Læsetid: 4 min.

Alt andet end ’primitive’

Aldrig har menneskeansigtet været præcisere beskrevet og mere beåndet end i 1400-tallets tegnekunst. Dette bekræftes af en udstilling ’Marvels of Delight’ i Antwerpen
18. juli 2002

Udstilling
Antwerpen – Når kunsten florerer har det næsten altid noget med velstand og selvværd at gøre. Derfor var de driftige Nederlande så utroligt rige på kunst fra det 15. til det 17. årh. – fra Jan van Eyck til P.P. Rubens.
Med anledning i Brygges status som europæisk kulturby år 2002 har styret besluttet at koncentrere sig om det, som med urette kaldes de »Primitive«. Det medførte, at der i foråret var en formidabel udstilling af 14-1500-tals malerier. Stafetten er nu gået videre til Antwerpen, hvor der i Rubens’ hus er åbnet en udstilling af tidlige nederlandske tegninger fra Jan van Eyck til Hieronymus Bosch. Udvælgelsen har været lagt i hænderne på det kunsthistoriske institut i Wien med Fritz Koreny som primus motor og redaktør af kataloget, og værkerne er hentet rundt om i de store gamle samlinger i Europa og USA, hvilket i dag er en meget vanskelig sag.
Det hus som P.P. Rubens byggede til sig selv midt i Antwerpen er i fineste, restaurerede stand, og haven – med fugleliv, Herkules pavillon og geometriske urtebede – er den perfekte baggrund for de tre prægtige fløje smykkede med skulpturer, relieffer og ornamenter. I sydfløjen, og skærmet mod dagslyset, er samlet 51 tegninger med en 5-600 år på bagen.

Tegning som kunst
At tegne var i 1400-tallet kun undtagelsesvis en disciplin i egen ret, og dog eksisterer der netop fra denne periode et lille antal lysende åndfulde portrættegninger, helt i særklasse. Hos Gerteralterets fader, Jan van Eyck, bevæger menneskefremstillingen sig fra gotikkens internationale elegance til indtrængende analyse og tredimensional virkelighedsgengivelse. Han tegnede ligesom de fleste af sine efterfølgere med sølvstift på grunderet og tonet panel eller papir. Sølvstift tillader ikke rettelser og skal håndteres med stor nænsomhed og præcision. Og ligesom han var den første til at bruge olie som bindemiddel i maleriet, var han også den første til at signere en portrættegning, altså et værk, hvis bestemmelse var at eksistere i streg. Desværre har tegningen ikke kunnet lånes til udstillingen.
I stedet repræsenteres han af en tegning fra 1437 af den hellige Barbara, også den et af verdenskunstens undere. Med bog og palmegren sidder helgeninden midt i kjolens endnu gotiske draperi. Hendes far lod hende mure inde i et tårn, det tårn, som er ved at blive rejst bag ved hende, og med utrolig realitetssans gengiver van Eyck det mylder af små arbejdere, som slider med byggeriet. De bruger hejsekran, trædemølle, trillebøre og spader. Sten tilhugges, og fine folk ser på. Det åndelige og det realistiske eksisterer som to adskilte bevidsthedsplaner med næsten surrealistiske undertoner.
Et af udstillingens andre highlights er Petrus Christus’ Adelsmand med en falk. Med sølvstift har kunstneren koncentreret sig om at forme og kortlægge trækkene i et åndfuldt ansigt, mens resten af billedet står let og sart. Et andet er Rogier van der Weydens Portræt af en ung kvinde. Præcist og forelsket registrerer han hagens linje, øjenvipperne, munden og hovedtøjets folder og af summen opstår et levende, nærværende menneske.

Kredsen
Både van Eyck og Rogier havde mange efterlignere eller elever, som i tegning søgte at indprente sig deres kompositioner eller enkeltfigurer fra deres malerier, og hvor malerierne er forsvundet, er huskebillederne eneste kilde til viden om mestrenes arbejder. Det vil sige, at vi ofte kun kan nærme os de store kunstnere ad en omvej, som dog i sig selv kan have stor kvalitet.
Af andenhånds værker efter van Eyck vises otte tegninger og af Rogier van der Weyden, ses syv tegninger med religiøse motiver. Et par egenhændige arbejder af Hugo van der Goes suppleres ligeledes med kopier af hans elever, mens der af den dygtige Vrancke van der Stockt er hele seks autentiske tegninger udført mellem 1445 og 1470. Men med Hieronymus Bosch træder vi ind i en anden verden, og at han, hvis aktivitet for størsteparten ligger efter år 1500, er inkluderet føles som et fremmedlegeme i ensemblet.

Andetsteds
For at give The Marvels of Delight mere pondus har man inddraget to andre museer, nemlig Det kongelige Museum for de skønne Kunster og Mayer van den Berghmuseet. Begge har bidraget med lån til tegneudstillingen og i egne huse koncentreret sig om at vise malerier fra samme periode. Begge steder går interessen for de tidlige malerier hånd i hånd med arbejdet med at undersøge, katalogisere og restaurere de kostbare, tidlige værker. I det hele taget er bevaring og restaurering i centrum mange steder. På det kongelige museum kan publikum følge en flerårig, millimeter for millimeter registrering og restaurering, med alle moderne finesser, af den trefløjede altertavle med Kristus omgivet af musicerende engle af Hans Memling, elev af Rogier van der Weyden. Selve museet er et rigtigt museum med tempelgavl, monumentaltrappe, sale, der bugner af Rubens og et af de smukkeste og mest særprægede korsfæstelsesbilleder – mellem himmel og jord – af Antonello da Messina!

*Early Netherlandish Drawings from Jan van Eyck to Hieronymus Bosch, Rubenshuis, Wapper 9-11. Ti.-sø. 10-17, To. 10-21

*The Treasure Trove of Mayer van den Bergh, Lange Gasthuisstraat 19. Ti.-sø. 10-17.

*From Jan van Eyck to Hans Memling, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Leopold De Waelplaats. Ti.-sø. 10-17. on. 10-21. Alle til 18. aug.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu