Læsetid: 3 min.

En film ved navn Søren Søndervold

DR har strakt sig unødvendigt langt, når en barnerøv som Morten Messerschmidt får lov til at føre sit sludder frem på skærmen
2. august 2002

(2. sektion)

Fjernsyn
Søren Søndervold hed filmen, fra 1942. I kavalkaden af gamle danske spillefilm på tv en absolut perle.
Ung mand, spillet af en dynamisk Ebbe Rode, gør det vulgærkapitalistiske borgerskab til grin med hjælp fra aristokratiet, spillet af en lige så dynamisk Poul Reumert. Men den centrale figur i filmen, spillet af Ib Schønberg, er en total outsider af en manufakturhandler, langt hen ad vejen en gemen ansat hos en hønseforvirret enke uden forstand på bogholderi, og med manerer som en Oscar Wilde (han kalder sin mor, og han bor hos hende, for »ma«).
Stedet er flydende. Det ligner Sydsjælland, men Ebbe Rodes besynderlige accent antyder det Sy’fynske Øhav, og det kunne være hvor som helst. Men Ib Schønberg kommer andetsteds fra. Måske fra København, måske fra Paris og under alle omstændigheder fra et sted, som kun en skuespiller af det format ville kunne skabe i en trods alt totalt firkantet skabelon, som den films handling er.
En karakter af næsten uhyggeligt bevægende format i det danske bondeland.

Massehysteri
Et spring fra DR 1 til DR 2, fra Danmark 1942 til Massachusetts noget tidligere. Arthur Millers skuespil om hekseprocesserne i Salem. Det er filmet teater, og det gør ikke noget som helst. Teksten bærer personerne frem.
Nu er Arthur Miller måske mest kendt i dag, fordi han var gift med Marilyn Monroe, og i dansk sammenhæng fordi han sad med ved bordet, da Monroe mødte Karen Blixen. Men det er uretfærdigt.
Heksejagt er skrevet som kommentar til jagten på røde lejesvende i De Forenede Stater, som senator Joe McCarthy stod i spidsen for i 1950’erne.
Stykket handler om den specielle kombination af protestantisk livsmoral og undertrykt livsglæde, der også er ved at vinde et vist fodfæste her i landet.
Wynona Ryder og Daniel Day-Lewis har de følelsesmæssige hovedroller, men det er den klare replik, med rod i Shakespeare, der trækker læsset.
Det er ikke noget tidsbillede, i hvert fald ikke noget billede af en tid, der er forsvundet. Det var nu, da Miller skrev sit stykke i 50’erne, og det er nu nu, i Danmark. På DR 2 i Deadline, hvilket jeg kommer tilbage til om lidt.

Fra det indre rum
Men først et par ord om et fornuftigt menneske, en dannet person, en mand med et sprog så udsøgt direkte, at man blir glad helt ned i de spjættende tæer. Det er David Bowie, jeg mener.
I en kort portrætsamtale, der gerne måtte have været mange minutter længere, satte han hele den postmoderne virkelighed om ikke på plads, for det kan man ikke, men så i hvert fald på et sted, hvor man kan se den. Samtalepartneren var Thomas Vinterberg, og Barok Film havde produceret for DR 2. Bowie er vokset op til det, han er nu, gennem læsning af de amerikanske beatdigtere, da han var ung, gennem ophold i buddhismen og gennem en optagethed af sangere som Jacques Brel.
Den tynde hvide hertug, der faldt ned fra himlen, er i dag et idol, og han bruger sin status.
Den amerikanske stil, det kommercielle budskab, at »det er cool at være dum«, tager han stille og roligt, med et stort smil, der ustandseligt bryder ud, langt ned i jorden, hvor det hører hjemme.
Har narren mere direkte adgang til det himmelske lys end andre? Måske, men kun hvis narren er vidende. Hvis narren ved mere. Hvis narren kender sin historie. Word on a wing, og i stadig flugt.
Idiot
Mere af den slags, og mindre af samtaler som den i det efterfølgende Deadline, hvor heksejægeren Morten Messerschmidt stillede til tørre tæsk hos Lisbeth Knudsen med sine infantile eksempler på venstredrejning i DR’s nyhedsdækning.
Han havde slebet knivene, selv om han ikke har smedet dem. De har været på markedet længe, og de kan blive lange om natten. DR har strakt sig unødvendigt langt, når sådan en barnerøv får lov til at føre sit sludder frem på vores alle sammens licensskærm.
Der går grænsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu