Læsetid: 3 min.

’Forbløffende pikslikkere’

Philip Roths nye roman diskuterer den seksuelle revolutions skyggesider
21. august 2002

Ny Bog
Den aldrende, dannede libertiner David Kepesh forfører hvert år en pige fra sit universitetskursus i »praktisk kritik«. Et år går det galt – eller måske alt for godt. Affæren med den cubansk-amerikanske Consuela Castillo sætter nemlig spor i Kepeshs sind på en måde, han ikke er vant til. Måske er det hendes alt for perfekte bryster, der gør udslaget. Måske er han blevet gammel og sentimental. I al fald martres han snart af jalousi og ejesyge.
Sådan er udgangspunktet for amerikanske Philip Roths nye roman Det døende dyr, der lader David Kepesh fortælle os historien om Consuela i retrospekt, otte år efter den fatale affære. Det udvikler sig hurtigt til en diskussion af den seksuelle revolutions lys- og skyggesider. Og til et kun lidet flatterende portræt af en forbenet og forblændet Don Juan.
For Kepesh, en højkulturel og temmelig selvcentreret hedonist, har tiden efter 60’erne været fantastiske. Som mand får man uendeligt meget mere ud af sex med kvinder, der tør stå ved deres egen lyst. Og som ikke kræver bindinger og forpligtelser. Eller som Kepesh anerkendende konstaterer om sine unge studiner:
»Årtierne efter tresserne har på fornem vis fuldendt den seksuelle revolution. Dette er en generation af forbløffende pikslikkere. Der har aldrig, i deres kategori af kvinder, været nogen der kunne måle sig med dem.«
Teknisk kunnen og åbent begær. At den seksuelle frigørelse også har sat sine ar, ser man i de breve Kepesh undervejs får tilsendt fra sin søn. Denne er som 40-årig stadig martret af faderens totale svigt i forhold til den fraskilte kone og deres fælles børn.

Alderens ærgrelser
For Kepesh selv er det ikke hensynet til familien eller elskerinderne, der putter grus i maskineriet. Det er derimod alderen, både forstået som dødens snarlige ankomst, og som en følelse af kropsligt forfald. Alt det, Kepesh finder i sig selv, kort sagt. Og som Consuelas yppige bryster er en midlertidig ophævelse af.
Ikke at Kepesh føler sig yngre, når de er sammen. Tværtimod sætter hun hans alder i smertelig relief:
»Det er ligesom at spille baseball med tyveårige. Man føler sig ikke som en tyveårig bare fordi man spiller med dem. Man noterer sig aldersforskellen hvert sekund af kampen. Men man sidder i det mindste ikke ude på sidelinien,« erklærer han.
Således blander brutale erkendelser sig med facile bortforklaringer og tåbelige klichéæstetiseringer hos Det døende dyrs hovedperson. Det sidste mærker man især i de lange afsnit, der skiftevis beskriver Consuela som et tæmmet, dyrisk væsen, der skal frigøres. Og som et stort kunstværk, der skal nydes.
Heldigvis undergraver bogens slutning fuldstændigt Kepeshs forsøg på at gøre den cubanske pige til et perfekt og tilgængeligt begærsobjekt. Og rammer en endelig pæl gennem hans utopi om libidoens konsekvensløse frisætning. For kroppen er ikke kun lystens, men også dødens hjemsted i Det døende dyr – det er til slut usikkert, om titlen refererer til den aldrende fortæller eller til hans unge elskerinde.

Unøjagtigheder
En sidste note for de mere nørdede feinschmeckere. Kendere af Roth vil vide, at David Kepesh er en genganger fra tidligere romaner: Allerede i bøgerne Brystet og Professor i lyst udfoldede han sit umådelige, stærkt amoralske driftsliv. Der er imidlertid sket nogle mærkelige skred i hans livshistorie.
I Professor i lyst var han gift to gange, i den nye bog har han været gift en enkelt gang. I samme bog sælges hans forældres hotel, i den nye fortæller Kepesh med glæde om sine ture derned med sønnen Kenny. Man kan vælge at læse det som fortællerens solipsistiske evne til at revidere sin egen livshistorie efter behov. Som anmelderen i The New York Times påpeger, er det mere sandsynligt, at Roth ikke gad at genlæse sine gamle bøger, da han skulle skrive den nye.
Det er selvsagt en skandale for de virkeligt engagerede, og et tegn på, at Det døende dyr hverken er den vigtigste eller den mest gennemarbejdede af Roths mange bøger. Men den er stadigvæk en fremragende roman fra en af den nyere, amerikanske litteraturs største forfattere. Nye læsere kan uden problemer starte her. Gamle læsere bliver bestemt ikke skuffede.

*Philip Roth: Det døende dyr. På dansk ved Ole Husted Jensen. 164 s., 198 kr. Gyldendal. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu