Læsetid: 1 min.

Sprække i smalt forlig

Oppositionen ser det smalle medieforlig som endnu et tegn på regeringens blokpolitik. Brian Mikkelsen åbner en dør, men TV 2 skal privatiseres og DR skal købe flere programmer
4. juni 2002

De Radikale giver kulturminister Brian Mikkelsen og regeringen endnu en chance for at vise, at talen om at undgå blokpolitik ikke kun er snak. Kulturministeren indgik i går et nyt medieforlig med Dansk Folkeparti, da de øvrige oppositionspartier ikke meldte positivt tilbage inden kl. 11 i går formiddag.
»Vi vil gerne have nogle flere partier med. Så et godt råd til Brian Mikkelsen er: Indkald partierne igen, fortsæt forhandlingerne, hvis du ønsker en bredere aftale,« siger den radikale leder, Marianne Jelved.
Brian Mikkelsen har ikke noget imod at mødes med partierne igen. »Man er meget velkommen. Jeg har sådan set snakket med et par af partierne i dag om nogle af tingene i medieaftalen. Lad os nu se i løbet af de kommende dage,« siger han, men påpeger, at Dansk Folkeparti selvfølgelig har veto-ret mod ændringer i aftalen.
Kulturministeren betegner i øvrigt aftalen som »bredt funderet«, og afviser beskyldningerne om blokpolitik: »Vi har holdt 18 møder og i nat sad vi i otte timer og forhandlede. Vi har lyttet og noteret og løbende ændret meget,« sagde han i går.

Kvalitet eller kvantitet
Forliget indebærer en aftale om privatisering af TV 2, som fortsat skal beholde sin public service-funktion. Der skal således laves public service-kontrakter med en kommende køber og ministeren understregede under pressemødet, at kvalitets- og public serviceniveauet kommer til at svare til i dag.
I forligsteksten står der, at »public service skal stå for kvalitet snarere end kvantitet,« men selv siger ministeren, at et kvalitetsparameter vil blive timetallet på nyheds- dokumentar- og børneprogrammer.
DR skal, ifølge forliget, købe flere programmer fra uafhængige produktionsselskaber. Det vil skabe mere alsidighed i programfladen, vurderer forligspartnerne, og give de mindre produktionsselskaber en hjælpende hånd.
Det bliver muligt at sende reklamer for øl, vin og håndkøbsmedicin. Dog ikke omkring børneudsendelser.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her