Læsetid: 3 min.

Skruebrækkeren Shakespeare

En aften på DR 2 med Hamlet i den lange version
30. august 2002

(2. sektion)

Fjernsyn
Littteratur er, som Ezra Pound sagde, »news that stays news«. Når nu de utrættelige nyhedsjægere strejker, var det derfor nærliggende, at DR forleden aften på den intellektuelle kanal valgte at vise Kenneth Branaghs filmversion af Hamlet.
Den er syv år gammel og temmelig usædvanlig, især ved at være ubeskåret. Hamlet er en lang ting, omkring fire en halv time. At spille den fuldt ud er måske en større provokation end noget som helst andet, nogen med den ene begrundelse eller den anden kan finde på at gøre med værket, stykket, teksten, den enorme bunke ord, som Shakespeare for 400 år siden slap løs på verden som scene.
Nu er det jo ikke lige, fordi Danmark har manglet nyhedsmæssig dækning af Hamlet her i sommer.
Bladene begynder så småt at gulne som gamle aviser på træerne i tørken, men det er vel ikke helt glemt alligevel, at ikke mindre end tre versioner af historien om den tvivlende kronprins i et lille fordrukkent land har besat den spektakulariserede opmærksomhed her på det seneste. Bachmanns Ofelia på det Kongelige, Barkers Gertrude på Kronborg og Ong Ken Sens globaliserede og Hamletløse version samme sted.

Adgang til det hele
Branaghs hensigt med at lave filmen har formodentlig været den, at man sådan i almindelighed burde have adgang til det hele, så man ligesom ved, hvad det drejer sig om.
Det er jo ikke længere en selvfølge. Almindelig dannelse omfatter ikke nødvendigvis et kendskab til det faktiske indhold i et stykke som Hamlet. Det er for eksempel noget, enhver ved, at Hamlet står og siger »to be or not to be« til et kranie, selv om han slet ikke gør det i stykket. Han siger »Alas, poor Yorick,« fordi det er ham, han taler til. Hans kranie altså. Narren Yorick, på hvis skuldre han har redet som barn.
Branaghs totale Hamlet er en stor produktion, med Chalton Heston, Jack Lemmon og Robin Williams i mindre roller, instruktøren selv som kronprinsen, Julie Christie som Gertrude og Kate Winslet som Ofelia.

Bruce Willis
Gamle Gielgud er der også. Det hele er placeret i et sceneri, der er tilstrækkeligt moderne til at være kostumemæssigt genkendeligt som ret nær fortid. Spillet er teater. Omhu i diktionen. Både engelske og amerikanske skuespillere mestrer det, for de er vokset op med Shakespeare. Han ligger under alt, selv Die Hard, der også dukkede op forleden – og Bruce Willis spiller en helt fin Hamlet i en anden af de nyere filmversioner.
Det er jo ikke et stykke, som enhver kunne se på DR 2 forleden, der egentlig rummer ret meget frit spillerum for en instruktørfortolkning.
Det er temmelig klart, hvad der foregår. Det er populært teater, når det er bedst, og det foregår hele tiden allevegne.
Intet stykke i litteratur- eller teaterhistorien er selvfølgelig blevet mere endevendt og gennemgravet af tolkere, men der er ingenting at tolke.

En anden kronprins
Det er klar snak. Det er kun detaljerne, man kan flytte rundt på. Hos Branagh er der billedlig tale om et fuldbyrdet sexuelt forhold mellem Hamlet og Ofelia. Det står ikke nødvendigvis i teksten, selv om det måske ligger i ordenes indbyrdes dans, de ord, der på scenen vækker krop og skaber højspænding, men i verden, som den er nu, ville alt andet end et par klip af det unge par på sengen uden tøj på jo gøre filmen usælgelig, nærmest usynlig.
Nå – det her var altså, hvad vi, agurk for agurk, har diskuteret hele sommeren, eller i hvert fald sensommeren. De af os, der ikke har været optaget af en anden kronprins og hans lidt mindre tyngende problemer, der ikke absolut behøver føre til, at lang tids tvivl ender i, at alle dør, så en norsk prins kan komme og sætte maskinen i gang igen forfra.
Rent tv-mæssigt var det en uventet gave. Journalisternes strejke fritstiller skærmen, og den skal fyldes med noget. Noget, der fylder hele fladen.
Det er muligt, man greb lidt i blinde, men man fik fat i det rigtige.
Det er længe siden, DR 2 har været så meget sig selv.
Godt, at spyddet omsider blev rystet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu