Læsetid: 3 min.

Virksomheder skifter image

Blakkede af økonomiske skandaler tager amerikanske virksomheder nu navneforandring
23. juli 2002

Siden Enron-affærens begyndelse er finansverdenen blevet rystet af den ene skandale efter den anden, hvilket har skabt en effekt, som grænser til det komiske: Virksomheder tager navneforandring for at slippe af med deres
blakkede image,for dermed at kunne fortsætte deres forretninger. Det er tilfældet med Enron, som efter at være erklæret konkurs nu søger et nyt image for at relancere
firmaet. Det samme gør sig gældende for alle de store
revisions- og rådgivningsfirmaer, som har fået tilsmudset deres omdømme i sagerne om regnskabssvindel. Sidste torsdag annoncerede Deloitte Consulting, at firmaet nu hedder Braxton. Rådgivningsfirmaet under PricewaterhouseCoopers beslut-
tede i juni at tage navneforandring til Monday.
»Det er et omfattende fæ-nomen, som viser, at der skal handles hurtigt,« vurderer Pierre-Louis Desprez fra konsulentfirmaet Kaos.

Hokuspokus
Hos Enron forsøger man at retfærdiggøre navneændringen ved at hævde, at det er nødvendigt at starte fra nulpunktet, når konkurssagen er afsluttet.
»Der er tale om en ny virksomhed med en ny ledelse og følgelig et nyt navn,« forklarer en talsmand for virksomheden. Selskabet arbejder internt på at finde et navn til Enrons efterfølger, som efter al sandsynlighed kun fortsætter en del af det gamle firmas aktiviteter. Det er bydende nødvendigt med lidt hokuspokus på et tidspunkt, hvor ’enronite’ er blevet den almindelige betegnelse for en sygdom, som rammer virksomhederne: regnskabssvindel og under-slæb.
»Det er ikke en genial løsning, men der er ikke andre muligheder,« vurderer Marcel Botton, chef for
konsulentvirksomheden Nomen.
»Det er håbløst at indgå en forretningsaftale med virksomhedsnavnet Enron.«
For rådgivningsfirmaerne haster det med at tage afstand fra deres revisions – og regnskabsafdelinger, som ofte bliver fanget i juridiske procedurer i forbindelse med mistanke om regnskabssvindel.
»De ønsker at understrege, at selskabets konsulentvirksomhed er adskilt fra revisionsvirksomheden,« forklarer Steve Manning fra A Hundred Monkeys, et amerikansk firma som er specialiseret i rådgivning af de store selskaber. Interessekonflikter er hjertet af Enron-skandalen og andre affærer som Xerox og WorldCom, der er fulgt i kølvandet på Enron-affæren.
De store revisionsfirmaer beskyldes for at have spillet ’ræven som vogter gæs’ ved både at godkende virksomhedernes regnskaber og samtidig rådgive dem om finansielle strategier, som det udtrykkes af Jay Jurisich fra A Hundred Monkeys.
Således er Deloitte Consulting blevet til Braxton for at understrege den adskillelse, man er ved at foretage fra revisionsvirksomheden De-loitte Touche, som det amerikanske børspoliti, SEC, efterforsker pga. mistanke om regnskabssvindel hos kabeloperatørfirmaet Adelphia. I tilfælde af en større skandale vil medarbejderne for det tidligere Deloitte Consulting uden tvivl føle sig bedre tilpas med visitkort påtrykt Braxton. Ligesom medarbejderne fra Pricewaterhouse-Coopers Consulting sikkert har det på samme måde med det nye navn Monday, som gør det nemmere at glemme PricewaterhouseCoopers revisionsvirksomheds indblanding i affæren Swissair.

Mistet goodwill
For KPMG er ønsket om at få den tabte uskyld tilbage af nyere dato. Firmaet havde taget det første skridt mod en adskillelse af sin rådgivnings- og revisionsvirksomhed før Enron-affæren. Hvor der før kun eksisterede ét selskab, har der siden februar 2001 været tale om to selvstændige enheder: KPMG LLP er navnet på revisions-virksomheden, og KPMG Consulting er navnet på rådgivningsvirksomheden. Dengang var der ingen grund til at ændre navn, for »vi deler stadig navnet KPMG og de værdier, som er opbygget gennem 100 succesfulde år«, lød det i en udtalelse fra selskabet. I realiteten har KPMG Consulting fem år til at finde et nyt navn. Men selskabet har ikke travlt, som det lyder fra Marcel Botton »for med en navneændring mister vi al goodwill. Og det kan koste op mod 150 millioner euro at opbygge et nyt image«. I de sidste dage er hele maskineriet sat i gang: et specialiseret firma fik den 11. juli til opgave at finde et nyt navn »så hurtigt som muligt«, præciserer talsmanden John Schneidawind.
Og alt imens er KPMG i det amerikanske børstilsyns søgelys for at have hjulpet Xerox med at sløre regnskaberne.

Væddemål
– Er et lag maling nok til at få de gentagne skandaler til at gå i glemmebogen?
»Disse navneændringer er ikke meget bevendte, hvis man ikke på samme tid ændrer adfærd,« vurderer Pierre-Louis Desprez fra Kaos.
Den samme tvivl har
Muriel Bessis fra image-rådgivningsfirmaet Bessis.
»At ændre firmaets navn på et sådant tidspunkt er lidt som at tage røven på omverdenen,« mener hun.
Enron og de andre spiller højt spil. Måske burde de overveje skæbnen for La Générale des eaux, som blev omdøbt til Vivendi af Jean-Marie Messier for at udviske de skandaler, som var knyttet til vandværkets navn. Efter at Messiers strategi for nylig faldt til jorden, overvejer Vivendi Environnement at finde sig et nyt navn.

*Oversat af Runa Trosborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her