Læsetid: 2 min.

Rekordstor H.C. Andersen-satsning

Med et budget på 200 millioner kroner skal digterens 200 års jubilæum markedsføre Danmark internationalt
20. juni 2002

HCA 200 år
Med et budget på i alt 200 millioner kroner, hvoraf de 75 kommer fra en enkelt privat fond, blev kultursatsningen H.C Andersen 2005 i går lanceret i Den Sorte Diamant i København.
Til stede var blandt andre kulturministeren, Odenses borgmester, direktør i Danmarks Turistråd og direktøren for hovedsponsoren, Bikubenfonden.
Godt krydret med H.C. Andersen-citater og pindemadder kunne repræsentanterne for de samarbejdende institutioner i deres sommerjakkesæt kundgøre for planerne og visionerne for projektet.
Og selv om de fleste fremhævede eventyrdigterens litterære kvaliteter og betydning for den internationale litteratur, var det svært at komme uden om, at man regner med, at 200 års-jubilaren kan blive en god foretning for landet.
Generalsekretær for H.C Andersen 2005, Lars Seeberg, sagde, at man kalkulerede med at få pengene både to og tre gange igen. Primært via forøget turisme.
»H.C Andersen er bare så kendt ude i verden. Og vi har stor tiltro til, at vi nu kan skabe en festligholdelse, der vil få hele verden til at beskæftige sig med hamÇ« sagde Lars Seeberg.

Fantastisk brand
Det var også kulturminister Brian Mikkelsens håb, at man kan skabe et link mellem H.C Andersens navn og Danmark.
»H.C. Andersen kan blive et fantastisk brand for Danmark,« sagde ministeren og løftede sløret for, at man fra kulturministeriets side bidrager med 65 millioner kroner til formålet. Det var efter hans eget udsagn den største enkeltdonation fra den side nogen sinde. Beløbet bliver kun overgået af Bikuben fonden, der bidrager med 75 millioner kroner.
Som spydspids for projektet, der ikke kun skal festligholdes i 200-året, 2005, men også i årene op til har man fået udarbejdet et logo, der efter kunsterens egen vurdering, er »drivende sentimentalt«.
Kunsteren, Per Arnoldi, afslørede sit logo sammen med den øvrige præsentation af H.C. Andersen-initiativet. Han fremhævede H.C Andersens brug af det banale som udgangspunkt for sit arbejde med logoet.
»Meget kan man sige om H.C Andersen, men han var ikke bange for det banale. Han elskede det, levede for det, dansede med det...« sagde Per Arnoldi ved afsløringen af logoet, der er en sammenblanding af et rødt hjerte, en åben bog og en sommerfugl.

Fra ælling til svane
Initiativet til H.C. Andersen 2005 er kommet fra fødselarens fødeby, Odense, der også kommer til at huse sekretariatet. Byens borgmester, Anker Boye, blev i den banale ende, da han afslutningsvis sagde:
»Med lanceringen af dette initiativ, har vi søsat en lille, dunet ælling, som til 2005 skal vokse op og blive en smuk, hvid svane.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her