Læsetid: 6 min.

Mangfoldighedens veje

Der er både overskud, pletskud og vildskud i forårets høst af danske billedbøger, hvor det især er 1990’ernes ’vilde’ illustratorer, der fortsat lyser op i feltet med nye kunstneriske landvindinger
12. juli 2002

(2. sektion)

Børnebøger
Af Henning Mørch Sørensen
Lad os starte med en ren fuldtræffer: Kim Fupz Aakesons Manden og damen og noget i maven med illustrationer af svenske Eva Eriksson. De to har tidligere lavet Min uartige mund (’99), og deres nye fællesværk viser igen til fulde, hvor godt de to klæder hinanden.
Fupz’ flair for mundrette replikker med et lille uventet twist er kendt af enhver, der har set filmene Den eneste ene, Små ulykker og Okay, og den stramt fabulerende kærlighedshistorie om manden og damen med »en adresse i Herlev og en bil fra Tyskland« emmer ligeledes af et fængende nærvær, som smukt forlænges ud i Erikssons ømt omsluttende farveblyantsillustrationer. Her forenes med- og modspil i elegant samklang. Manden og kvinden er qua deres gensidige kærlighed til hinanden nærmest prædestineret til at få »en lille lyserød nuserbaby«, så sorgen er stor, og alting går i mol, da kvinden i stedet føder en abeunge, som selv efter en tur med fars elektriske barbermaskine stadig ikke ligner en menneskebaby. Fortællingens forløsende punkt opstår, da de traurige forældre under et besøg i Zoologisk Have i abeburet ser en menneskebaby, men simpelthen ikke kan få sig selv til at række ind og bytte de to børn om. De lærer noget og ser for første gang rigtigt deres egen grinende abeunge. Fornemt formuleret i Fupz’ konstatering: »Så trillede de hjemad i det dejlige vejr. Nogle dage er der pludselig både solskin og luft nok til alle«. Poesi og enkel livsvisdom i et samspil, der klinker knuste hjerter og giver livet ny retning og mening.

Vrangvendt bamse
Det er ikke nemt at råbe om hjælp, når man er en vrangvendt bamse, som efter en flyvetur fra tørresnoren ligger under et rabarberblad og bare råber sig selv ind i nakken. Det er den eksistentielle udfordring for den nyvaskede bamse i billedbogen Den vrangvendte bamse med tekst af Louis Jensen og illustrationer af Tine Modeweg-Hansen. Med vrangvendte tanker og ude af stand til at bevæge sig går den i stedet ind i sig selv, indtil hunden Balder finder den og slæber den igennem en genstridig tjørn, hvorved bamsen igen bliver retvendt og dermed i stand til at finde tilbage til pigen med det gule hår og de blå sko.
Den lune og underfundigt fortalte historie om den lille strikkede bamse følges optimalt til dørs af Tine Modeweg-Hansen, som i store bevægeligt komponerede opslag giver dramatisk sanset liv til bamsens såvel ydre som indre flyvetur. Modeweg er stærk i såvel de voluminiøst udtryksfulde nærbilleder af den skramlede bamse som i de smukke totalbilleder af vajende vasketøj og blomstrende natur på en blæsende dansk sommerdag. Koloristisk afstemt og komprimeret udtryksfuldt. Vildt, vovet og vennesælt i et samlet sensitivt hug.

