt er steget med 115 procent.

Halvtomme lastbiler
Lektor, Ph.d. Leif Gjesing Hansen fra RUC har sammen med to andre forskere netop undersøgt betydningen af de store broer i forhold til udvalgte virksomheder. En af deres konklusioner er, at der i dag kører flere halvtomme lastbiler rundt end før åbningen af Storebæltsbroen.
Når vognmændene i dag har mulighed for at køre hyppigere, så spiller det en mindre rolle, om læsset er optimalt: »Pointen er, at der er forskel på, hvad er optimalt for den enkelte virksomhed og så for samfundet som helhed,« siger han og nævner som f.eks. en sofa, der skal transporteres få km. i Storkøbenhavn og i stedet bliver kørt en omvej via Viborg.
»For vognmanden kan det klart betale sig; han får reduceret sin tomkørsel. Men på et højere niveau kan man spørge, hvor godt det egentlig er for samfundet, at der kører flere biler halvtomme rundt? Men broerne gør det muligt, selv om det også er en generel tendens, at flere og flere lastbiler ikke kører med optimalt læs,« siger Gjesing Hansen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu