Læsetid: 3 min.

Benzin-bilens afløser

Teknisk set er vi klar til at producere biler, som hverken forurener eller slipper drivhusgas ud, siger bilkoncernen DaimlerChrysler
25. juli 2002

Den forureningsfri bil er en kendsgerning. Biler og busser, der kører på brint, er næsten klar til masseproduktion, siger DaimlerChrysler i sin nyeste miljørapport.
Brint-busser fra Mercedes-Benz bliver afprøvet i 10 europæiske storbyer i løbet af næste år. Små personbiler kommer på markedet i år 2004.
Bilerne drives af elmotorer, der får strøm fra en brændselscelle. Denne celle skal ’fodres’ med brint og luft. Bilerne er næsten lydløse, og den eneste udstødning er ren vanddamp.
Teknisk set er der kun små problemer tilbage, og den lille personbil NECAR 5 demonstrerede for nylig sin driftssikkerhed på en køretur tværs over USA.
»Det er ikke selve konceptet, der står i vejen for at markedsføre biler med brændselsceller i stor målestok,« skriver DaimlerChrysler.
Problemet er at fremstille brint på en miljømæssigt acceptabel måde og få opbygget et effektivt system til distribution og lagring. For øjeblikket afprøves en række forskellige muligheder, men det vil tage mange år før alverdens benzinstationer afløses af brintstationer, erkender bilfabrikkerne.
Monica Saraiva Panik fra firmaet Ballard, der laver brændselsceller, håber dog optimistisk, at lande som Brasilien, Mexico, Kina, Egypten og Indien vil springe den gamle teknologi over og gå direkte over til brint som drivkraft i deres hastigt voksende biltrafik, ligesom mobiltelefoner har overhalet de gamle fastnet-telefoner i mange lande.

Nattevind og sommersol
I mellemtiden satser bilfabrikkerne især på bybusser og varevogne, der kan tankes op på samme sted hver aften.
Hvis brint bliver fremstillet ved elektrolyse af vand med strøm fra vedvarende energikilder, f.eks. overskudsstrøm fra vindmøller om natten og solceller i lyse timer med lavt elforbrug, har man et helt forureningsfrit transportsystem uden CO2-udslip.
I dag bliver brint mest fremstillet af naturgas. Det fører til udslip af CO2, men samlet set bliver udslippet alligevel mindre end fra tradi-tionelle biler, fordi de nye biler udnytter energien langt mere effektivt. I en traditionel forbrændingsmotor bliver tre fjerdedele af energien til varme i stedet for bevægelsesenergi.
En anden mellemløsning er flydende brintforbindelser som methanol eller natriumborhydrid. Fordelen er, at man undgår en trykbeholder med brint. Ulempen er, at man ikke undgår hele drivhuseffekten.
I hele verden er transporten (især biler og fly) et has-tigt voksende problem, både for miljø og sundhed i byerne og for det global klima. Samtidig forventes det, at produktionen af råolie fra de bedste og billigste oliefelter vil nå et højdepunkt og begynde at falde inden for de kommende 10-15 år. Derfor er der kapløb om at forbedre effektiviteten og udvikle de nye, miljø- og klimavenlige energikilder.

Kapløb med tiden
DaimlerChryslers biler i Tyskland (først og fremmest Mercedes) kører i dag 22 procent længere pr. liter end de gjorde i 1995. Koncernen har halveret sit forbrug af vand og energi og skåret forbruget af opløsningsmidler ned med 84 procent siden 1992. Plantefibre og genbrugsmaterialer bruges i stigende grad i bilerne.
Den lille bybil, Smart, kan køre 100 km på tre liter benzin. Men det, der virkelig tæller, er evnen til at sælge mange biler med lavt energiforbrug til den rigtige del af markedet, siger miljødirektør, Herbert Kohler. I Europa har bilindustrien forpligtet sig til at skære udslippet af CO2 fra nye biler ned til 140 gram pr. kilometer – i gennemsnit – i år 2008.
Men effektiviseringerne opvejes af den voksende trafik. EU-kommissionen forventer en vækst på 19 procent i persontrafikken og 38 procent i godstrafikken i år 2010. EU’s mål, at flytte mere gods og flere passagerer fra bil til bane, er ikke nået.
»Vi tror, at det store gennembrud (for brint og brændselsceller) kan nås ved slutningen af dette årti, men det kæver et meget tæt samarbejde mellem politikerne og industrien,« siger Herbert Kohler.

*http://www.daimlerchrysler.com/environ/environ_e.htm

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu