Læsetid 4 min.

Myreknepperiets magi

Gribende abstraktioner og fremmedgørende monologer. Computeren er et forunderligt, men også farligt sted at udfolde sig for tre danske enere
12. juni 2002

Nye cd’er
Den såkaldte bedroom scientist er for længst blevet symbolet på computerens uendelige potentiale for den musikalske eremit og den sociale isolationist. I hjemmets indelukke findes der lige så uendelige og farverige oplevelser, som sammen med mennesker, ude i rummet og med et interrailkort i hånden. Men tingene kan også være ret så kontrollerede derinde, og man bliver sjældent sagt imod af andet end manualer. Den anale ener kan således i softwareriget være enevældig, lovgivende, udøvende og dømmende, og derfor – og selvfølgelig på grund af banalt manglende talent – er hundredevis af timer af elektronisk enerlyd passeret forbi ens trommehinder uden at afsætte sig videre spor.
Det kræver sin mand at opfinde udfordrende eller betydningsbærende klang og struktur langt nede i softwareprogrammernes afgrunde af 0’er og 1’er; at komponere uden at blive en ligegyldig efterrationalisering af de cd’er man hører eller bare en privat mumlen uden mål og med.
Jeg tror Opiate alias Thomas Knak har ret godt kontrol over sin computer og sin sampler. Men den 29-årige musiker, producer, dj forstår heldigvis at balancere den myrekneppende redigering med den varmt vibrerende harmoni og melodi, at balancere langt ude men tæt på – eller måske udlængsel med hjemve.

Roligt åndedrag
Opiate programmerer sig på sit nye, andet album While You Were Sleeping stadig frem til diskret musik, hvor melodierne ånder roligt og rytmerne – hvor hurtige og krøllede de end måtte være – er blide understrømninger uden videre kropsappel. Og det er stadig helt gammeldags størrelser, der kan være på spil i Opiates ellers ret så nutidige musik: rytmernes moderne knitren, flimren, vælten og smælden kontra harmoniernes og melodiernes varme og følelsesmæssige betydninger for mennesket. Men helt så enkelt og konservativt er Opiates tonekunst dog ikke konsekvent opdelt. Rytmerne kan lige så vel være beåndede i deres alt andet end lineære liv: de tøver, de trækker vejret usikkert; mens harmonierne kan være menneskeforladte og værdineutrale.
Associationerne kan flyde frit i Knaks kosmos, men man finder også små referencer ud til virkeligheden. »1% in 2/3 speed« rummer for eksempel lyde, der minder undertegnede om en gammel regnemaskines sludren og en printers forfinede hvislen – kontorboogie. Og »Drømte mig en drøm« benytter sig af klangen og tonerækken fra det gamle klokkesignal på Danmarks Radio.
While You Were Sleeping er Opiates andet album – efter Objects For An Ideal Home fra 1999, og efter at han sidste år var komponist på to numre på Björks Vespertine – og egentlig er det et opsamlingsalbum, der dækker perioden 1999 til 2001. Blot er de otte numre udgivne i så små oplag eller obskure sammenhænge, at der for menigmand reelt er tale om et nyt album.

Sublim stilistik
De otte numre fungerer også fremragende som helhed og viser en hr. Knak i et knap så hygiejnisk hjørne. Stilistikken er stadig sublim, men hans kompositioner har flere sprækker og indre gnidninger, ligesom det er muligt i hvert fald at indlæse en anderledes eftertænksom, hvis ikke lyrisk grundtone – klichetunge adjektiver, der ellers er rockkritikken forbeholdt, men altså her en elektronisk og aldeles fremragende sag værdig.

Sonisk magtfuld
Thomas Knak har også netop på sit eget selskab Hobby Industries udgivet sin 38-årige Future 3-kollega Anders Remmers nye 12’’-ep, Dub Tractor. Under hans efterhånden næsten faste Dub Tractor-alias har Remmer her i mine ører skabt nogle af de mest sonisk magtfulde kompositioner i sin karriere. Men det er en diskret magt – funderet i langsomhed og enkelhed.
Åbningsskæringen »Hum (part 2)« er således baseret i tre akkorder – men hvilke tre – og dybe bassug og underneden: en konstant, men blidt støjende konkretmusikalsk ambience og en fjern, stiv 4/4-rytme på... er det en hi-hat?
De fire skæringer er en yderligere og meget kærkommen fortsættelse af Hr. Remmers nye fornemmelse for støv, støj, industriel patinering, som i mine ører har givet ham et meget frugtbart materiale at sætte i kontrast til hans ellers så velafrundede klange. Som om de forrevne kanter giver kompositionerne mere krop. Og selvom Dub Tractors fire skæringer er fuldbyrdede, så åbner ep’en samtidig ud til et meget meget lovende territorium.

Sammenbrudsjazz
Den noget mere uprøvede, 25-årige Mads Lindgren alias Monolog dyrker på sit andet album Slugs en anderledes tætpakket, radbrækket og jazzinflueret breakbeatmusik. Dog ikke laber designerjazz til natklubben, men sammenbrudsjazz konstrueret både analogt på guitar og digitalt i computeren. Musik der både bukler sig saliggørende genstridigt over trommehinden og ender i den tidligere nævnte private nuldren – ja, i monolog kun for udøverens ører. De 20 numre baserer sig oftest i knækkede, gerne drum’n’bass-influerede breakbeats, jazzede guitarguirlander og funkede bassug, der sætter ind, både når man mest og mindst venter det.
Elementerne gynger gerne i takt, men taler helst i munden på hinanden, og det er denne mylderæstetik fuld af friktion, som er Slugs’ gennemgående træk. Og det er en svær balancegang for Monolog, for lige så ofte som selvmodsigelserne gnistrer, lige så ofte sander materialet til i teknikalitet.
Den britiske eksplosionsrytmikker og jazzbasekvilibrist Squarepusher er en nærliggende parallel at drage til Monolog, men ligesom denne englænder, risikerer nærværende dansker at blive for ligegyldigt overkomplicerende og kaotisk – for mange klippe- og klistretimer alene foran computerskærmen. Men når Slugs lykkes, så konstruerer Monolog sig frem til underfulde og sejt funky rytmekomplekser, der pulserer på flere niveauer og i flere samtidige retninger. Fortænkthed befrugtet af kropslighed.

*Opiate: While You Were Sleeping (April/VME).

*Dub Tractor: Dub Tractor (Hobby Industries) www.hobbyind.com

*Monolog: Slugs (Tender Productions/VME). www.bitreactor.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu