Læsetid: 2 min.

Økologi trives ikke i supermarkeder

Økologiske producenter kritiserer detailhandlen for at miste interessen for økologi – FDB afviser kritikken
18. juli 2002

Den danske detailhandel, der for bare få siden prioriterede salget af økologiske varer højt, er ved at miste interessen for økologien. Sådan lyder kritikken fra en række økologiske producenter som Information har talt med.
Kritikken falder efter, at det økologiske slagteri Hanegal i slutningen af juni afsluttede regnskabet for 2001-2002 med et resultat, ledelsen selv betegner som »utilfredsstillende.«
»Hvor supermarkederne tidligere gjorde meget for økologien, oplever vi en vis træthed i detailhandlen i øjeblikket,« siger direktør for den økologiske abonnementsvirksomhed Årstiderne, Thomas Harttung.
»Det er barskt at være en lille økologisk virksomhed, sådan som detailhandlen ser ud i dag,« siger han.
Årstiderne er en af de økologiske virksomheder, der har positive tal på bundlinjen for den seneste regnskabsperiode, og det begrunder Harttung bl.a. med, at Årstiderne netop distribuerer frugt og grøntsager direkte til forbrugerne uden om detailhandlen.

Positiv særbehandling
I følge Harttung er det svært for mange små økologiske producenter at finde vej til hylderne i supermarkederne. Dels kan de små producenter ikke betale det store markedsføringsbidrag, som supermarkederne kræver, og dels møder de hård konkurrence fra detailhandlens egne økologiske mærker.
Direktøren for det økologiske slagteri Hanegal, Ulrik Kern-Hansen kan nikke genkendende til disse problemstillinger.
»I midten og slutningen af 90’erne oplevede vi, at detailhandlen var villig til at give os en positiv særbehandling, der er afgørende for at fremme økologi. Men siden 1998 er vi blevet behandlet på lige fod med alle andre producenter. Der tages ikke længere hensyn til, at vi er små producenter, der skal tage hensyn til langt mere end blot varernes økonomiske bæredygtighed.« siger Kern-Hansen. Han understreger dog, at der er mange andre og komplekse forklaringer på Hanegals aktuelle økonomiske situation.

Dyrt samarbejde
Direktør i FDB, Poul Dines, erkender, at der ikke i dag er samme fokus på økologiske varer, som for et par år siden, men afviser, at FDB skulle have mistet interessen for økologi.
»Væksten i salget af økologiske varer er ikke den samme som tidligere, men det er ganske naturligt. For markedet for økologiske varer kan simpelthen ikke blive ved med at vokse med den hastighed, vi oplevede for år tilbage,« siger han.
Ifølge Dines er det ikke FDB’s opgave at tage hensyn til enkelte varer eller produkter. »Vi ser problemstillingen fra forbrugernes synspunkt og lægger derfor vægt på, at de økologiske produkter skal kunne konkurrere prismæssigt med de konventionelle varer. Vi kan ikke redde de økologiske producenter ud af deres økonomiske vanskeligheder,« siger Dines.
Hans råd til økologerne er, at de bør satse mere på at udvikle specialprodukter, der matcher forbrugernes ønsker.
En sådan produktudvikling vil Ulrik Kern-Hansen gerne være med til, men det skal ske i et samarbejde mellem økologer og detailhandlen og uden at gå på kompromis med Hanegals strenge regler for dyrevelfærd og social og økologisk bæredygtighed.
»Vi har i flere år haft et godt samarbejde med FDB om produktudvikling, men samarbejdet er blevet dyrere og dyrere, for de er jo købmænd, og vi får ikke længere den positive særbehandling, som vi fik i starten,« siger Ulrik Kern-Hansen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her