Læsetid: 4 min.

’Jamen, en avis kan ikke være retro’

Både trendsættere og trendspottere rynker modebrynene: Retro er ingen fremtid for en avis
31. august 2002

Studiestart 2002

Både trendsættere og trendspottere rynker modebrynene: Retro er ingen fremtid
for en avis

Tilbagevirkning
»Ejendommeligt«.
Sådan lyder reklamemanden Jørgen Duus’ umiddelbare reaktion på Informations nye salgskampagne.
»Højst ejendommeligt.« Den tidligere rektor for Den Danske Reklameskole kan næppe tro, hvad han har hørt.
»En avis kan jo ikke være retro,« slår den anerkendte livsstilsekspert fast og tager med ordene al luft ud af Informations stortanlagte reklamekampagne, allerede inden den er startet.
’Vi kræver at blive retro’, lyder det kontroversielle krav, som må tænkes at række videre end til den falmede genbrugspatina, som avissiderne fra naturens hånd er udstyret med.
I 90’erne skyllede retrobølgen med en kraft, så det nærmest så ud til, at verden bevægede sig baglæns ind i det nye årtusind. Citroens pressede citroner kørte, og de emaljerede krenit frugtskåle fyldtes, så det var en ren lyst. Så hvorfor ikke også Information, når tilsyneladende alle andre artefakter fra avisens velmagtsdage igen er kommet i vælten.
Men skal man tro Jørgen Duus og en række førende livsstilseksperter, hører det bagstræberiske retrofænomen slet ikke hjemme på et cutting edge nyhedsmedie som Information.

Den mindst uretro
»Nej, det er jo noget vrøvl. En avis kan ikke være retro, det kan den ikke. Det er noget underligt noget. Det kan kun ting, der er faste og konstante, fordi de kan genopdages og puttes ind i nye sammenhænge,« siger Jørgen Duus.
Han understreger, at den første forudsætning for at blive retro er, at man har været noget engang.
»Man kan ikke blive retro, hvis ikke man har en fortid, der glimrer, som f.eks. Arne Jacobsen møblerne. Og det har Information jo i høj grad.«
– Så avisen har alligevel noget retro-potentiale?
»Ha, ha, ha.... Nej, altså det lyder højst besynderligt. Selvmodsigende. En avis er jo ikke den samme gennem årene, den forandrer sig for hver chefredaktør - og dem har I jo mange af på Information, ha, ha, ha.«
Efter at have grinet af tilføjer han: »Men Information er måske den avis, der bedst kunne blive retro, fordi den er den eneste avis, der stort set ikke forandrer sig fra dag til dag. Så det er en selvmodsigelse, men for Information er det en mindre selvmodsigelse end for andre aviser,« griner han højt, men skynder sig at fortælle – vel for at bløde op på den åbenlyse fornærmelse – at han »skam læser avisen hver dag.«
Designeren og modeoraklet Lennart Raaholt – eller forecaster, som han blandt andet kalder sig – er ikke blot forundret, men direkte skuffet over retro-ønsket.
»Hvem har dog fundet på, at I skal være retro?«

Den der røde retro-prik
»Jamen, er det ikke lidt pjattet? Er det ikke lidt poppet? For mig er retro og vintage osv. vældig, vældig overfladisk. Er det egentlig ikke langt alvorligere? Handler det ikke om at overleve på nogle ting, vi i dag synes er væsentlig mere interessante end bare pseudo lak og pjank, som retro, vintage og jeg-skal-komme-efter-dig i den retning.«
– Så det er ikke et godt spor?
»Det mener jeg ikke. Jeg synes, at vi i mode og reklame kan tillade os noget, fordi vi jo leverer en letfordærvelig vare. Det ved jeg ikke, om I kan være tjent med. Nej, moden har sine betingelser, og I har jeres,« slutter Lennart Raaholt, der med titel af både imagemaker og trendprognostiker må vide, hvad han taler om. Udsigterne er dystre.
Uffe Buchard, der driver modebureauet Style Counsel, er heldigvis i et bedre modelune og ikke helt så afvisende over for ideen: »Altså, jeres logo med denne her røde prik – den er jo retro. Den er i sandhed genbrug, for I har jo ikke lavet den om i mange, mange år.«

Stå helt stille
Han er dog ikke overbevist om, at prikken alene kan bære i gennem til retrostatus. Nej, den eneste sikre vej, er den for et aktualitetsbåret medie problematiske: stilstand.
»Det sker jo helt af sig selv, hvis ikke man fornyr sig. I og med, at tingene bare løber hurtigere og hurtigere, så er der en stor chance for, at hvis man bare står stille i fem år, så er man retro, når tiden er gået. Så i virkeligheden er det et spørgsmål om at foretage sig absolut ingenting,« smiler han for så at blive eftertænksom: »Altså, al denne her hurtige udskiftning, som ligger i tiden med ind og ud og nyt, nyt, nyt, bare for nyhedens skyld, det er den værste trussel mod retro. Men samtidig er det dét, der gør, at man hurtigt kan blive retro.«
– Så det kræver altså, at man selv står stille?
»Ja, men det skulle vel ikke være så svært. Det har jeg set masser af eksempler på,« gnækker Uffe Buchard.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu