Læsetid: 2 min.

Højere vejafgift i EU

Danske vognmænd i oprør over ny tyske motorvejsafgifter, men EU har samme tanke
12. juni 2002

BRUXELLES – Både trafikministeren og vognmandsbranchen protesterer mod tyske planer om højere motorvejsafgifter på godstrafikken, men det kan blive en kamp op ad bakke. EU er nemlig på trapperne med et forslag, der vil fremme en mere bæredygtigtig trafik, hvor »forureneren betaler«.
Den vil bl.a lægge vægt på, at brugerne skal betale for trafikkens belastning af miljøet. EU-Kommissionen har derfor ikke nogen indvendinger over for de tyske planer:
»EU-Kommissionen vil inden for de næste måneder komme med en meddelelse og et rammedirektiv. Her vil det indgå, at transportører og brugere skal betale den ægte pris for transport. Det bliver en af de senere års mest politisk følsomme sager,« spår Gilles Gantelet, talsmand for EU-Kommissær for transport, Loyola de Palacio.
I en hvidbog fra september med titlen Tid til at beslutte sig beskriver kommissæren ideerne om at indføre et fælles motorvejsafgiftssystem for hele EU, og om at flytte godstransport over på jernbaner og vandveje.
Men før denne EU-plan er vedtaget, vil den tyske regering fra januar 2003 indføre vejafgifter på mellem 1,00 og 1,40 kroner pr. motorvejskilometer for bl.a. at dække udgifter til vedligeholdelse af vejnettet, der meget bruges af gennemgående godstransport på grund at Tysklands geografiske placering.
Trafikminister Flemming Hansen (K) har udtalt sig imod de tyske afgifter: »Det kan ikke være rigtigt, at Danmark som udkantsområde skal rammes særligt hårdt,« sagde han til Radioavisen og lovede at tage sagen op under EU-formandskabet.
Ifølge miljøorganisationen Noah er de tyske afgifter en gave til miljøet, og Noah anfægter de tal, som vognmændene cirkulerer om en fordyring på 10-15 procent af diverse danske dagligvarer.
Foreholdt udsigten til, at EU ifølge hvidbogen vil indføre afgifter for miljøbelastningen, er trafikminister Flemming Hansen mindre afvisende: »Jeg er principielt enig i, at prisen på transport skal afspejle brugen af infrastruktur for den pågældende transportform – såvel som de eksterne omkostninger. Danmark er klar til at drøfte, hvordan dette kan realiseres på baggrund af specifikke forslag.«
Brancheforeningen Dansk Transport og Logistik, DTL, føler sig lidt misforståede i sagen om de tyske afgifter: »Jeg er bedøvende ligeglad med om vejafgiften er på én eller på seks kroner. Men vi er kede af den tyske enegang i denne sag. Det, vi kæmper for, er et fælles europæisk afgiftsystem. Lige nu ser vi, at både Tyskland, Holland, Sverige og Storbritannien er på vej med hver sit system,« siger direktør Michael Svane.
Han frygter, at nationale afgiftsystemer, efterfølges af nationale kompensationsordninger:
»Vi ser allerede nu, at de tyske vognmænd har fået tilsagn om kompensation, og den konservative opposition lover dem endnu mere. Problemet er, at det bliver en konkurrence på, hvem der er bedst til at få lirket statskassen op og hente støtte i stedet for på, hvem der leverer den bedste transport,« siger Michael Svane.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu