Læsetid: 3 min.

De store avisers plan om køb af TV 2 møder kritik

Annoncerabatter og nyhedssamarbejde risikerer at kvæle de små dagblade og pluralismen i det danske mediebillede, frygter kritikere. Medieforligets partier afviser
21. juni 2002

Hvis de tre store bladhuse i Danmark går sammen om at købe TV 2, får det alvorlige konsekvenser for pluralismen i dansk dagspresse.
Det mener Arne Mariager, der er chefredaktør og direktør på Vejle Amts Folkeblad, som er et af de få tilbageværende dagblade, der ikke kontrolleres af enten Berlingske, Politiken eller Jyllands-Posten.
Arne Mariager har i flere af avisens ledere tordnet imod udsigten til, at TV 2 bliver solgt til de tre store. Han forudser, at de store aviser og TV 2 med en koordineret rabatpolitik kan afskære de små aviser fra livsvigtige annonceindtægter. Og at de tre store vil komme til at betale en så høj pris for TV 2, at de efter købet vil være nødt til at udnytte »synergieffekten« og bruge nyhedsorganisationerne i de tre bladhuse til at fremstille nyheder til TV 2 og til den femte radiokanal, som TV 2 også står til at få.
»Så de vil sørge for, at deres aviser leverer alle de nyheder til tv-fladen, som de kan levere. Og det betyder, at der vil forsvinde et par øjne, der kigger på Danmark – nemlig TV 2’s,« siger Arne Mariager til Information.
Synspunktet bakkes op af en vigtig, ny konkurrent til de store dagblade, Per Mikael Jensen, chefredaktør og direktør på gratisavisen MetroXpress:
»Hvis de tre store skal have en gevinst ud af at købe TV 2, så skal de i tv bruge materiale, som de i en eller anden form allerede har lavet. Det skal enten have været trykt i Politiken, Berlingske Tidende eller Jyllands-Posten,« siger Per Mikael Jensen.

Ikke så bekymrede
Medieordførerne for VK-regeringspartierne og Dansk Folkeparti, der tidligere på måneden indgik forlig om privatisering af TV 2, er imidlertid ikke så bekymrede:
»Det vil være fint, hvis dagbladene kan finde sammen om at købe TV 2. Hvordan de gør det, vil jeg slet ikke blande mig i,« siger Venstres medieordfører Jens Rohde.
Han afviser Arne Mariagers argument om, at de små dagblade vil få nye problemer med annonceindtægterne: De små aviser og deres annoncer har intet med store Coca-Cola-reklamer at gøre,« siger Venstres ordfører.
Dansk Folkeparti er som det eneste ikke-regeringsparti med i medieforliget. Partiets ordfører, Poul Nødgaard, er »overhovedet ikke bekymret«:
»TV 2’s købere bliver håndplukket, fordi vi forligspartier vil være utroligt optaget af, at de lever op til de strenge public service-krav vi stiller,« siger Nødgaard. Han har ingen præferencer med hensyn til, om køberne er de tre store bladhuse eller en bredere kreds af dagblade.
Derimod lægger DF vægt på, at køberne af TV 2 er danske. Det bekymrer dog ikke Nødgaard, at Berlingske ejes af norske Orkla: »Jeg tror stadig, at vi mere eller mindre betragter Berlingske som dansk. Og Jyllands-Posten og Politiken er jo i hvert fald danske,« siger han.
Den konservative medieordfører Carina Christensen vil ikke udelukke, at der kan opstå nogle af de problemer, som Arne Mariager påpeger:
»Jeg kan godt forstå, at Arne Mariager ser en fare i det. Men konkurrencemyndighederne vil holde øje med, om de tre store bladhuse får monopol,« siger hun.
Socialdemokratiets ordfører Mette Frederiksen ønsker en så bred kreds af købere som muligt til et privatiseret TV 2: »Jeg mener ikke, at de tre store dagblade i sig selv kan sikre den mangfoldighed, som er det vigtigste på medieområdet,« siger hun.
Naser Khader (R) opfordrer til, at forligspartierne garderer sig imod, at de store dagblade som TV 2-ejere kvæler de små med samannonceringsrabatter og fælles nyhedsorganisation:
»Alt i alt vil jeg hellere have, at aviserne køber TV 2, end at man sælger TV 2 til en køber, der alene går efter profitten,« siger Naser Khader.
Det var torsdag ikke muligt at træffe kulturminister
Brian Mikkelsen for en kommentar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her