Hjerte og smerte
En anden side af Louis Jensens store fortælletalent ses udfoldet i billedbogen Bogstavskolen, hvor hans af H.C.Andersen beåndede eventyrpoesi fejrer nye triumfer lydhørt fulgt på vej af en anden fabulerende fantastiker, illustratoren Hanne Bartholin. Der er hjerte og smerte på spil i eventyret om bogstaverne »o« og »g«, som på bogstavskolen i Skanderborg af den gamle lærer »Ø« bliver trænet i disciplinerne vrimle- og hurtigløb, så de hurtigt kan finde på plads, når et menneske åbner bogen. Når bogen er lukket, har bogstaverne til gengæld lov til at slå gækken løs og eventuelt finde på helt nye historier. Fristet af forestillingen om »en fest med rigtige prinser og prinsesser« opsøger »o« og »g« et liv uden for bogen, hvor de efter turbulente møder med sne, regn og den blinde despot, regnormen O. Lange, ender hos en solsortefamilie, hvor den eneste flugtvej er at bore sig ind i en fugleklat og så ellers følge det frie fald. Det ender galt for det fornemme »o«, som efter det frie himmelfald fejlagtigt tror, at en ildebrand er lyset fra den attråede royale fest. »O« dør, og ensomme »g«
lider, indtil han til sidst samles op af den bogstavglade forfatter og bliver »det sidste bogstav i din bog«, som Louis Jensen smukke slutsætning lyder.
Det er ikke en nem opgave at gestalte illustrationer til det særlige, universelt gennempoetiserede rum, teksten bygger op, men Hanne Bartholin ryster ikke på hånden og har skabt nogle suggestive opslag med dansende og legende bogstaver på laserende akrylmalede baggrunde. Helt utvungent spænder hun et myldrende og livfuldt mikrounivers op, som både er i vibrerende kontakt med det himmelhøje og det naturnære i Louis Jensens livshengivne univers.
Gavflab
Stilistisk er vi et helt andet sted henne med Cato Thau-Jensens seneste opus Suffløsen og den lille Folmer, der har fået produktionsstøtte af Statens Litteraturråd. Thau-Jensen er med sin mere gavflabede, anarkistisk-karnevalistiske humor inde i en rivende udvikling. Han har i den grad i sin figurtegning sans for den kærlige karikatur og er med sin strømmende fortælleglæde næsten altid god for et godt forløsende grin. I Suffløsen og den lille Folmer tages Det Kongelige Teater under kærlig behandling i fortællingen om den ensomme suffløse, som bliver vidne til et mellemstort mirakel, da en verdenskendt operasangerinde i forlængelse af det afsluttende høje C føder et barn lige ned i armene på den måbende suffløse. Hun påtager sig lykkeligt moderrollen for den lille Folmer, som får Hamlet ind med modermælken og respektløst styrter rundt på scenen og spiller fodbold med det kranium, selvsamme Hamlet lige har tabt. Folmer ender dog med at blive dagens helt og centrum i den afsluttende havefest efter forestillingen.
Thau-Jensen er leverandør af såvel ord som illustrationer til dette boblende festfyrværkeri af en fortælling. Og på billedsiden serveres der et hvirvlende mylder af veloplagte portrætserier af skuespillere og teatergængere forløst med sikkert kontrolleret farveglæde og i et billedsprog, der også – som noget nyt for denne illustrator – gør brug af indscannede noder, plakater, fotografier og dokumentuddrag. Det hele fungerer som en dekonstrueret Mozart-opera udsat for kreative drengestreger og tommetyk gavtyvecharme.

Drevet af hjerteblod
Modeweg-Hansen, Bartholin og Thau-Jensen står i en vis forstand på skuldrene af veteranen Dorte Karrebæk, som sammen med Lilian Brøgger kridtede banen af for den generation af unge ’vilde’ illustratorer, som i starten af 1990’erne i stigende grad tog nye billedkunstneriske virkemidler ind i deres formsprog.
Karrebæk har som en art moderne satiriker og civilisationskritiker en omfattende, alsidig og yderst konsistent produktion bag sig og kan derfor tillade sig at bremse op og bare lave en skæv, personligt motiveret bog – uden sikkerhedsbælte og drevet af stærkt flydende hjerteblod. En sådan er bogen Ingenting her, ingenting der med undertitlen: Moderne fabler for dem der gider, som i kortprosaform tager livtag med al det forunderlige, aparte og uforståelige, tilværelsen kan byde på.
Der er tale om en blanding af superkorte sært filosofiske trelinjers statements og længere forløb, der pejler bizarre og overskridende møder med det overrumplende og uventede. Det handler om kønnenes (oftest manglende) samspil, sorg, glæde, tragedie, liv og død. Personligt anfægtende og til tider dissonant som en ustemt harmonika.
Smukkest forløst i fortællingen Faldet om bjergbestigeren og cykelrytteren Frede, som efter et banalt trappefald lå ni dage i koma og fire måneder på en lukket afdeling, inden en brand i en affaldspose endelig tog livet af ham. Og det hele ledsaget af Karrebæks egne kraftfulde illustrationer, som med stor, barok humor og et til tider næsten dæmonisk anstrøg skaber en mangfoldig verden af forunderlig fascination.

*Kim Fupz Aakeson: Manden og damen og noget i maven, ill. af Eva Eriksson, 32 s. 189 kr. Gyldendal
*Louis Jensen: Den vrangvendte bamse, ill. af Tine Modeweg-Hansen, 32 s. 199 kr. Høst & Søn
*Louis Jensen: Bogstavskolen, ill. af Hanne Bartholin, 40 s. 199 kr. Gyldendal
*Cato Thau-Jensen (tekst og ill.): Suffløsen og den lille Folmer, 32 s. 189 kr. Gyldendal
*Dorte Karrebæk (tekst og ill.): Ingenting her, ingenting der, 68 s. 298 kr. Forum

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu