Læsetid: 3 min.

Humanistisk propaganda

21. juni 2002

(2. sektion)

Neal Slavins Arthur Miller-filmatisering, ’Focus’, fortæller en medrivende historie, men er noget firkantet i sin symbolik

Ny film
Med udgangspunkt i 1600-tallets heksebrændinger fortalte den amerikanske dramatiker Arthur Miller i Heksejagt (1953) en allegorisk historie om den skændige forfølgelse af kommunister i USA i 1950’erne. I sin første og hidtil eneste roman, En mands ansigt (1945), er han mere direkte i sin kommentar til mangel på tolerance og jødeforfølgelse i USA under Anden Verdenskrig. Bogen er nu blevet filmatiseret af spillefilmdebutanten Neal Slavin under sin engelske titel, Focus.
William H. Macy spiller hovedrollen som den midaldrende konfliktsky og politisk naive kontornusser Lawrence Newman, der lever et stille liv sammen med sin mor i et forstadskvarter i New York, hvor alle vogter på alle.
Han foretrækker at passe sig selv og sit arbejde som personalechef i et større firma på Manhattan, men da den jødefjendske stemning i hans kvarter kun forstærkes af krigen i Europa, bliver Lawrence efterhånden presset til at tage stilling.

Lagt for had
En nat overværer Lawrence, at en af hans naboer voldtager en puertoricansk kvinde, som siden ender i koma, men han vælger at holde mund for ikke at blive blandet ind i noget. Og i takt med at kvarterets jødiske avismand – og Lawrences ven – Finkelstein, bliver udsat for stadig grovere chikane, vender Lawrence sig mod naboen Fred (Meat Loaf Aday), der er medlem af den nationalistiske bevægelse Urban Crusaders.
Men Lawrence Newman er på bunden et godt menneske, og efterhånden går det op for ham, at de dårlige ting ikke bare forsvinder, fordi han lukker øjnene. Og han kan heller ikke forlige sig med den hadske stemning, som hans naboer pisker op.
På sit arbejde er han tvunget til at afvise jødiske ansøgere, og da han efter at have anskaffet sig et par briller, selv bliver opfattet som jødisk af udseende, forflyttes han til en mindre vigtig stilling og vælger at sige op.

Ikke lige så subtil
Han får arbejde i et jødisk firma, hvor han møder det yngre, kønne livstykke Gertrude Hart (Laura Dern) – en af de ansøgere, han tidligere har afvist. De forelsker sig og bliver gift, men fordi han ikke vil vælge side, bliver også Lawrence og Gertrude lagt for had af Urban Crusaders. Focus fortæller en elementært spændende og medrivende historie om et menneske, der udfordres på sit trygge og konfliktløse liv, da hans menneskelighed sættes på prøve. Det er en eviggyldig problemstilling, der ligesom alle andre film af den slags klinger så ubehageligt aktuelt, ikke mindst med situationen i Mellemøsten i baghovedet.
I tilgift er William H. Macy altid værd at opleve, og i rollen som Lawrence Newman yder han en nuanceret og følsom præstation – det er ikke svært at fornemme, hvad der foregår bag hans stilfærdige ydre – som akkompagneres fint af Laura Dern som hans elskede og David Paymer som Finkelstein. Desværre er filmen ikke lige så subtil i sine virkemidler som Macy. Visuelt er der ikke meget at komme efter, og alt for ofte overspiller instruktør Slavin og manuskriptforfatter Lascelles deres symbolske kort: Det er eksempelvis først efter at have fået briller, at Lawrence får øjnene op for, at hans hverdag alligevel ikke er idyllisk, som han går og tror. Brillerne ændrer tilmed måden, hvorpå verden opfatter ham.
Og det er ikke tilfældigt, at han om natten har mareridt om en karrusel, der er ved at løbe løbsk. Ej heller, at den jødiske avismand fra sin forretning har en fin udsigt til et kulørt billboard, der skamløst reklamerer for solide, amerikanske værdier: »There is No Way Like the American Way,« som der står.
Focus er et stykke humanistisk propaganda, som på den ene side høster sympati for det gode budskab, men på den anden side spænder ben for sig selv, fordi der ingen tvivl må være om, hvor vi skal hen, og hvem vi skal holde med på turen.

*Focus. Instruktion: Neal Slavin. Manuskript: Kendrew Lascelles. Amerikansk (Gloria, København)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her