Læsetid: 4 min.

Hvor vigtig er han?

12. juli 2002

(2. sektion)

*Hvordan vil du beskrive Nørgård?
»Jeg kender ham fra konservatoriet, hvor jeg var hans elev. Han har den gode egenskab som lærer, at han forsøger at fremelske det bedste i hver af sine elever – og det synes jeg også er udtryk for en menneskelig storhed.«
– Hvad har han betydet for dansk musik?
»Han har været pioner inden for moderne musik og står som skaber af mange af de største værker inden for kompositionsmusik i vort århundrede. Et stort tillykke!«Anne Linnet, musiker

*Hvordan vil du karakterisere Nørgård?
»Han er en stor komponist – og en fremragende formidler. Og et menneske, der har skrevet store værker – symfonierne er efter min mening noget af det vigtigste efter Carl Nielsen. Og så er han en filosof, der har sagt mange kloge ting.«
– Men hans musik?
»Ja, med hans egne ord: ’Den har ændret menneskenes ansigter.’ Det sagde han selv om stor musik – og det kan han altså selv være! Han er fascinerende og nyskabende, og samtidig har han en evne til at skrive smukt. Han har en kolos-sal klangviden.«Georg Metz, journalist

*Hvori består Nørgårds særegenhed?
»Mod til at definere en ny form og mod til at tro på den. Man vover jo pelsen, når man opfinder et nyt formsprog; en uendelighedsrække. Da har man jo slået stort brød op. Men han har bevist, at det dur. Nørgård har gjort det på en seriøs og uprætentiøs måde. Det kunne blive selvhøjtideligt. Men det er det ikke. Han er et meget stort legebarn.«
– Hans indflydelse?
»Han besidder de der visionære egenskaber, der bevirker, at vores kultur flytter sig... hvem tror han egentlig, han er?«
– Har Nørgårds musik inspireret dig?
»Hans musik er jo noget, jeg bruger, når jeg skriver – til at transponere mig selv over i et mere visionært landskab. Det holder simpelthen, hvad det lover, men det har ikke glemt at lege. Det kan det hele. Han er hele tiden nysgerrig. Jeg tror virkelig, han er over alt. Et generøst menneske, der deler ud af en ægte forundring.« Ib Michael, forfatter

*– Kan du karakterisere hans musik?
»Hans værker taler meget direkte og stærkt til kroppen. Tilmed forskellige dele af kroppen. Men de har samtidig en filosofisk dimension, der giver dem en enestående spændvidde. Han er dybt original og flytter sig markant fra værk til værk. Selv i de mest nutidige udtryk forholder hans kompositioner sig til traditionen. Flere årtiers tonearter findes som erfaring og et helt unikt kontrastfelt mellem differens og enhedsforestilling.«
– Nørgårds betydning for dig?
»Jeg beundrer hans sjældne evne til at formulere det, han foretager sig. Mit møde med ham har først og fremmest drejet sig om, at han har sat musik til digtet Mytisk morgen. Jeg har fået en anden ’læsning’ af ham, som jeg er dybt taknemmelig for. Af Per har jeg lært at mikroskopere lyd.«
Pia Tafdrup, forfatter

*Hvordan vil du opsummere komponisten Nørgård?
»Betydelig, enestående risikovillig kapital – mentalt set. Pointen er, at han som komponist er en førsteklasses forsker. I den forstand han er meget mere interesseret i det, han ikke ved, end i det, han ved. Og derfor tager han hele tiden chancer, som viser sig i en utrolig varieret produktion.«
– Har han inspireret dig?
»Ja, det har han faktisk, fordi han helt konkret leger med kompositionsfeltet, og der er jeg sgu blevet meget inspireret af det, man kalder hans algoritmiske kompositionsteknik, f.eks. uendelighedsrækken. Men også som tænker. En reflekteret musiker er ikke hverdagskost.«
Peter Bastian, musiker

*Hvor står Nørgård i dansk musik?
»Som komponist er han den mest geniale siden Carl Nielsen. Det er så forbeholdt en eftertid at sige: Hvem var der ellers? Han er en usædvanlig begavelse. Det er ikke bare talent. Han er også arbejdsom og nysgerrig. Hans nysgerrighed er det mest frapperende – i stand til at opfatte noget, som vi andre har været lidt dovne over for. Han spørger til konventioner. Han opdager. Det er Villy Sørensens paradoks: Når man er forelsket, synes man, at man kender et menneske for første gang, som man altid har kendt. Man har en tavs viden om noget, og han har kaldt den frem. Det er ligesom: ’Det har jeg altid vidst; jeg vidste bare ikke, at jeg vidste det.’ Et af Pers budskaber er, at vi kan høre mere end det, vi er vant til. Han har vist os, hvad der er at høre i verden. Der er mange måder at gøre tingene på, og hans er indiskutabelt stor.«
Sven Erik Werner, komponist

*Hvordan opfatter du Nørgård?
»For det første er han en stor komponist. For det andet: Lige fra jeg begyndte at høre hans musik og læse om ham, undrede jeg mig lidt over, at han var optaget af mærkeligt overtroiske ting, f.eks. astrologi. Men nu erkender jeg, at alle de mærkelige ting, han interesserer sig for, har været en stor inspirationskilde for ham. På den anden side har jeg stadigvæk en formodning om, at selv om han ikke havde været så optaget af astrologi, af mystik og balinesisk religion, ville han alligevel komponere god musik.«
David Favrholdt, filosof

*Kan du karakterisere ham?
»Per Nørgård er en fornyer af den store, nordeuropæiske tradition, vi kender heroppe med rødder i Sibelius. Og dér skal man lige vide, at det er jeg ikke. Jeg bryder. Han skal have en kæmpe cadeau.«
– Har han inspireret dig?
»Nej, men han har glædet mig... hoho. Jeg kunne ikke lave sådan en lang linje. Det er flot.«
Henning Christiansen, komponist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her