Læsetid: 2 min.

Ritt: Økologisk krise skyldes detailhandel og politikere

Men hun mener også, at økologerne skal blive bedre til at producere nye produkter
20. juli 2002

Tidligere fødevarerminister Ritt Bjerregaard mener, at detailhandlen og politikerne er for dårlige til at fremme økologien. Kritikken falder efter, at Information i de seneste par dage har sat fokus på økologiske producenters vilkår.
»Der ligger et klart problem hos detailhandlen. Selvom nogle kæder er meget villige til at tage økologiske produkter ind, så er de økologiske producenter jo helt afhængige af, hvor længe supermarkederne er villige til at føre produkterne og hvor varerne bliver placeret i butikken. En lille økologisk producent har simpelthen ikke råd til, at supermarkederne gerne vil købe deres produkter den ene måned, men ikke den næste,« siger Ritt Bjerregaard.
»Et andet problem er, at supermarkederne fører deres egne økologiske mærker. Det gør det svært for kunderne at genneskue, hvad de køber og det er en kæp i hjulet for dem, der både vil købe kvalitet, økologi og produkter fra små producenter,« siger hun.

Økologernes eget ansvar
Ritt Bjerregaard er heller ikke tilfreds med fødevareministerens indsats overfor økologien.
»Da Mariann Fischer Boel overtog ministerposten, var økologi ikke just en af hendes mærkesager. Det er dog lykkedes os at presse hende til at sætte økologi på dagsordenen i forbindelse med det danske formandskab i EU. Men der kan naturligvis gøres meget mere for økologien, og det kræver, at vi fortsat presser ministeren,« siger Bjerregaard.
Hun frikender dog ikke økologerne fra ansvaret for den svære situation. De må blive bedre til at producere nye og mere spændende produkter, mener hun.
»Det er selvfølgelig de økologiske fødevareproducenters eget ansvar at levere kvalitet og variation i udbuddet, der matcher kundernes behov for at købe hurtig og alsidig mad. Her savner man en langt bedre produktudvikling fra økologernes side.«
Kun stædighed og samarbejde mellem politikere og økologer kan vende udviklingen for de økologiske fødevareproducenter.
»De økologiske producenter må gå sammen om at tage Arla i nakken, hver eneste gang de tryner de små mejerier. Og vi må som politikere tage fat i ministeren, hver gang hun fjerner støtteordningerne til de små økologiske producenter. Men det er klart, at det ikke er en nem opgave, for det er et pionerarbejde vi laver.«
Ritt Bjerregaard mener, at det er klogt, at økologerne ønsker at starte en såkaldt økologisk ambassade, der skal promovere de økologiske produkter uden om detailhandlen.
»Arla er naturligvis ikke den bedste ambassadør for økologien. Selv om de laver kampagner for økologisk mælkeprodukter, så skal de jo hele tiden tage hensyn til de konventionelle produkter, de også sælger.«
»Samtidig er det klogt, at starte flere økologiske intiativer a la Årstiderne, for så behøver økologerne ikke at stå med hatten i hånden overfor detailhandlen,« siger Ritt Bjerregaard.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her